keskiviikko 22. elokuuta 2012

Katse menneestä edistymisestä valoisampaan tulevaisuuteen

Kirjoitin edellisessä tekstissäni syntymäpäivästäni, joka jäi mieleeni ikimuistoisena päivänä. Syntymäpäivät ovatkin usein vuoden kohtokohtia, mutta samalla ne pistävät pohtimaan ajan kulua ja pohtimaan mennyttä vuotta. Tällöin ne tarjoavat myös mahdollisuuden katsoa koko vuotta taaksepäin ja miettiä, mitkä asiat ovat vuoden aikana muuttuneet. Seuraavassa nostan esille muutamia näistä asioista, jotka näen syömishäiriöstä toipumisessa olennaisina, sillä on välillä hyvä katsoa taaksepäin jo ottamiaan edistysaskelia, jotta jaksaa taas jatkaa eteenpäin.

Ensinnäkin olen kuluneen vuoden aikana joutunut työskentelemään paljon pakkoliikkumiseni kanssa. Onneksi saan myös huomata, että olen päässyt asiassa paljon eteenpäin. Olen saanut vähennettyä liikunnanmäärääni ja saanut rauhoitettua itseäni. Pystyn keskittymään esimerkiksi rauhassa lukemiseen sohvalla, kun ennen pelkkä istuminen aloillaan oli minulle vaikeaa. Aluksi tarvitsin tähän paljon ulkopuolista tukea, mutta vuoden aikana olen oppinut kontrolloimaan liikkumistani yhä enemmän itse ilman ulkoista kontrollia tai tukea.

Rauhoittumistani on auttanut myös se, että olen saanut huomata keskittymiskykyni parantuneen. Pystyn nykyään kirjoittamaan pitkiä tekstejä blogiini, lukemaan ajatuksella siten, että muistan jopa lukemisestani jotain ja keskittymään ylipäätään siihen, mitä kulloinkin olen tekemässä. Tämä on lisännyt huomattavasti kykyäni iloita elämän pienistä hetkistä.

Keskittymiskykyni parantuminen on mahdollistanut minulle myös sen, että olen löytänyt monia minulle mieluisia harrastuksia, jotka eivät liity millään tavalla kaloreiden kuluttamiseen. Viime syksynä aloitin kitaran soiton. Kävin koko syys- että kevätlukukauden työväenopiston kitaratunneilla, ja jatkan niitä nyt syksyllä jatkokurssilla. Nyt kesällä olen löytänyt itselleni toisen mieluisan harrastuksen, nimittäin tämän blogin kirjoittamisen.

Blogin kirjoittamisesta on ollut hyötyä monella muullakin tapaa kuin pelkkänä ajanviettotapana. Tästä olen kirjoittanut enemmän tekstissäni koukussa. Tärkeintä kuitenkin toipumistani ajatellen on, että olen oppinut kirjoittamalla purkamaan tunteitani, käsittelemään asioitani ja analysoimaan tilannettani. Samoin olen edennyt sairauteni käsittelyssä myös toisella rintamalla, eli olen oppinut puhumaan siihen liittyvistä asioista yhä enemmän ja enemmän.

Blogissani olen käsitellyt myös sairauteeni liittyviä pelkoja ja toipumiseni tiellä kohtaamiani haasteita. En ole kuitenkaan vain pelkästään kirjoittanut näistä peloista, vaan olen kohdannut niitä myös aidosti elämässä ja tarttunut useasti härkää sarvista. Olen kohdannut pelkojani ruokailutilanteissa ja ahdistuksesta huolimatta kasvattanut ruokamääriäni. Lisäksi olen kohdannut pelkojani esimerkiksi syömällä rasvaista ruokaa mcdonaldsissa. Rasvakammoni voittamisessa olen edennyt myös muussa arjessani lisäämällä margariinia pikkuhiljaa ruokavaliooni. Lisää rasvan käytöstäni ja peloista siihen liittyen sekä sen voittamisesta voi lukea tästä.

