tiistai 27. tammikuuta 2015

Minä kasvan -niin bloginikin

Reilu pari vuotta sitten tätä blogia alkoi kirjoittaa itsestään epävarma naisen alku, joka taisi kuitenkin tuntea itsensä vielä vähän tyttöseksi. Olin tuolloin päättänyt vakaasti lähteä toipumisen polulle, ja ottanut jo ensimmäiset hatarat askeleet tuolla polulla. Siitä, miten etenisin tuon "maraton-juoksun" maaliin saakka tai kuinka kauan se kestäisi, minulla ei ollut vielä harmainta aavistustakaan, mutta yhdestä asiasta olin varma: tuon maalini minä vielä saavuttaisin, itsestäni löytyvien voimavarojen ja saamani tuen avulla. Blogini oli yksi näistä tärkeistä voimavaroistani.

Ja nyt voin vihdoin sanoa tuntevani saavuttaneeni tuon maalin. Maraton-juoksuni alkaa olla vihdoin ohi. Ehkäpä en ole vielä ihan täysissä voimissani, keräilen pitkän juoksuni jälkeen vielä voimiani, tankkaan, lepäilen ja venyttelen. Mutta tällaisen ja näin rankan matkan jälkeen se on mielestäni enmmän kuin ymmärrettävää.

Täydellinen toipuminen ja kuntoutuminen kestääkin aikaa, ja tuon ajan tahdon itselleni antaa, olen sen mielestäni kaiken itserääkkäyksen jälkeen ansainnut. Mutta mikä tärkeintä, taistelu on nyt ohi. Tätä ei kirjoita enää sairas ihminen.

Sairaus ei siis enää ole osa arkipäivääni. Miten tämä sitten näkyy arjessani? Yksinkertaisesti sanottuna: minulla ei ole enää oireita. Syön, mutta en enää millään muotoa tai missään tilanteessa ahdistu siitä. Syön riittävästi ja keholleni sopivalla tavalla sitä, mitä minun tekee mieli, säännölisesti ja silloin kun on nälkä.

Liikun, mutta en pakonomaisesti. Liikun varsin kohtuullisesti, ja vain silloin ja sillä tavalla kun se tuntuu hyvältä, ilman minkäänlaisia sääntöjä. Liikunta tuottaa minulle nautintoa, ei ole enää suoritus.

Muutenkaan minulla ei ole enää mitään pakkotoimintoja, anoreksia ei enää määrää tekemisiäni. minä päätän, miten päiväni vietän. Rutiineista irtautuminen silloin tällöin tuntuu hyvältä, ja uudet asiat ovat tervetulleita, eivätkä muutoksetkaan enää ahdista. Muutenkaan ahdistus ei ole enää osa arkeani. Totta kai minäkin tunnen pelkoa esimerkiksi läheisten ihmisten menettämisestä ja sairauden ja suuren stressin edessä kuten kuka tahansa, mutta epämääräinen pahan olon möykky, Möröksi kai sitä olen kutsunut, se on poissa.

Olen jo lähestulkoon saavuttanut oman biologisen normaalipainoni, ja tunnen muuttuneesta kehostani vilpitönä ylpeyttä. Sen saavuttaminen on yksi tärkeä osoitus minulle siitä, että olen pystyvä, paljon pystyvämpi kuin olisin ikinä voinut kuvitella, ja etten koskaan enää saa epäillä voimiani.

Peiliin katsoessani en koskaan ahdistu, vaan hymyilen: siellä näkyy kaunis ihminen. Kaikissa meissä on puutteita, mutta arvostan kehoani, sitä miten se toimii ja kuinka se alkaa näyttää taas itseltäni.  Jos tuo keho kerryttäää vielä muutaman kilon yli tavoitepainoni, olen siihen silloinkin tyytyväinen,pääasia on, että se voi hyvin.

 "Sen huomaa nykyään susta, etä sulla on tietynlainen rauha itsesi kanssa."

Matkalla tunnun tavoittaneeni paljon muutenkin myös itsestäni. Toipumisen myötä olen fyysisen kasvun lisäksi kokenut myös valtaisan henkisen kasvutarinan. Tunnen olevani paljon itsevarmempi ja vahvempi ihminen kuin koskaan elämässäni. Olen oppinut taas rakastamaan ja arvostamaan itseäni.

