sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Tavoitepaino saavutettu!

Olen jättänyt anoreksiaan kuuluvat aiheet vähemmälle blogissani sitä myötä kun sen merkitys elämästäni on alkanut hävitä. Haluan kuitenkin jakaa vielä ajatuksiani liittyen erääseen viimeisimmistä, ja samalla tärkeimmistä virstanpylväsitä tällä matkallani.

Kun viimeksi lähdin osastolta, olin hengenvaarallisesti alipainoinen. Vaikka vältyinkin pakkohoidolta tuolloin, muistan, kuinka päätöksestäni lähteä kotiin olivat kaikki kauhuissaan. Muistan ne muiden potilaiden pelokkaat ilmeet, hoitajien säälivät katseet ja yhden omahoitajistani itkuisen, kenties jäähyväisiksi tarkoitetun, halauksen.Vain yksi uskoi minuun itseni lisäksi.

Näin jälkeenpäin ajateltuna päätös lähteä osastolta sellaisessa kunnossa kuin minä olin, oli rohkea, jopa uhkarohkea. Se oli äärettömän suuri ja vaarallinen riski, jota en suosittele kenellekään. Ymmärrän hyvin ne kostuneet silmät ja säälivät katseen. Samaan aikaan kuitenkin tiedän, että minun oli kujlettava tämä tie.

Nyt, kolmen pitkän ja vaiheikkaan, usein tuskaisenkin vuoden jälkeen olen vihdoin saavuttanut tuolloin asetetun tavoitepainoni. Tiedän, että matkani on ollut tuskallisen hidas, monen mielestä jopa luvattoman hidas. Samaan aikaan tiedän, että tämä oli ainoa vaihtoehtoni. Minulla on myös toisenlaisia kokemuksia. Olen nostanut painoani aikaisemmin osastolla nopeampaa tahtia .-ja romahtanut pian takaisin pohjalle. Olen myös jumittanut vuosia paikallani etenemmättä mihinkään -ja saanut toivottoman tapauksen leiman. Nyt minun oli saatava tehdä tämä omalla tavallani. Ja nyt todella olen ensimmäistä kertaa saavuttanut jotakin, saavuttanut jotakin pysyvää.

Olen kiitollinen siitä, että minun annettiin kulkea tämä tie. Minulla oli rinnallani yksi ihminen, joka ei koskaan kyseenalaistanut matkantekoni hitautta tai matkani pituutta, tai minun pystymistäni kulkea tuo matka. Sen sijaan hän päätti kulkea tuon matkan yhdessä kanssani. Isäni oli ainoa ihminen, joka ei ole kertaakaan hoputtanut tai painostanut minua tämän kolmen vuoden aikana, ei kertaakaan. Ja silti samalla ainoa, joka jaksoi tarpoa minun kanssani yhdessä, tukien ja eteenpäin kannustaen. Olen aivan varma, että en olisi tässä nyt ilman isääni. Olemme kulkeneet tämän matkan yhdessä.

Valehtelisin, jos väittäisin, että tuo yhteinen matkamme olisi ollut helppo.Siihen kuului paljon itkua ja raivoa, monen monta niin tuskaista hetkeä, joista en ole uskonnut selviäväni. Mutta minä ylitin itseni kerta toisensa jälkeen. Ja niin jokainen askel oli edellistä hieman helpompi. Ja pikkuhiljaa, pikkuhiljaa tuo työ alkoi tuottaa tulosta. Pikkuhiljaa, kun uskalsin antaa painoni normalisoitua mieleni kulkiessa käsikädessä,sain vapauden, voimia ja luottamusta suunnitella ja unelmoida tulevasta. Ennen kaikkea sain matkalla uskoa itseeni.

