tiistai 16. huhtikuuta 2013

Voimien lähteillä

Viimeisimmässä tekstissäni kerroin siitä, kuinka yhtä vuoristorataa ja tunteiden sekamelskaa sisältänyt vuoteni ilman osastoa on nyt vihdoin tullut täyteen. Ja kuten kirjoitin, ei tämä vuosi ole todellakaan ollut helppo. Jotenkin olen kuitenkin pärjännyt, ja saanut kaivettua itsestäni sen tarvittavan motivaation ja sisun, joiden avulla olen jaksanut taistella eteenpäin. Koska jokainen syömishäiriön kanssa kamppaileva ja siitä toipunut tietää varsin hyvin, ettei toipuminen todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista, vaan ankaraa  ja uuvuttavaa työtä, päätin tähän tekstiini koota sellaisia asioita, jotka minua ovat auttaneet jaksamaan taistelussani.

Ehkä kaikkein tärkein asia jaksamiseni kannalta on ollut, että olen oppinut vihdoin jakamaan asioitani, mikä on siis auttanut minua valtavasti. Kun murheensa patoo sisälleen, ne kasvavat suuren suuriksi ja yksin niistä ulospääsy saattaa näyttää mahdottomalta. On ihan totta, että jaettu suru tai murhe on enää puolikas ja ääneen pohdittuna asioihin löytyy helpommin ratkaisu.

Ennen kaikkea tämä asioiden jakaminen on näkynyt tapaamisissani poliklinkan hoitajani kanssa. Kun ennen vastasin vain lyhyesti ja vaivaantuneesti kysymyksiin, nyt otan itse asioita esille, ja olen tätä kautta päässyt käsikisi myös juuri niihin oikeisiin asioihin. Asioiden käsittely voi joskus tuntua raskaalta ja tehdä kipeääkin, mutta uskon, että lopulta se keventää taakkaa harteilta. Kun ennen stressasin hoitajani tapaamisia etukäteen ja olin aivan puhki niiden jälkeen, tuntuvat ne nyt antavan minulle voimia, ja taistelutahtoni kipuaa yhä ylemmäs ja ylemmäs jokaisen tapaamisemme jälkeen.

Tämä blogini kirjoittaminen on ollut minulle myös tärkeä väline asioideni ja ajatuksieni käsittelyyn. Itse asiassa uskon, että sen kirjoittaminen on toiminut minulle myös moottorina sille, että olen kyennyt asioitani myös hoitajani kanssa käsittelemään. Ajatuksistani kirjoittaminen kun on minulle ollut aina se luonnollisempi ja helpompi tapa niiden käsittelyyn kuin puhuminen. Pikkuhiljaa olen kuitenkin rohkaistunut blogini kautta avaamaan suuni myös tapaamisissani hoitajani kanssa.

Blogini kautta olen saanut teiltä, rakkaat lukijani, myös korvaamattoman arvokasta vertaistukea, mikä on auttanut minua eteenpäin. Kuten olen aikaisemminkin todennut, uskon, että vain toinen saman läpikäynyt voi täysin ymmärtää, mitä tuntee ja kokee. Ja kuten isäni viimeisessä perhetapaamisessamme totesi, on minulla paitsi valtava tarve tulla kuulluksi, myös tarve tulla ymmärretyksi.

Toki koen, että minulle läheisimpien ihmisten, kuten perheeni, tuki on ollut silti se kaikista suurin voimavara taistelussani. Heiltä saamani ehdottoman rakkauden avulla olen jaksanut silloinkin, kun kaikki on tuntunut olevan pielessä ja olisi tehnyt mieli luovuttaa. Ja silloinkin, kun en ole rakastanut itseäni riittävästi taistellaksi terveyteni ja elämäni puolesta, on rakkauteni aina läheisiäni kohtaan ollut niin suurtaa, että heidän vuoksi olen jatkanut valitsemallani tiellä.

Kuitenkin pikkuhiljaa paitsi suuri rakkauteni läheisiä ihmisiäni kohtaan, myös yhä kasvava rakkauteni itseäni kohtaan on antanut minulle syyn taistella oman itseni, terveyteni ja elämäni puolesta. Olen oppinut arvostamaan itseäni ja kääntänyt sen voimaksi sairauttani vastaan. Myös esimerkiksi monet sairaudellekin altistaneet piirteet, kuten määrätietoisuus ja periksiantamattomuus ovat pikkuhiljaa kääntyneet voimavaroiksi minun puolelleni sairauttani vastaan.