Suurimman pelkoni sairauteeni liittyen olen kuitenkin kohdannut vaa'alla. Olen ensimmäistä kertaa saanut nostettua painoani kotona, ja olen nyt somaattisesti paremmassa kunnossa kuin vuosiin. Olen vihdoin oppinut aidosti hyväksymään painoni nousun, uskallan kohdata siihen liittyvän ahdistuksen ja jopa tavoittelen sitä. Viime vuonna samaan aikaan olin vasta juuri hyväksymässä painoni pitämistä samoissa liian alhaisissa lukemissa, kun sitä ennen oli painoni laskenut rajusti joka osastokierroksen jälkeen.

Painonnostamisen hyväksymisessä minua on auttanut eniten varmasti se tekijä, että olen viimeisen vuoden aikana ottanut parantumiseni todella omaksi projektikseni. Koen nyt ensimmäistä kertaa, että olen aidosti hoitamassa itse itseäni, enkä enää pyri vastustamaan hoitoani. Vaikka olen aina varmasti halunnut parantua, on nyt itseluottamukseni kasvanut niin, että uskallan luottaa myös pystyväni siihen ja alkanut työskentelemään parantumiseni eteen. Olen alkanut siis ottaa vastuuta parantumisestani yhä enemmän itselleni.

Vastuunottaminen toipumisestani on alkanut käytännössä näkyä myös ruokailuissa. En enää pyri huijaamaan vanhempiani ja ennen kaikkea itseäni niissä enää juurikaan pieniä epäonnistumisen hetkiä lukkunottamatta. Vaikka tarvitsenkin vielä paljon tukea ruokailuihin ja toisen henkilön läsnäoloa, koen saamani tuen nykyään lähinnä henkiseksi enkä enää tarvitse samanlaista vahtimista kuin vielä vuosi sitten. Olen myös oppinut siirtämään vastuuta ruokailuistani esimerkiksi siskolleni vanhempieni poissaollessa. Tavoitteenani on tietysti tosin, että pystyisin tulevaisuudessa ottamaan vastuun syömisistäni ateria kerrallaan kokonaan itselleni.

Vastuun siirtäminen on mahdollistanut terveen etäisyyden ottamisen vanhempiini. En ole heistä enää yhtä riippuvainen kuin ennen ja ensikertaa vuosiin vanhempani kykenivät tänä kesänä lähtemään esimerkiksi matkoille kahdestaan. Olen saanut huomata, että etäisyyden ajoittainen ottaminen ei ole erkaannuttanut minua vanhemmistani, kuten olen joskus pelännyt, vaan pikemminkin osoittanut, kuinka rakkaita olemme toisillemme ja kuinka taistelemme sairauttani vastaan yhdessä rintamassa sekä antanut minulle mahdollisuuden itsenäistymisprosessini jatkamiseen ja antanut varmasti vanhemmilleni voimaa tukea minua.

Etäisyyden ottaminen vanhempiini on varmasti auttanut minua myös laajentamaan sosiaalisten kontaktieni piiriä. Tämän blogin kautta olen muodostanut sosiaalisen verkoston ja pidän internetin välityksellä päivittäin yhteyttä muihin ihmisiin. Sosiaalinen heräämiseni näkyy päivittäin myös muussa arjessani. En enää välttele julkisia paikkoja, vaan nautin ihmisvilinässä olemisesta keskellä kaupunkia, juttelen kävelylläni koiranulkoiluttajien kanssa ja tervehdin naapureitamme. Kaikkein tärkeimpinä ihmiskontakteina kuitenkin näen, että olen lähentynyt siskoni kanssa valtavasti sekä herätellyt kesän aikana henkiin suhdetta parhaaseen ystävääni. Nämä molemmat suhteet ovat minulle todella arvokkaita ja siskoni ja parhaan ystäväni tuella olen selättänyt monta vaikealtakin tuntuvaa päivää.