Olen myös pohtinut paljon, mitä haluan tässä elämässä saavuttaa, miten haluan sen viettää, ja mikä minulle siinä on tärkeintä. Kuten siskoni totesi, olen tehnyt rauhan itseni kanssa. Tunnen löytäneeni paikkani tässä maailmassa.

Kaiken tuon luopumisen rinnalla, kaiken sen tilalle, mistä olen arjessani onnistunut irtautumaan, olen nimittäin saanut jotakin Upeaa. Olen saanut takaisin Elämäni. Elämän, johon kuuluvat taas opiskelu, läheiset ihmissuhteet, harrastukset, oma koti ja itsenäinen Elämä ja vapaus viettää se niin kuin minulle sopii.

 "Muistatko, kun toivottelin sulle aina voimaantumista. Tuntuu, että olet todella voimaantunut nyt.. Ehkä enemmän kuin ennen sairastumista. -- esim itsesi löytämisessä ja paikastasi täällä, niiden sutheen tunnut olevan voimanntunut."

Nyt kun katson viimeistä kahta vuotta taaksepäin, en vieläkään osaa tarkalleen sanoa, mitä oikein tapahtui. Miten olen saavuttanut tämän hienon tilanteen, jossa nyt olen. Ehkäpä aika tekee tehtävänsä, ja antaa hieman perspektiiviä tähän muutokseen. Siitä kuitenkin olen varma, että jotakin todella upeaa minä olen saavuttanut, jotakin, jonka eteen kannatti taistella. Ja tuosta taistelustani, tästä voitostani, tunnen suurta Ylpeyttä, Kiitollisuutta, ennen kaikkea läheisiäni kohtaan, ja Onnea. 

Nykyään anoreksia osana Elämääni näkyy pikemminkin siten, että se on osa tarinaani, osa menneisyyttäni. Osa sitä, mitä kaikkea arvostan ja kuka minä olen nyt. Tämän kovan koulun käyneenä osaan esimerkiksi paremmin arvostaa itseäni ja Elämääni. Sitä, että olen nyt tässä.

  "Olen niin onnellinen ja onnekas, etä minulla on tuollainen sisko."

Niinpä myös blogini tulee suuntautumaan yhä enemmän kohti tätä muutosta, jonka olen itsekin kokenut. Tästä eteenpäin Silta yli synkän virran keskittyy minulle hyvinvointia tuottaviin asioihin, mihin kaipuuni on tätä ennenkin näkynyt toivottavasti blogissani siinä, kuinka olen pyrkinyt pitäään sitä minulle positiivisena paikkana.

Olen itsekin yritttänyt löytää hyvinvointia käsitteleviä blogeja, mutta tuntuu, että ne keskittyvät usein vain syömiseen ja treenamiseen, ja liitetään liian herkästi fitnessmaailmaan. Myös minä tulen varmasti sivuamaan blogissani näitä aiheita, kuten vuoden alussa lupailin. Mutta blogini on paljon muutakin. Ennen kaikkea se kertoo hyvää oloa tuottavista asioista, onnen hetkistä arjessani ja Unelmistani, joita  kaikkia nyt nyt osaan aivan uudella tapaa arvostaa. Mitä kaikkea tuo pitääkään sisällään, en osaa vielä tarkasti sanoa. Sen aika näyttäköön.

Joku kutsuisi tätä ehkä positiiviseksi "Lifestyle" -blogiksi. Mutta minun silmin se on aito, minunnäköiseni hyvinvointi blogi, blogi terveydestä, joka perustuu aitoon, luonnolliseen hyvinvointiin, eikä tavoittele keholle tai ihmiselle luonnotonta. Minusta tällainen blogi tämän kaiken keskelle on varsin tervetullut blogimaailman joukkoon, ja sopiipa tämä blogini nimikin siihen varsin hyvin, eikö?