Blogini kirjoittamisen ja asioista puhumisen avulla olen myös saanut tarvittavaa etäisyyttä omaan tilanteeseeni ja sairauteeni. En olisi jaksanut, jos olisin koko ajan vain ollut syvällä siinä ahdistuksen suossa. Olen oppinut onneksi ottamaan etäisyyttä asioihin, ja katsomaan niitä hieman ulkopuolisen silmin, vaikka tässä onkin vielä minulla harjoittelemista, ja tämä on tarjonnut paitsi tarvittavia hengähdystaukoja tunnemylläkästä myös auttanut näkemään ratkaisuja vaikeisiinkin tilanteisiin.

Toisaalta myös nimenomaan niiden tunteiden näyttäminen on auttanut minua jaksamaan. Olen lapsesta saakka pitänyt usein tunteeni sisälläni, jolloin ne ovat vain paisuneet ja paisuneet ja aiheuttaneet lopulta oikean pahan olon möykyn. Totuus kuitenkin on, että kun ahdistuksen saa vaikka sitten huudettua ja itkettyä ulos, se alkaa pikkuhiljaa helpottaa.

Vaikeita tunteina olen saanut purettua myös esimerkiksi musiikin keinoin. On uskomatonta, kuinka vieraan ihmisen laulujen sanoituksista voi löytää jotakin itselle niin tuttua, niin lohdullista ja niin rohkaisevaa. Taide onkin aina ollut minulle väylä ajatuksieni ja tunteideni käsittelyyn, sekä kuvallisessa että musiikillisessa mielessä. Kaikkein heikoimmassa kunnossakin olessa piirsin äidin kanssa ruokailuhuoneen pöydän ääressä, piirsin sisäistä tunnemylläkkääni ulos, ja pidin samalla psykkeeni rippeitä kasassa. Myöhemmin olen saanut kitaran soittamisesta tavan purkaa ahdistustani.

Ja silloin kun ahdistus on käynyt sietämättömän suureksi, eikä ulospääsyä ole näkynyt, olen hakenut tukea korkeammalta taholta. Olen nimittäin rukoillut. Uskoni on auttanut minua jaksamaan vaikeimpien hetkien yli, sillä olen voinut luottaa siihen, että kaikki ei ole minun käsissäni ja asiat vielä järjestyvät, tai kuten hoitajani sanoi, että meillä jokaisella on suojelusenkelimme. Olenkin turvautunut rukoilemiseen vaikeina hetkinä ja saanut helpotusta. Joka ilta rukoilen, että jaksaisin taistella sairauttani vastaan.

Uskoni on myös antanut minulle toivoa. Ja ilman toivoa en olisi varmasti jaksanut. Myös perheeni ja isovanhempani ovat jaksaneet valaa minuun toivoa paremmasta silloin, kun en ole itse kyennyt näkemään valoa tunnelin päässä. Syvällä suossakin olen jaksanut rämpiä eteenpäin, kun olen ajatellut, että sillä on jokin parempi päämäärä ja että kovalla työlläni vielä saavutan sen.

Toivoa paremmasta huomisesta ovat antaneet tietysti myös ennen kaikkea erävoitot syömishäiriömörköä vastaan. Näiden editysaskeleiden ei ole tarvinnut olla suuriakaan, pelkkiä pieniä onnistumisen kokemuksia, pieniä arjen valintoja tai torjuntavoittoja. Yhtä kaikki, ne ovat kasvattaneet itseluottamustani ja antaneet sitä kautta lisää motivaatiota ja voimia jatkaa eteenpäin valitsemallani tiellä. Jos siis kuvittelet saavasi tyydytystä sairauden mukaan toimimisesta tai syömättömyydestä, on se valetta. Lopulta juuri se, kun onnistuu voittamaan sairaat ajatukset, tuo aidon hyvän olon ja onnistumisen tunteen.

Toivoni lisääntyessä olen pikkuhiljaa uskaltanut nostaa leukaani ylöspäin ja katsoa myös eteenpäin. Olen alkanut nimittäin suunnitella tulevaisuutta, tulevaisuutta, johon syömishäiriö ei mahdu. Tavoitteeni tulevasta valmistautumisesta, urasta ja perheenperustamisesta, matkustelusta ja uusien mieluisten harrastusten aloittamisesta, ovat motivoineet minua eteenpäin.