Rakkaiden ihmisten tuella olen myös oppinut vuoden aikana yhä enemmän rakastamaan ja arvostamaan myös itseäni. En enää vähättele omia saavutuksiani, vaan pystyn ylpeänä esimerkiksi kirjoittamaan niistä täällä blogissani. Olen oppinut yhä enemmän huolehtimaan itsestäni, kuten kirjoitin itsensä kaunistautumista koskevassa tekstissäni sekä oppinut nauttimaan saamastani huomiosta kuten esimerkiksi edellisestä syntymäpäivätekstistäni käy ilmi sekä ottamaan positiivista palautetta vastaan vähättelemättä itseäni, mistä olen myös kirjoittanut aikaisemmin.

Edistymiseni ei viimeisen vuodenkaan aikana kuitenkaan ole ollut suoraviivaista, mutta opittuani arvostamaan itseäni olen oppinut sietämään yhä paremmin omaa epäonnistumistani. Pettymyksensietokykyni on kasvanut myös monilla muilla elämän osa-alueilla, ja toimintani pakonomaisuuden vähetessä olen oppinut ottamaan normaaliin elämään kuuluvia riskejä rikkomalla tuttuja rutiineja ja muuttamaan suunitelmiani ja opetellut sitä kautta joustavuutta. Lisää pettymyksien sietämisestä voit lukea tästä ja rutiinien rikkomisesta muun muassa tästä.

Mitä tämä kaikki edistymiseni ja saavutukseni vuoden aikana on vaikuttanut minuun? Sanalla sanoen olen huomannut, että olen oppinut nauttimaan elämästäni yhä enemän ja enemmän. Keskittymiskykyni parannuttua olen oppinut iloitsemaan pienistä asioista ja itsetuntoni parantuessa myös uskaltanut antaa itselleni luvan aidosti nauttia olostani. Kun yleinen ahdistuneisuuteni on vähentynyt ja pakonomaisuuteni sekä suorituskeskeisyys pienentynyt kaikesta tekemisestäni, on oloni helpottunut huomattavasti.

Kaikkein tärkein seuraus kuitenkin on, että uskallan nyt aivan eri tavalla, kuin vaikka vielä vuosi sitten katsoa eteenpäin ja varovaisesti suunnitella tulevaisuuttani. Jaksan miettiä elämääni seuraavaa ruokailua pidemmälle ja välillä rohkaistuin jopa ajattelemaan aikaa syömishäiriön jälkeen. Siksi ksyynkin nyt itseltäni: miten pääsen eteenpäin, jotta toivottu tulevaisuuteni ona mahdollista saavuttaa ja jotta seuraavana syntymäpäivänäni voisin jälleen katsoa taaksepäin ja huomata edistyneeni vielä enemmän kuin nyt?



<3: Ida

12 kommenttia:

  1. Hyvä Ida, oot kyllä edistynyt paljon. Uskallat sanoa sairaudelle vastaan paljon rohkeammin kuin ennen. Sun kanssa on myös ihan erilaista tehdä asioita ja käydä paikoissa, kun olet vihdoin henkisesti läsnä.

    Eräs asia kyllä mietityttää, niin kuin sulle joskus puhuin, että miksi ihmiset eivät osaa rakastaa ja arvostaa itseään samallalailla kuin muitakin? Suurinosa pitää kuitenkin kaikkia ihmisiä samanarvoisina, joten mikä oikeus on jatkuvasti vähätellä itseään? Tiedän kyllä itsekin, että on paljon vaikeampaa rakastaa itseään kuin muita. Kunhan mietin...

    Ihanaa, että oot alkanu suunnitella tulevaisuutta. Tärkeintä on että pidät nyt itsestäs huolta ja oot itselles armollinen.