Tänään näen itseni ja vartaloni kauniimpana kuin koskaan. Enkä tarkoita tällä sitä, että oma kehoni vastaisi kauneusihannettani. Mielikuvani unelamvartalosta on paljon muodokkaampi ja lihaksikkaampi, esimerkiksi. Mutta tämä keho, jonka olen kovalla työlläni ansainnut, se on minulle kuin taisteluvoitto, jota olen oppinut kunnioittamaan. Tämän kehon saavuttaminen on ollut minulle tuskainen tie, ja siksi suhtaudun siihen nyt sen ansaitsemalla lempeydellä. Olen myös vartalostani ylpeä. Se on minulle osoitus, että minä pystyin, sittenkin.

Jollakin tavalla olen myös  ylpeä itsestäni, siitä, että olen kulkenut tämän tien. Olen osoittanut kaikille, ja ennen kaikkea itselleni, että minussa on valtavasti voimaa ja rohkeutta, paljon enemmän kuin olisin ikinä voinut kuvitella. Sen vuoksi suhtaudunkin tällä herkellä äärettömän luottavasti tulevaan. En näe, että mikään voisi enää saada minua luopumaan tästä saavutuksestani, ehkäpä elämäni tähänastisesti suurimmasta sellaisesta. Näen edessäni niin paljon sellaista hyvää, josta en halua luopua. Paljon sellaista hyvää, josta haluan nauttia terveenä ja hyvinvoivana.

Teille, jotka kamppailette saman asian kanssa, haluan sanoa:. Älkää väheksykö urakkaanne, joka teillä on edessä. Siitä on hyvin vaikea selvitä yksin, joten ottakaan kaikki mahdollinen tuki ja apu vastaan. Painon nostainen on olllut ehdottomasti vaikeimpia, ahdistavimpia ja tuskaisimpia asioita, joita olen kokenut. Mutta älkää väheksykö itseännekään: jokaisesta löytyy kyllä se voima taistella elämän puolesta. Ja lopuksi: älkää väheksykö määrnpäätänne: painon normalisoituminen on ehottomasti myös parhaita asioita mitä minulle on tapahtunut. Se on ehottomasti ollut kaiken sen työn ja tuskan arvoista.



Näissä tunnelmissa toivotan teille kaikille oikein iloista pääsiäisen jatkoa!

<3: Ida

22 kommenttia:

  1. Hei Ida!

    Olen niin, niin, NIIN ylpeä sinusta! Ja samalla todellakin iloinen ja onnellinen puolestasi! Olet todella tehnyt erittäin suuren työn joka on vaatinut paljon! Mutta saavutus on sitäkin suurempi! Olet terveemmän painon myötä löytänyt sen oikean elämän uudestaan ja tällä kertaa pysyvästi! Kuten juttelimme, emme kumpikaan enää halua elää sairasta anorektista elämää emmekä kumpikaan enää koskaan halua käydä tätä taistelua elämän ja kuoleman välillä!! On se ollut sen verran rankka elämänkoulu! Olen ihan yhtä varma kuin sinäkin että et tule enää koskaan luopumaan tästä upeasta saavutuksestasi! Kuin en minäkään omastani.
    Kiitos eilisestä, oli oikein mukavaa vaikka olin todella väsynyt! "Löydöt" olivat just sopivat, toivottavasti myös sinun :)

    Lämmin halaus <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina, Ystäväni! Tiedäthän, että Sinä olet ollut vertaistukimielessä tärkein tsepparini ja esikuvani tällä matkalla? Jalanjäljissäsi on ollut hyvä kulkea, ja nyt on vielä suurempi ilo kulkea rinnallasi. Minä tiedän, ettei meillä kummallakaan ole paluuta eikä edes kaipuuta vanhaan, vaan jatkamme tästä yhdessä eteenpäin kohti tulevaa. <3<3<3
      Ps. Kiitos itsellesi lauantaisesta Parhaasta seurasta! :)