Lyhyesti sanottuna olen siis alkanut nähdä myös elämää anoreksian ulkopuolella. Anoreksia on kuin vankila, joka sulkee pois kaiken sairauden ulkopuolisen elämän. Harrastusteni, ystävieni ja ennen kaikkea rakkaan siskoni kautta olen kuitenkin alkanut huomata, että on olemassa myös muuta elämää kuin anoreksia.

Ja ennen kaikkea minua onkin nimenomaan kannatellut se sairauden ulkopuolinen elämä. Mitä enemmän olen nimittäin uskaltanut irroittaa otettani anoreksiasta, sitä enemmän olen saanut tilalle kaikkia oikeaan elämään kuuluvia hyviä asioita, jotka ovat sitten antaneet minulle voimia taisteluuni. Kun olen uskaltanut raottaa anoreksiaverhoani, sisään on tulvinut auringonsäteitä ja valonpisaroita, jotka ovat alkaneet vetää minua puoleensa. Ja sen verhon takana odottava elämä on varmasti anoreksiamaailmaa paljon parempi.

Huomaan, että minulla on valtavasti elämäni matkalaukussa asioita, jotka auttavat minua jaksamaan taistelussani. Nyt haastankin Sinut miettimään, mitkä asiat auttavat Sinua jaksamaan arjen aallokossa. Uskallan väittää, että jokaisella sellaisia voimanlähteitä nimittäin kuitenkin on, vaikka ne ajoittain olisivatkin piilossa. Jos et siis niitä näe, etsi ne. Jos et löydä, tee niitä.

<3: Ida

10 kommenttia:

  1. Kiitos taas Ida!
    Ihanaa taas lukea, kuinka paljon elämä on sinulle antanut, nyt kun sairaudelle jää yhä kapeampi elinpiiri. Olet listannut paljon asioita, jotka ovat auttaneet sinua matkallasi kohti terveyttä. Tekstisi sai minutkin ajattelemaan, mitkä asiat auttavat sairauden taltuttamisessa. Äkkiseltään ei tule mitään mieleen, mutta hiljalleen sitä alkaa hahmottaa pieniä arkipäiväisiä asioita, joista on apua. Sinulla kuin minullakin läheiset ihmiset, hyvä hoitotiimi, rakkaat harrastukset ja kyky jakaa asiota ovat tukipilareita ja voimanlähteitä. Pidä näistä asioista kiinni ja ammenna energiaa, kun tuntuu vaikealta. Anoreksiasta luopuminen on pitkä ja kivikkoinen tie, mutta oljenkorret auttavat jaksamaan matkallasi. Tsemppiä ja valoa päiviisi! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nell itsellesi kommentistasi! Vaikka Sinulla ei tulekaan nyt äkkiseltään mieleen niitä asioita, jotka Sinua auttamat jaksamaan sairauden kanssa taistellessa, ei se tarkoita, ettei niitä olisi olemassa. Minulle tulee kohdallasi mieleen esimerkiksi käsillä tekeminen, kuten virkkaamisharrastuksesi, joka antaa varmasti voimia ja vie ajatuksia pois sairaudesta. Lisäksi listaat esimerkiksi hyvän hoitotiimin, ihanan perheesi ja asioista puhumisen. Uskallan myös toivoa, että meidän yhteisistä keskusteluista ja motivoivien toipumisblogien lukemisesta on ollut apua. Itse tiedät tietenkin parhaiten. Mutta siitä olen varma, että Sinussakin on sellaisia piirteitä, joista on varmasti apua, kun saat vain käännettyä ne kunnolla toipumisen puolelle. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi päättäväisyytesi ja määrätietoisuutesi sekä positiivisuutesi. Haleja ja tsemppiä, olet paljon pystyvämpi kuin uskotkaan!

      Poista
  2. Moi Ida! Todella hieno postaus. Oon niin onnellinen sun puolesta. Olen itsekin huomannut kovasti edistymistä sussa. Olin tosi otettu tosta, että ennen kaikkea mä oon näyttäny sulle sitä oikeaa elämää. Vaikken itse syömishäiriöstä kärsikään, pohdin itse, mitkä asiat auttavat arjen haasteiden ja surujen keskellä: läheiset ihmiset, ja heidän kanssa jutteleminen, rentouttavat tv-sarjat, leffat ja kirjat,hyvä ruoka, kävelyt ja liikunta, aurinko, spontaanit hauskat jutut, juhlat..... :)