    TSEMPPIÄ! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa rakas! Kiitos taas kannustavista sanoistasi! Tiedätkö, paljon edistymisestäni on myös Sinun tukesi ansiota ja hieno eteenpäin menemisessäni on, että saan jakaa onnistumiseni Sinun kanssasi. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja Sinun kanssasi jaettu vielä moninkertainen :) Ja sitä tulevaisuuttakin on kivempi suunnitella Sinun kanssasi.
      Olet kyllä täysin oikeassa tuossa mitä kirjoitat itsen arvostamisesta ja vähättelystä...Muistathan sen siis itsekin? Olet ainutlaatuinen, tärkeä, arvokas ihminen ja minulle maailman rakkain <3

      Poista
  2. Ihanaa lukea, kuinka monessa asiassa olet mennyt eteenpäin! Tärkeintä kaikesta varmasti kuitenkin on, että olet itse halunnut alkaa parantua. Ulkopuolelta voi tulla patistelua ja tukea, mutta tervehtyminen lähtee omien korvien välistä, sitä ei kukaan muu voi sairastuneen puolesta tehdä. Olet ottanut ratkaisevan askeleen ja juuri se on se asia mikä eniten merkitsee. Sinä voit röyhistää rintaasi, sillä sinä juuri olet sen suurimman työn tehnyt. Tottakai esim. perheen tuki on todella tärkeää, mutta kuitenkin oma motivaatio vie eteenpäin toipumisessa. Mahtavia saavutuksia ja jatka samalla tavalla eteenpäin, nuoren naisen elämä odottaa. Olen täysillä tsemppaamassa. ;) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempistä ja kannustuksestasi taas jälleen kerran, siitä todella on apua!
      Olet täysin oikeassa siinä, että parantuminen lähtee omien korvien välistä, eikä sitä voi kukaan tehdä toisen puolesta, vaikka tukena voikin olla.
      Vaikka motivaatio toipumiseen olisi kunnossa, vaatii se aina paljon työtä, ja siksi on tärkeä muistuttaa välillä jo menneistä saavutuksista. Muistathan siis olla myös ylpeä omista saavutuksistasi ja tsempata myös itseäsi täysillä eteenpäin kuten minua?
      Haleja <3

      Poista
  3. Upeeta Ida. Olet edennyt mahtavaa vauhtia. Sinulla on oikeus myös vähän hidastella, jos siltä tuntuu. Muista kuitenkin katsoa yhtä valoisasti eteenpäin niin kuin nyt.Ja niinhän sinä teetkin, siellä häämöttää paraneminen, sinun tuleva aikasi.
    Ida olet hieno ihminen samoin kuin sisaresi Fanny.
    Maija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustuksestasi! Se on minulle tärkeää.
      On tärkeää, että on itselleen armollinen, kuten kirjoitat, ja antaa itselleen oikeuden välillä vähän myös hidastella. Paraneminen kun on kuitenkin raskas ja pitkä prosessi eikä etene suoraviivaisesti. Tärkeintä onkin tuo, mitä kirjoitat, että myös silloin, kun ei porhalla niin kovaa vauhtia eteenpäin, pystyy näkemään päätavoitteensa ja valoisan tulevaisuuden, joka edessä odottaa.
      Ja myös siellä ruudun toisella puolen istuu hieno ihminen! :)

