keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Rakkautta ensikosketuksesta

Olen aina tykännyt uusien asioiden kokeilemisesta. Olen ehtinyt harrastaa elämässäni jo vaikka mitä: niin pianon kuin kitarankin soittoa, erilaisia tansseja, sählyä ja sulkapalloa, joogaa, kokkikursseja, kieliä, maalausta ja käsitöitä eri muodoissa... Yksikään harrastus ei ole ollut minulle liian tavoitteellista, vaan olen saanut harrastella kaikenlaista ja pitää hauskaa siinä sivussa. Se on mielestäni antanut minulle paljon. Uuden tunnustelu, uudet kokemukset ja niistä syntyvä innostus ovat olleet aina minusta niitä elämän pieniä ilonaiheita, joista syntyy Suurimmat elämykset.

Kun kevät sitten taas koitti, halusin taas etsiä uusia mahdollisuuksia kokemiseen. Kirjoitinkin jo teille jo, kuinka liityin kirkon kuoroon. Kuorolaulun lisäksi helmikuussa menin myös ensimmäsielle balettitunnille sitten lapsuuden kokeilujen. Ja se, se oli menoa ja hurmosta ensimmäisestä tendustä lähtien. Liikunnallinen tunti ei varmasti ikinä ole liitänyt yhtä nopeasti. Nyt muutaman kerran balettitunnilla käyneenä on noista tunneista muoodostunut ehdottomia viikkoni kohokohtia.

Vaikka askeleeni ovat vielä haparoivia, koordinaatiokaan ei kunnossa ja rytmissäkin mahdollisesti menin sekaisin, tiesin heti ensimmäisen tunnin jälkeen, että tämä olisi se minun juttuni. Aidosti nautin kauniista musiikista ja herkästä liikkeestä. Vielä kotiin tultuanikin mieleni pyöri demi-pliéssä ja meisopettajan uskomattomassa ryhdissä. Jäin janoamaan lisää.

Sillä tähän asti liikunta on minulle ollut aina liikuntaa. Se on ollut kaikkea verenmaku suussa paikallaan pomppisen ja hauskojen yhteisten liikutanhetkien väliltä. Aina se on kuitenkin ollut liikuntaa, hauskaa tai pakonomaista sellaista. Useimmiten jotakin siltä välltää. Mutta balettitunti antaa minulle jotakin paljon enemmän.

En oikein ole koskaan ymärtänyt väittämää, että jokaisen pitäisi löytää liikunnasta (kuten yleensäkin elämässä) se oma juttunsa. Nyt tiedän sen löytäneeni. Balettitunti antaa minulle paljon enemmän kuin liikuntaa. 

Toki aikusibaletti sisältää paljon myös sellaisia liikunnallisia tavoitteita, jotka minulle sopviat. Haluan parantaa kehonhallintaani ja koordinaatiokykyäni sekä keksivartalon tukilihaksia. Haluan tutustua paremmin kehooni ja sen ääriasentoihin ja liikeratoihin. Ja ennen kaikkea haluan nauttia liikkumisesta yhdistettynä musiikkiin, ja itseni ilmaisusta liikkeen kautta.

Vaikka teidän, etten koskaan tule enää baletissa saavuttamaan täydellsiiä jalanojennuksia tai tuskin edes tanssimaan kärkitossuilla, ei se minua haittaa  pätkän verttaa. Minulla ei ole baletin tai siinä edistymisen suhteen tavoitteita. Aion tehdä sitä, mistä nautin, ja kehitys tulee siinä sivussa jos on tullakseen.

Olen vain kiitollinen siitä, että olen löytänyt sen oman juttuni. Olen kiitollinen siinä, että arjessani on taas yksi iloa ja innostusta tuottava asia enemmän. Asia, jota kannattaa odottaa.



Oletko Sinä löytänyt harrastuksista sen "oman juttusi"?

<3: Ida

11 kommenttia:

  1. Kiitos, että tutustutit myös mut tähän ihanaan harrastukseen, ensimmäinen tanssilaji, jossa todella viihdyn! :) Kivoja tanssihetkiä<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella mukavaa, että Sinäkin nautit balettitunneista! :) Kivoja hetkiä ja tanssinlumoa sinnekin! <3

      Poista
  2. Sinäkin oot löytänyt baletin! Se on ihana harrastus ja itsekkin heti ensimmäisellä tunnilla tajusin ehdottomasti löytäneeni sen oman juttuni! :)
    Missä käyt balettitunneilla? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Pinja! Minusta on tärkeää, että löytää Elämästä niitä "omia juttuja". Niitä asioita, jotka saavat innostumaan ja tekevät elämästä astetta mielenkiintoisempaa. Ja pystyn kyllä niin hyvin samaistumaan kaikkeen, mitä kirjoitat Ihanasta balettiharrastuksesta! :) Itse käyn tunneilla Sörnäisissä. Mukavia hetkiä baletin parissa Sinulle! <3

      Poista
  3. Kävin kerran aikuisbalettitunnilla ja olin pihalla kuin lumiukko :D Tekisi kyllä mieli mennä uudestaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Kaisa! Voin kyllä suositella kokeilemaan, jos siltä tuntuu! :) Ei sitä kaikessa, mitä tekee, pidä aina olla heti hyvä... Mutta ei baletti ole se kaikkien juttu. Pääasia, että löytää sellaisia harrastuksia, jotka itsestä tuntuvat mukavilta, on ne sitten mitä van.

      Poista
  4. Kaikenlaista tuli lapsena/nuorena kokeiltua; partiosta, uinnista, sulkiksesta, tansseista... joogaan sekä kieliin. Mutta yksi on aina ja ikuisesti sydämessä (ja aikoinaan arjessa) syrjäyttänyt kaikki muut: taitoluistelu. Esteettinen laji kuten balettikin. Ja musiikilla olennainen osa. Minun "juttuni". Minun rakkaimpani. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, onpa Sinullakin kattava arsenaali harrastuksia lapsuudestasi, kuten minullakin! :) Minusta se on suuri rikkaus, että on saanut kokeilla ja kokea kaikenlaista....Ja mikä parasta, vielä näin aikuisenakin saa kokeilla uutta! :) Kannustan siis Sinuakin mielekkäiden harrastusten pariin, etsimään sitä aikuisen Andrean "omaa juttua"....Ja ehkäpä Sinut nähään vielä jäälläkin, kun vähän vahvistut! :)

      Poista
  5. Ihanaa, että olet löytänyt baletin harrastusrepertuaariisi. Olet niin herkkä, hento ja taiteellinen, että baletti istuu sinulle kuin nakutettu. Ja luettelemasi asiat, joita baletista kehollisesti saa, ovat todella kattavat. Itselläni rakas harrastu on Taiji ja myös minä pidän siitä, koska se parantaa tasapainoa ja notkeutta samalla vahvistaen niveliä ja jänteitä ja yleensäkin parantaa kehonhallintaa. Nauttikaamme molemmat omista lajeistamme, joita rakastamme. Ihanaa keväänodotusta, kun tästä takatalvesta päästään. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Nell! Ihan mahtavaa, että Sinäkin olet löytänyt itsellesi rakkaan harrastuksen, joka varmasti antaa paljon ja myös rentouttaa. :) Keväistä mieltä sinnekin, säästä huolimatta! <3

      Poista