      Poista
  2. Hei, olen seurannut matkaasi pitkään ja en muista koska olisin ollut näin iloinen kenenkään blogia lukiessani!! Olet ollut minulle esimerkkinä parantumisessa mutta myös elämään asennoitumisessa ylipäätänsä:) en osaa sanoa muuta kuin onneksi olkoon, tämän saavutuksen rinnalla ei moni asia pysty kilpailemaan! Vaikka ei parantuminen painosta ole kiinni niin se paino tulee sinne normaalin puolelle tuoda enemmin tai myöhemmin, ja varsinkin kun sinä voit psyykkisesti jo niin hyvin, niin on ilo sanoa vielä: onneksi olkoon! :):)

    -N

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei N! Kiitos, kun tulit kommentoimaan! Minä taas en vuorostani muista, milloin olisin ollut yhtä iloinen lukiessani blogistani kommenttia, kuin Sinun kommenttisi kohdalla. Ihania sanoja, ja vielä mahtavampaa, jos olet saanut tsemppausta blogistani. Lähetä Sinulle oikein ISON tsemppihalauksen! :):)

      Poista
  3. Hei, onko sulla vielä tulossa jatkoa siihen sairaskertomukseen? Upeeta miten olet toipunut!!! Sulla on ihana blogi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Kiva kuulla, että sairaskertomukseni kiinnostaa! Olen kieltämättä julkaissut niitä tekstejä aika hitaassa tahdissa, mutta kyllä koko kertomus on tulossa, malttia vain ;) Hyvää pääsiäisen jatkoa Sinulle! :)

      Poista
  4. Mä olen niin ylpea susta! <3 Olet tehnyt todella paljon töitä taistellessasi tätä sairautta vastaan ja saanut takaisin niitä terveen elämän ihania asioita, ja olet todellakin kaiken sen hyvän ansainnut!

    Olen saanut paljon voimaa ja rohkeutta itselleni sinua ja kamppailuasi ajatellessa ja olet toiminut hyvänä tsempparina minulle.
    Itselläni on vielä matkaa enemmän edessäpäin mutta toivon että pääsen vielä joskus myös tuohon tavoitteeseen johon sinä olet nyt upeasti päässyt!!

    Ihanaa ihanaa ihanaa, olen niin onnellinen puolestasi ihana Ida <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Kiitos Ihana Pinja, kirjoitatpa kauniisti! Tiedätkö, minä olen varma, että myös Sinä saavutat ihan kaikilta osin tämän tilanteen, jossa minä olen nyt. Olen seurannut matkaa blogistasi, ja näen Sinussa paljon itseäni, sitä itseäni, joka olin vielä vähän aikaa sitten. Olet jo nyt tehnyt paljon töitä ja saavuttanut paljon, eikä Sinulla ole kuin suunta ylöspäin. Muistathan olla siis myös ylpeä itsestäsi? Olet tiellä, joka todella kannattaa kaikista mäistään ja kumpareistaan huolimatta taivvaltaa. <3

      Poista
  5. Oletko saavuittanut siis jo normaalipainon? :) Kauniilta näytät kuvassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! Tavoitteenani on ollut ja on se paino, jossa kehoni voi hyvin. Nyt painan suunnilleen saman verran kuin terveenä, ehkäpä muutaman kilon enemmänkin, ja katson rauhassa, mihin painoni asettuu ja missä kehoni voi hyvin. :)

      Poista
  6. ♥ ONNEA saavutetusta painosta, Ida! ♥

    ♥ ONNEA Tyttärelle ja Isälle! ♥

    ♥ Ratkaiseva sivu Elämän Kirjasessa on käännetty! ♥

    ♥ Upea valokuva! ♥

    ♥♥♥ Sydänlämpöiset Rutistukset Sinulle! ♥♥♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Andrea! Kiitos, että olet jaksanut tukea minua tämän koko matkan täällä blogissani. Toivon tarinani antavan myös Sinulle uskoa siihen, että toivottomaltakin näyttävästä tilanteesta voi nousta, ja se nousu todella kannattaa. Olet nähnyt minut hyvin epätoivoisessa tilanteessa, ja olet nähnyt, kuinka olen saanut takaisin Elämän. Elämän, jonka Sinäkin vielä voit saavuttaa, ja saavutatkin. Tsemppiä, Ystävä! <3