Varsinaisesti oireita tai sauirautta muuten kuin menneisyyteni tarinan mudoossa kuvaavia tekstejä tulee varmasti olemaan ainakin vähemmän. Yksinkertaisesti: minulla ei tunnu olevan siitä enää niin paljon sanottavaa, kun se ei enää kuuluu samalla tavalla Elämäänikään.

Tämä muutoshan on osittain näkynyt blogissani jo jonkin aikaa -syömishäiriötä käsittelevät tekstit ovat väistyneet, ja hyvinvointini ja Elämäni on saanut niissä yhä enemmän tilaa. Välttämättä  suuren suuria muutoskia tekstejen aiheisiin ei olekaan tiedossa ainakaan ihan heti. Haluan tehdä kuitenkin selvän pesäeron "syömishäiriöblogin" ja uudenlaisen hyvinvointiblogini välillä. Koska siinä on suuri ero.

Sairaus tulee blogissani näkymään paitsi sinä muutoksena, jonka olen kokenut, myös esimerkiksi sairaskertomuksissani, jotka yhä jatkuvat, ja joita onkin veilä monta teksitä jäljellä. Anoreksia on, ja tulee aina olemaan osa menneisyyttäni, enkä halua sitä kieltää. Ja sen vuoksi haluan myös tarinani täällä säilyttää, ja jatkaa blogiani myös samassa osoitteessa ja samalla nimellä.

Anoreksia, ja ennen kaikkea sen voittaminen ja pitkä toipumistarinani ovat tehneet minusta hyvin pitkälti tämän ihmisen, joka nyt olen. Se on osa tarinaani, eikä minulla ole siinä mitään hävettävää.

Tätä maailmaa katsoo ja tätä blogiani kirjoittaa kuitenkin, ei vain sairauden taakseenjättänyt, vaan myös täysin uudenlainen, paljon itsestä ja elämästä oppinut ihminen. Ja vilpittömästi toivon, että tällaisen ihmisen kuulumiset, pohdinnat ja tekstit elämästä ja hyvinvoinnista kiinnostavat myös teitä, Rakkaa, Tärkeät lukijani!

"Susta on tullut todella tärkeä oikeesti Ida mulle, tietenki olet aina ollut mutta olet ihana juuri tuollaisena, terveempänä. Sieltä sairauden alta kuoriutui kyllä niin ihana ihminen, joka on säilyttänyt paljon vanhaa, mutta vielä löytänyt uusia, upeita puolia itsestään, viisastunut ja nauttii elämästä."

<3: Ida

Ps. Lainaukset Rakkaalta siskolta viime aikoina saamistani Ihanista viesteistä <3<3<3

17 kommenttia:

  1. Koska musta tuntuu, etten enää keksi uusia vau ja onnittelen ja ihailen -kommentteja, päätin nyt heittää toisenlaisen ajatuksen, mitä itselleni tekstistä heräsi.

    Voiko, tai onko elämässä edes mahdollista tulla maaliin? Päättyykö matka koskaan, ennen sitä viimeistä leposijaa? Itse jotenkin ajattelen, että kohtaamamme asiat kulkevat meissä mukana, mutta ajallaan vanhat ikään kuin "jäävät" uusien alle ja tietyissä asioissa se on vain tervetullutta. Mutta kuten sinäkin sanot, sh kuuluu tarinaan, mutta jatkat matkaa ja uudet asiat ottavat tilan. Sh on raskas osa elämänmatkaa, mutta onneksi ajalla on taipumus kullata muistoja. Ja riittävästi käsiteltynä, kyse ei ole vain pakoonjuoksusta, vaan nimenomaan matkan jatkamisesta.
    Hyvää matkaa ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jen ja kiitos kovin ajatuksia herättäneestä kommentistasi! Olen kanssasi täysin samaa mieltä siinä, että elämän matka, se jatkuu vielä kohdallani, ite asiassa, se on se, mitä olen taas pääsemässä uudelleen asta aloittamaan. Ja kuten teksitssäni totesinkin, tulee anoreksiakin olemaan aina osa tuon matkani tarinaa, pala sitä.
      Mutta, elämässä on, ja tulisikin aina mielestäni olla, myös tavoitteita. Ja minulle tärkeä tavoite oli voittaa anoreksia, ja tuohon maaliin, tuon tavoitteen saavuttamiseen viittasin tekstissäni, kuten varmasti ymmärsitkin. Se oli minulle yksi niistä elämän maaleista sen pitkällä matkalla. Ja nyt, sen saavuttaneena sen vasta huomaa, miten tärkeä maali se oikeasti olikin,
      Toivon kaikkea hyvää Sinulle Jen! Uskon, että Sinullekin vielä koittaa päivä, kun huomaat tuon maaliin saavuttaneesi -ja jatkat taas matkaasi täysissä voimissa. <3