      Poista
  4. Hei Ida!
    Kuten edelläkin jo mainittiin, olet tehnyt suuria edistysaskelia toipumisesi eteen kuluneen vuoden aikana! Olemme kaikki sinusta äärettömän ylpeitä!
    Voin omasta toipumisestani sanoa esimerkkinä, että yksi minullekin suurimpia asioita on ollut löytää takaisin parhaan ystäväni luo! Hän on nyt kertonut, että jossain vaiheessa uskoi hävinneen minut anoreksialle, ja tämän myötä parhaan ystävänsä. Ilo on siis molemminpuoleinen!
    Samoin voin sanoa, että kun painoni on normalisoitunut, ovat pakko-oireet todellakin vähentyneet lähes olemattomiin! Minkä en uskonut koskaan olevan mahdollista! Eikä myöskään ajattelu ole musta-valkoista kuin se oli ennen, joko-tai. Eihän oikea elämä ole sitä, vaan just sitä mitä olet kirjoittanut, eli ei-kontrolloitavaa ja suunnitelmat voivat muuttua yhtäkkiä, eli vaatii just mainitsemaasi joustavuutta. Samoin jos haluaa olla sosiaalinen ja nähdä muita pitää osasta olla joustava muiden ehdotuksille.
    Kaikkein tärkein on kumminkin niin kuin Nellkin sanoi se OMA motivaatio ja oman vastuun ottamista omasta paranemisestaan. Sanon joskus esimerkkinä(fysioterapeutti minussa puhuu) että esim onnettomuuden jälkeen uudelleen kävelemään oppivaa voi kaikin tavoin tukea ja rohkaista kaikilla lääketieteen eri ammattikunnilla, mutta jos potilas ei itse halua kävellä, ei kukaan voi sitä tehdä hänen puolestaan, hänen on aivan itse otettava se ensimmäinen ja seuraavakin askel, muuten hän päätyy pyörätuoliin. Ehkä kaukaa haettu esimerkki, mutta kumminkin...
    Sinä olet Ida ihan itse ottanut sen ensimmäisen askeleen, ja seuraavan, ja seuraavan. Pian kävelet sitä vauhtia, että voit pistää juoksuksi! Ihan varmasti seuraava vuosikin on edistyksiä täynnä, tuolla asenteella ei voi muuta olla!
    Kovasti tsemppiä taistoosi!
    Lämmin halaus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei taas Katarina! Ja kiitos taas kommentistasi! Kommenteillasi on aivan erityinen painoarvo, sillä esimerkkisi ovat arvokkaita, koska ne kertovat siitä, miten tämä sairaus on todella mahdollista selättää ja mitä kaikkea hyvää toipumisesta seuraa.
      Myös minä olen löytänyt uudelleen hyvän ystäväni, ja myös perheeni on varmasti saanut yhä enemmän takaisin sitä oikeaa Idaa, jonka ovat välillä ainakin osittain kadottaneet sairaudelle. Olen siitä tavattoman iloinen.
      Tuo esimerkkisi uudelleen kävelemään opettelevasta henkilöstä on mielestäni osuva. Sinä olet jo pinkaissut juoksuun, minä olen ottanut jo ensimmäiset haparoivat mutta ratkaisevat askeleet ja tulen perässäsi, maltillisesti, mutta varmasti, kunnes yhdyn juoksuusi!
      Haleja sinnepäinkin <3

      Poista
  5. Heips Ida!

    Tässä tekstissäsi tuli kiteytettynä juuri se minkä koin jo edellistä syntymäpäivätekstiäsi lukiessani, eli silmissä vilahti yhteenveto koko siitä huimasta edistymisestä minkä olet tehnyt! Kaikki nuo edistymisesi osa-alueet, jotka nyt mainitsit ovat meidän kaikkien sairastavien haasteita ja koetinkiviä, ja on aivan mahtavaa huomata kuinka olet edistynyt kaikilla näillä osa-alueilla! Ja kuten kaikki edellä ovat kirjoittaneet, on mahtavaa että motivaatio on nyt löytynyt ihan Sinusta itsestäsi, ja että olet ottanut toipumisen ja parantumisen ihan omaksi projektikseksesi. Olen samaa mieltä että se on AINOA tie terveeseen elämään. Tukea toki tarvitaan ja siinä Sinulla on mahtava perhe, ja erityisesti ihana siskosi Fanny, rinnalla.

    On myös hienoa, että olet jo pikkuriikkisen uskaltanut ajatella tulevaisuuttakin; mitä se voisi olla sairauden jälkeen. Mutta ethän siitä vielä kanna liikaa huolta; vaikka olet edistynyt huimasti olet kuitenkin vielä vasta toipumisen alussa. Olen ihan varma että kun toipuminen etenee tulevaisuuskin alkaa kirkastua yhä vain selkeämmin.