    Ihanaa saada Ida takaisin! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Rakas! Ja kiitos niin niin niin ihanasta kommentistasi! Ihanaa, että Sinustakin alkaa pikkuhiljaa tuntua, että alat saada sen oikean Idan takaisin, sitä Idaa onkin kaivattu! ;) Ja kuten jo tekstissäni totesin: olet Sinä näyttänyt minulle sitä oikeaa, anoreksian ulkopuolista elämää enemmän kuin kukaan muu, ja pikkuhiljaa se alkaa vetää minua puoleensa magneetin tavoin. Kiitos siitä. Nimittäin kuten kirjoitin, tämä oikean elämän löytäminen ja huomaaminen on ollut korvaamaton voimavara taistelussani.
      Ihanaa, että Sinullakin on noin paljon voimanlähteitä, sillä syömishäiriötä tai ei, jokainen meistä tarvitsee niitä jaksaakseen elämän aallokossa.
      Ihanaa saada elämä takaisin, ja ihanaa että saan jakaa sen juuri Sinun kanssasi! <3

      Poista
  3. Rohkeasti ja reippaasti vaan kohti sitä elämää, sun ihkaOMAA elämää ilman rajoittavaa anoreksiaa!! tsemppiä! tsemppiä! tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Pikkuhiljaa lähenen sitä oikeaa elämää yhä rohkeammin, ja Sinun kommenttisi antoi minulle taas rohkeutta tähän lisää, kiitos! Ihanaa kevättä Sinulle! :)

      Poista
  4. Hei Idaseni,

    Kiitos taas tästäkin postauksestasi! Olet listannut paljon tärkeitä asioita, jotka ovat auttaneet Sinua eteenpäin kuluneen vuoden aikana, ja jotka ovat olleet tärkeitä palikoita toipumisprosessissasi. Avainsana ja tekstisi kiteytymä on mielestäni: avautuminen. Avautuminen kanssaihmisille, avautuminen elämälle ja ennen kaikkea avautuminen itsellesi.

    Hassua; itselläni on ollut hiukan erilainen prosessointi päällä. Kun ennen olen mielestäni aika auliisti avautunut, on nyt jonkinnäköinen sulkeutumisprosessi ollut minulla ajankohtainen. Hyvässä mielessä sellainen. Olen mielestäni pystynyt ja saanut pitkän ja kivikkoisen tieni aikana avautua jo mielin määrin ja nyt on ollut aika sulkeutua ja koota ajatuksia ihan omassa pikku päässäni. Toki olen saanut edelleen tukea prosessissani, mutta jotenkin olen kokenut että nyt on ollut aika vain koota kokemuksia ja prosessoida niitä omassa sydämessä. Voimia prosessointiin olen siis saanut; mm. säännöllisestä sairaanhoitajakontaktista mutta myös tsemppaavista vertaistukea antavista blogeista. Näiden avulla olen minä jaksanut puskea kuluneen vuoden aikana eteenpäin.

    Ja uskosta. En aina oikein itsekään tiedä mihin tai miten uskon, mutta uskon, tai haluan ainakin uskoa, että kaikella tällä kärsimyksellä on ja on ollut merkityksensä. Ja, että en olisi se ihminen mikä olen ilman juuri tätä elämäni mutkikasta polkuani. Minäkin päätän jokaisen iltani rukoukseen. Rukoukseen, jossa pyydän voimia jaksaa jatkaa omaa taisteluani, sekä rukoukseen kaikkien läheisten ja ystävien puolesta.

    Jatketaanhan taisteluamme parempaa huomista kohden.

    Voimaannuttavia halauksia Sinulle, Ida! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei taas ja kiitos kommentistasi Andrea!
      Ja voi kuinka viisaasti taas osasit kiteyttää voimavarojeni kulmakiven, nimittäin sen avautumisen! Se onkin varmasti ollut toipumispolkuni suurimpia eväitä.
      Kerrot, että Sinulla on nyt itsesi kanssa hieman toisenlainen prosessi meneillään, ja että olet nyt pohtinut enemmän asioita itsesi kanssa. Se on varmasti hyvä niin, jos koet sillä tavoin pääseväsi nyt asioiden käsittelyssä eteenpäin. Olen samaa mieltä kanssasi, että joskus jokainen tarvitsee omaa tilaa ja rauhaa pohtia omia asioitaan. Mutta vastapainoksi tarvitsee sitä asioiden jakamistakin kyllä, ettei pado kaikkea sisälleen. Hyvä, että Sinä saat jakaa asioitasi myös hoitajasi kanssa. Ja jos joskus tuntuu, että tarvitset asioiden jakamista sellaisen kanssa, joka painii samojen asioiden kanssa kuin Sinä, niin muista, että täällä on aina yksi vapaa silmä- tai korvapari sinua varten!
      Ja mitä uskoon tulee, niin kuten tekstissäni totesin, on se minulle ollut toivon ja voiman lähde, ja ajattelin, että voisin joskus aiheesta ihan oman tekstinkin kirjoittaa. Ihanaa, että Sinullakin on uskon lahja. Ammenna siitä rohkeutta, voimaa ja tsemppiä taisteluusi. Sitä rohkeutta ja voimaa, joka Sinussa itsessäsi on, ja johon Sinun on mahdollista saada tukea Jumalalta, tai mihin sitten ikinä uskotkaan.
      Voimia, toivoa, rohkeutta ja monta lämmintä halausta! <3