      Poista
  2. Tämä teksti oli kuin musiikkia korville, tai ehken - näin kun blogimaailmassa liikutaan - säihkettä silmille. Kuten Jenillä tuossa yllä, minullakin taitaa jo alkaa ylistysten, hehkutusten ja adjektiivien arsenaali hiipua, tai vähintäänkin tuntua aiemman kierrätykseltä. Tämänkin olen jo pitkin matkaa eri muodoissa tuonut esille, mutta: hillittömän suurta onnea ja iloa tunnen puolestasi, Ida, ja siitä mihin olet pitkän taistelusi jälkeen päässyt. Siitä miten näet ja koet elämäsi tänäpäivänä. Siitä miten kiitollinen olet elämälle, ihmisille; läheisillesi ja kuinka osaat, haluat ja aktiivisesti pyrit vaalimaan elämäsi jokaista hetkeä - niin pientä kuin suurta. Kuinka osaat nähdä kipinän ja kukkasen pienimmässäkin asiassa - eittämättä positiivinen jälkikaiku pitkän syvässä, synkässä pohjavirrassa käymäsi kamppailun tuloksena. Sairauden kova koulu on opettanut Sinut näkemään kauneinta pienimmässäkin; todellakin ollut osana muokkaamassa Sinut juuri sellaiseksi, jokaisesta elämän hetkestä kiitollisuutta tuntevaksi, ihmisolennoksi joka tänään olet. Samalla kun olet myös kasvanut ja löytänyt itsestäsi runsain mitoin uusia puolia, piirteitä ja ominaisuuksia, joista iloita ja joita kehittää. Sinä olet nyt sillallasi. Jossain syvällä, syvällä kiemurtelee pohjavirtaus, kuin kuiskauksena menneisyydestä, mutta päälle mahtuu monta, monta kerrosta raikasta, lempeää, lämpöistä, helmeilevää, kirkkauttaan kimaltelevaa vettä...

    Mutta, kuten Jen suurella viisaudella pohtii, voiko tai onko edes mahdollista tulla elämässä koskaan lopulliseen maaliin? Elämänkatsomuksesta riippuen, edes se viimeinen maallinen leposija ei välttämättä ole maali tai päätepiste, vaan jonkin ihan uuden alku... Kuten Jen, minäkin ajattelen, että kohtaamamme asiat kulkevat meissä aina mukana, mutta ajallaan vanhat jäävät uusien alle. Ja kun uusia alati kerrostuu, hautautuvat vanhat yhä syvemmälle. Siellä sielun syövereissä ne vanhimmatkin kuitenkin pysyvät tallentuneina, mutta uutta pukkaa päälle ja kaikkien kerrostumien yhteispeli rakentavat meistä sen mitä olemme; kehittäen meitä, vieden eteenpäin, avaten uusia aloja ja näkökulmia.

    Tässä ja nyt, kun vaikea sairaus alkaa olla taaksejäänyttä ja osa pohjavirtauksia, on kuitenkin hyvä muistaa, kuten itsekin, Ida, viisaasti toteat, että täydellinen toipuminen ja kuntoutuminen vie aikaa. Joten, todellakin, suo itsellesi tuo aika. Rakentaen siitäkin uutta elämäsi kerrostumaa.