    Lämmitti myös lukea kuinka koet myös meidät blogisi seuraajat osaksi sosiaalista verkostoasi, sillä sitä me haluamme olla; ystävinä tukemassa Sinua kaikin tavoin, olemalla läsnä, jakamassa arkea kanssasi! Itsestäni voin sanoa että saan valtavasti voimia blogistasi. Ja olen saanut tutustua juuri siihen Idaan, jonka olen nähnyt kuoren alla ja johon olen pilkahduksen verran saanut tutustua jo aiemmin - kiitos Sinulle siitä!

    ISO HALI! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Andrea! Kiitos tärkeästä kommentistasi! Kuten kirjoitit, koen teidät blogini lukijat ja erityisesti teidät "vakiokommentojien joukkoni" tärkeäksi osaksi sosiaalista verkostoani ja saan teiltä korvaamattoman arvokasta vertaistukea, tukea ja voimia antavaa kannustusta. Pistän aina kommentit mieleen ja yritän ottaa niistä opikseni. Sinun kommenttisikin luen usein moneen kertaan, ja itse asiassa juuri edellinen kommenttisi siitä, että näit yhteenvedon kaikesta edistymisestäni, sai minut miettimään yhä enemmän saavutuksiani ja lopulta kirjoittamaan tämän tekstini.
      Olet oikeassa siinä, että toipuessa ei kannata vielä liiaksi stressata tulevaa tai ottaa siitä paineita. Tulevaisuus näyttää sitten, mitä kaikkea sillä on tarjottavana. Unelmointi kaikesta hyvästä sairauden jälkeen aina välillä antaa kuitenkin voimia. Muistathan siis sinäkin välillä pysähtyä suunnittelemaan hienoa tulevaisuuttasi sairauden jälkeen? Muista, että se kaikki hyvä on Sinun, kuten minunkin, vielä aivan TÄYSIN mahdollista saavuttaa.
      ISO LÄMMIN TSEMPPIRUTISTUS! <3

      Poista
  6. Hei vaan Keiju!!!
    Hienoa, että paranemisesi jatkuu. Kuten uset tuossa jo aiemmin kommentoivat, että hiljaa hyvä tulee. RAkastan itsekin tuota sanontaa, ole armollinen itsellesi, ja kirjoitinkin sen tuohon. Usein sanon sitä itselleni mitä erilaisimissa tilanteissa ja niin se vaan on. Kun rakastan itsenäni, kykenen paremmin rakastamaan muitakin. Armollisuus, maallisessa mielessä, on sitten sitä ettei liikaa vaadi itseltään tilanteeseen nähden. Eikä liikaa jää roikkumaan niihin menneisyydessä tehtyihin "virheisiin" tai epäonnistumisiin. Uskon, että Sinussa on hurjasti voimaa, vielä piilossa olevaakin ja tulet saavuttamaan tavoitteessi. Tässä valmiissa maailmassa ei minnekään ole ihan oikeesti kiire. Ei Sinullakaan pieni Keiju!!!
    Tsemppiä etenkin sinulle, mutta myös uskomattoman ihanalle perheellesi. Lämmin hali ja samanmoinen ajatuskin siihen lisäksi. t. Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Marika! Kiitos ihanasta kommentistasi! Luin sen monta kertaa. Kirjoitat niin kauniisti, että melkein tuli tippa linssiin.
      Tuossa itsensä rakastamisessa ja armollisuudessa itseään kohtaan on minulla vielä opittavaa. Ne ovatkin tärkeitä läksyjä, mutta kuten kirjoitat: hiljaa hyvä tulee. Pääasia kai, että suunta on oikea.
      Ihan kaikkea hyvää mitä elämä vain voi tarjota Sinulle ja monta lämmintä halausta. Ja vielä siihen päälle kasa tervettä itserakkautta Sinulle IHANA Marika. <3

      Poista