      Poista
  5. Hei Ida!

    On todella tärkeää toipumisessa että tiedostaa ne voimavarat jotka siinä auttavat. Koska kun tulee niitä erittäin hankalia hetkiä, ja niitä tulee, on helpottavaa tietää mistä saa apua ja tukea ettei tarvitse yksikseen painiskella. Oli se sitten puhuminen, kuvien tekeminen, kirjoittaminen, toisen henkilön läsnäolo jne.

    Omalla kohdallani voin sanoa, että yksi suurimmista tekijöistä mikä saa pysymään tällä toipumisen tiellä on se, että en enää halua aiheuttaa läheisilleni sitä tuskaa ja ahdistusta mitä anoreksiani on aiheuttanut. Nyt kun se on minun käsissäni tämä toipuminen.

    Toinen yhtä suuri tekijä on se minkä sinäkin mainitsit, eli harrastukset. On ihanaa taas jaksaa tehdä käsillä! Ja bestiksen kanssa vielä, hänkin on tästä äärimmäisen iloinen!

    Myöskin työkyvyn pikkuhiljainen palautuminen on suuri motivoiva tekijä. Niin kuin sinullakin valmistuminen ja sitä kautta työelämään!

    Tässä kaikessa minua auttaa terapeuttini joka on tällä hetkellä ainoa hoitokontakti, mutta se riittää. Voin sanoa, että en vielä ole niin vahvoilla tai täysin toipunut että selviäisin omillani, hoitotuki on välttämätön.

    Olen niin suunnattoman iloinen puolestasi Ida että olet tässä pisteessä missä nyt olet! Todellakin.

    Lämmin, lämmin halaus <3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Ja kiitos taas Sinullekin kannustavasta kommentistasi!
      Omien voimavarojensa tunnistaminen on jokaiselle meistä tärkeää, syömishäiriötä tai ei, ja kuten tekstissäni totesin, uskon, että jokaisen on mahdollista niitä löytää. Kamppaillessa niin vaikean asian kanssa kuin anoreksia, nousee tietysti omien voimavarojen tunnistaminen ja tiedostaminen erityisen suureen rooliin. Minä en nyt varmasti olisi tässä, tai ainakaan pääsyt näin pitkälle, ilman listaamiani voiman lähteitä.
      Hienoa, että Sinäkin olet löytänyt omat voimavarasi. Ja mikä pääasia, olet todellakin saannut käännettyä ne nimenomaan omalle puolellesi, voimaksesi taistelussasi. Pidä niistä voimavaroista kiinni ja ne aina mielessä, sillä niin ihailtavan pitkälle olet niiden avulla päässyt, että varmasti niistä on apua Sinulle tulevissakin elämän vastoinkäymisissä.
      Sillä muista, että vaikka olet esimerkiksi minua pidemmällä toipumisprosessissa, on myös Sinulla lupa tarvita apua, tukea ja hakea voimaa omista voimanlähteistäsi ja esimerkiksi terapeutiltasi ja muilta ihmisiltä. Kuten kirjoitat, on toipuminen pitkä prosessia etkä ole vielä täysin selvillä vesillä. Ja sitten KUN oletkin, tarvitsee jokainen meistä elämänsä matkalaukkuun niitä omia voimaannuttavia asioita ja ihmiskontakteja, joiden avulla jaksaa tarpoa elämää eteenpäin.
      Kiitos, kun kirjoitit, että olet onnellinen siitä, että olen päässyt tähän pisteeseen. Tähän onneen voin todellakin yhtyä. Muistathan myös olla sitäkin ylpeämpi itsestäsi? Olet Katarina todistanut meille, että ihmeet ovat mahdollisia. Halaus <3

      Poista