    Jenin sanoin: Hyvää matkaa, Ida, Hyvää matkaa! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ihana Andrea! Etpä suinkaan toistanut itseäsi, vaan kannustit ja rohkaisit taas aivan uudenlaisella lempeydellä ja kauniilla sanoillasi. Sanoilla, jotka vain Sinä osaat valita.
      Juuri tuo pienten onnenaiheiden löytäminen ja niiden arvostaminen -se taitaa olla yksi parhaista asioista, joita olen tästä kokemuksestani oppinut. Ja niitä tahdon myös täällä blogissani jakaa.
      En nyt rupea toistamaan kaikkea, mitä Jenille tuossa yllä vastasin, mutta haluan vielä Sinulle sanoa, että kyllä,anoreksia tulee olemaan aina varmasti tärkeä, vaikkakin tuskallinen, kokemus meidän molempien elämän taivaltamme. Ja sitä on syytä myös kaikessa kauheudessaan osattava arvostaa. Ajattelen, että silläkin on ollut oma tarkoituksensa ja merkityksensä.
      Mutta nyt on tullut minun aikani jättää se kokemus kokemuksesi menneisyydessä, virtaan kaiken uuden alle, kuten kuvaat. Siitä oppineena ja vahvistuneena jatkan nyt elämän taivaltani eteenpäin.
      Ja vielä Andrea, vielä koittaa Sinunkin aikasi. <3

      Poista
  3. Hei Ida!

    Pitkän matkan olet taivaltanut näiden vuosien aikana. On ollut ilo seurata vierestä miten olet puhjennut kukkaan ja yhä enemmän alkanut löytää tätä oikeaa elämää! Onhan se noin mitä Jen ja Andrea sanoo että elämän maraton kyllä jatkuu. Mutta taas anoreksiasta paranemisen maraton on sinun kohdallasi nyt ohi kun olet maaliin päässyt! Ja ihan syystäkin nyt on aika levätä ja kerätä voimia tämän rankan maratonin jälkeen! Voin omasta kokemuksesta sanoa, että se voimien kerääminen todellakin vaatii aikaa! Vaikka muut asiat ovat kunnossa, kuten paino, niin kummasti vain keho vaatii aikaa. Mikä myös on ymmärrettävää, olemmehan rääkäneet kehojamme vuosien ajan äärimmilleen.

    Kovasti odotan tulevaa, sekä blogejasi että kasvokkain tapaamisiamme, saan yhä enemmän tutusta takaisin elämään tullutta Idaa!

    Lämmin halaus <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina!
      Kyllä, toipuminen vie aikaa. Itse asiassa haluaisin keroa Sinulle vertauksen, josta juuri terapeuttini kanssa puhuimme. Sopiipa tuo Maraton-juoksu nimittäin tähänkin. Ajattelen, että kun tuo pitkä juoksu on ohi ja saavuttu maaliin, silloinhan vasta se voimien kerryttäminen alkaa. Eivät ne kerry siinä rankan juoksun aikana, vaan tuolloin tankkauspisteet auttavat vain jatkamaan seuraavalle pisteelle asti. Aina tuon matkan aikana ei edes huomaa, kuinka väsynyt on.
      Mutta maalissa voimat ovat ihan loppu. Ja silloin, tuon rankan juoksun jälkeen huomaa, kuinka väsynyt sitä oikeasti onkaan.
      Ja tuolloin on aika tankata, venytellä ja levätä, kerätä voimia. Ja paitsi että olemme sen tuon valtavan uurastuksen jälkeen ansainneet, on se myös oikeasti ihan välttämätöntä.
      Annetaan siis itsellemme lupa. Lupa kuunnella itseämme, ja lupa olla itsellemme lempeä. Halauksin <3