      Poista
  7. Upeaa Ida, minäkin olen niiiin ylpeä sinusta! Otit haasteen vastaan, kun lähdit osastolta ja jopa minulle jäi pelko siitä, miten tulisit pärjäämään. mutta sinä näytit kaikille ja sinun kohdallasi kotihoito oli paras vaihtoehto. Ja mitä väliä sillä on, kuinka hitaasti tai nopeasti etenee, pääasia, että edistystä tapahtuu ja että se on pysyvää. Sinä näytit kaikille, kuljit kivikkoisen tien ja nyt olet huipulla. En epäile hetkeäkään, että heittäisit kaiken saavuttamasi hukkaan. Sinä vaalit tätä hetkeä, tuota kehoa, niitä kokemuksia ja tätä riemua siitä, että olet selvinnyt. Isällesi iso hatunnosto, hän teki suuren työn tukemalla ja patistelemalla sinua. Olet sankari Ida!! Hyvää toista pääsiäispäivää ja ihanaa keväänjatkoa! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa toinen Sankari siellä! Kiitos kommentistasi ja hyvältä tuntuneesta kannustuksestaisi! On ollut hyvä taivaltaa tällä matkalla, kun rinnalla on kulkenut tuollainen Ystävä kuin Sinä. Vielä parempaa on, että meidän molempien tarinamme on muodostumassa todellisiksi Sankari-tarinoiksi. Tarinoiksi, jotka kaiken kokemamme jälkeen kannamme ylpeydellä. Myös minä olen Sinusta onnellinen ja ylpeä, olethan itsekin itsestäsi? <3

      Poista
  8. Mulla on ollut sama painon ylöshivutus kun uskalsin vihdoin vähän pakostakin lisätä ruokamääriä. Sitä mukaa on olo parantunut enkä enää niin häpeä kroppaani kuin alemmassa painossa. Pääkin toimii jo vähän terävämmin. :D On se kyl upea tunne kun saa tuon aikaiseksi. Minullakin vanhempien tuki ollut apuna, ja nyt otan askeleita uudestaan itsenäistymiseen. Paljon tsemppiä jatkoon! Muistan kun näin sinut polilla pari vuotta sitten ja olin kauhuissani kun olit kotiutunut. Ihanaa että asiat menivät noin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentistasi! Ymmärrän hyvin huolesi tuolloin -tarinani olisi voinut päättyä myös toisella tavalla. Hyvä kuitenkin näin. Toivottavasti tämä tarinani antaa myös Sinulle tsemppiä ja toivoa.
      Todella hienoa, että olet uskaltanut lähteä nostamaan ruokamääriä ja tavoittelemaan painonnousua! On fiksua ottaa apua vastaan. Se ei vähennä yhtään saavutuksesi arvoa. Ole ylpeä itsestäsi ja muista edetä itsenäistymisessä kaikessa rauhassa, sitä myöten kun tunnet oikeasti olevasi valmis :)
      Ja ihanaa, että olet jo huomannut, kuinka se vaikuttaa vointiin ja jaksamiseen. Ne olivat, ja ovat yhä, myös minua motivoivia tekijöitä. Voin vakuuttaa, että sitä myötä kun toipuminen etenee ja kuntosi paranee, hyvinvointisi lisääntyy entisestään. Itse en olisi voinut edes kuvitella, kuinka suuri merkitys sillä on. Mutta niin sillä vain on. Tsemppiä!!:)

      Poista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. Olen onnellinen ja ylpeä susta :). Aivan mahtavaa. Nyt vielä tsemppiä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos oma Rakas tsempparini!:) Ilman Sinua en olisi tässä <3

      Poista
  11. olisi kiva lukea sulta myös haasteellisia/epäonnistuneita hetkiä. nyt blogi on tosi myönteinen mikä hyvä mutta eiks sulla ole yhtään vaikeuksia? ja miten olet onnistunut painonhallinnassa?

    VastaaPoista