      Poista
  4. Voi, kuulostaa oikein hyvälle tuo blogin suuntaaminen hyvinvointi-juttuihin. Pysyn lukijanasi jatkossakin, ja odotan mielenkiinnolla mistä kaikesta keksitkään kirjoittaa. Olet blogisi mukaan kulkenut valtavan raskaan matkan tähän nykyiseen hetkeen, ja saat olla kyllä tosi ylpeä itsestäsi kun olet ne kaikki matkalle tuleeet haasteet jaksanut tarpoa läpi. Tsemppaat teksteilläsi hurjasti minun paranemis-matkaani, ja varmasti monen muunkin :) Ihania kevättalven päiviä sulle! t. Ripsu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Ihanasta kommentistasi! Siitä tuli hyvä mieli :)
      Tosiaan olen raskaan ja pitkän matkan kulkenut, mutta nyt olen tässä, ja se on pääasia. Paranemiseni on pieni Ihme, ja toivon sen antavan toivoa myös teille muille syömsihäiriön kanssa, ja ehkäpä muutenkin elämän kanssa, kamppaileville. Jos minä pystyin, pystyy kuka vain!
      Ihanaa siis kuulla, jos tekstini ovat kannustaneet ja rohkaisseet Sinuakin eteepäin. Toivon, että myös kaikki se hyvä olo ja hyvinvointia tukevat tekstini toimivat jatkossa vähintäänkin yhtä hyvin. Tervetuloa siis jatkamaan matkaani kanssani!
      Iso tsemppihalaus Sinulle täältä suunnaalta ja mukavaa kevään odotusta! :)

      Poista
  5. Hei! Tämä oli todella tunteita herättävä kirjoitus. Monessa kohtaa ajattelin, että voi kun joskus itsekin pystyisi sanomaan noin. Erityisesti kohta: "Peiliin katsoessani en koskaan ahdistu, vaan hymyilen: siellä näkyy kaunis ihminen. Kaikissa meissä on puutteita, mutta arvostan kehoani, sitä miten se toimii ja kuinka se alkaa näyttää taas itseltäni. Jos tuo keho kerryttää vielä muutaman kilon yli tavoitepainoni, olen siihen silloinkin tyytyväinen, pääasia on, että se voi hyvin" <3, antaisin mitä vaan, että pääsisin itse joskus tuohon tilanteeseen...!

    Olen seurannut blogiasi pari, ja välillä postauksia selaillessa on tullut tunne, että "joo joo kauniita sanoja ja hienoja pohdintoja, mutta entä oikeasti ne tulokset??" (en siis millään pahalla tarkoita; ei tietenkään ole mahdollista, että toipuminen tapahtuu hetkessä). Mahtavaa nähdä, että todella olet toipunut, ja nimenomaan tähän tekstiin listannut asioita joista sen huomaa.

    Toivon sinulle kaikkea hyvää jatkoon, ja varmasti jatkan blogisi seuraamista! Hyvinvointiblogi, joka ei ole fitness- tms. ruokaliikuntahifistelyhömpötys -blogi kuullostaa todella hyvältä! Kiitos, että annoit minullekin uskoa toipumiseen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Carita! Ja kiitos, mukavaa, kun tulit kommentoimaan!
      Uskon, että monella muullakin on pyörinyt samoja ajatuksia kuin Sinullakin: ovatko tekstini ja puheeni pelkkää sanahelinää va pystynkö oikeasti myös tekemään asioita? On totta, että on niin helppoa sanoa kauniita sanoja ja tsempata muita, mutta oikeasti itse toimiminen ja toipuminen onkin sitten huomattavasti vaikeampaa. Silti ajattelen, että niillä kauniilla sanoillakin on merkitystä. Sairaus on niin negatiivinen, että minua auttoi omalla polullani jo se, että Ihastelin edistymistäni ja pidin blogiani positiivisena paikkana, jossa oli edes vähän kiltimpi itselleni.
      Mutta, kuten toteat, pääasia on, että pystyy ihan oiekassa elämässä etenemään ja paranemaan. Ja ylepänä voin todeta, että sen minä myös tein. Nostin painoni hengenvaarallisista lukemista sille luontaiseen ja luovuin sairauden määräysvallasta. Kuten totesit, tein sen hyvin hitaasti, omalla kohdallani siinä meni useampi vuosi, ja välillä meinasi usko loppua. Mutta pääasia, että tein. Vielä pari vuotta sitten keskustellesani hotiajani kanssa toipumisesta ajattelin, etten koskaan pääsisi siihen asti. Mutta tässä minä nyt olen.
      Tarkoitukseni ei tällä ollut ylepillä omalla saavutuksellani, vaikka siitäkin ylpeä olen. Vaan ennen kaikkea luoda myös Sinuun uskoa siihen, että vielä Sinullekin koittaa se päivä, kun voit todeta, kuten toivot, että myös Sinä voit todeta kaiken tämän myös Sinun kohdallasi käyneen toteen. Helppoa se ei ole, mutta uskomalla itseesi, ja tekemällä töitä, se on Sinullekin täysin mahdollista. Minä uskon Sinuun, Carita. Vielä Sinullekin katsoo peilistä kaunis ihminen. :)

      Poista
  6. Ihanaaa ihanaa ihanaaa!! Olen niin onnellinen ja iloinen puolestasi!!! <3
    Olet pitkän matkan kulkenut ja voit olla ylpeä saavutuksistasi!

    On aina niin mukava huomata kuinka oikeasti sieltä synkistäkin maisemista pääsee ylöspäin kunhan vaan jaksaa taistella sen kaiken hyvän eteen.
    Upeeta Ida, aivan mahtavaa!!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ihana Pinja! Osaat aina niin kauniisti kannustaa kaikkia :) Ja samallalailla Sinä vielä kannustat itsesikin maaliin. Olet jo hyvällä matkalla, joten vain keep going! <3

      Poista
  7. Uskomattoman matkan olet kulkenut<3. Oon niin onnellinen sun puolesta. Hyvinvointi blogi kuulostaa loistavalta idealta. Ihanaa, rentouttavaa kevään odotusta ja intoa ja iloa bloginkin pariin! :-) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Fanny! Uskomattoman matkan olen kulkenut, siitä olen kanssasi samaa mieltä. Mutta en ole kulkenut tätä matkaa yksin. Sinun sanasi ovat tässä tekstissä syystä. Ne, ja kaikki muutkin sanasi, ovat lempeästi puhaltaneet minut tähän pisteeseen, jossa nyt olen. Ja nyt olemme tässä yhdessä, ja yhdessä jatkamme taas eteenpäin. Ihania jo-melkein-kevätpäiviä, ja hyvää reissua Rakas! <3

      Poista
  8. Olen uskomattoman ylpeä sinusta Ida! Olet ollut korvaamaton tuki minunkin matkallani ja voin nyt vilpittömästi sanoa, että sinä, niin kuin minäkin olemme jättäneet anoreksian taaksemme!
    Olet kulkenut pitkän matkan, kuten kuvasit hyvin, maratonin. Ja nyt olet maalissa venytellen ja palautuen. Anoreksiasta toipuminen vie kauan ja sinullakin on vielä asioita työstettävänä, mutta olet jo voiton puolella. Sota on voitettu, mutta jälleenrakennus on vielä kesken. On ilo lukea, miten elämäsi on asettunut uomiinsa ja sitä kauan hallinnoinut sairaus on nyt taka-alalla.
    Minusta on ihan turhaa yrittää mapittaa blogiasi johonkin tiettyyn kategoriaan, onko se lifestle, paranemismyönteinen, päiväkirjamainen, tai mikä hyänsä. Blogisi on sinun näköisesi ja sisältö sen mukainen. Saan aina aimo annoksen tarmoa ja positiivista fiilistä, kun luen kuulumisiasi ja uskon, että niin käy myös jatkossakin.
    Ihanaa loppuviikkoa sankari! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nell! Ihan mielettömän matkan olemme kumpainenkin tosiaan kulkeneet, yhdessä ja erikseen. Ja voimme olla ylpeitä paitsi toisistamme myös itsestämme.
      Taidammekin olla Katarinan kanssa kolme oikeaa voimanaista, oikein kolme muskottisoturia. Me Sankarit, me, jotka selvisimme sittenkin.
      Uskon, että meidän aluillaan oleva ystävyys kehtityy vielä sellaiseksi aidoksi ystävyydeksi, joka kantaa läpi elämän. Sellaiseksi ystävyydeksi, jonka tarinan osana on anoreksia, mutta sairaus ei välillemme mahdu. On ollut suuri etuoikeus tutustua Sinuun ja olen tavattoman onnellinen, että saan tutustua Sinuun kokonaisuudessaan. Lämpimin ja kiitollisin halauksin <3<3<3

      Poista