maanantai 18. toukokuuta 2015

Minun päiväni lastentarhanopettajana

Näitä päivistäni kertovia tekstejä toivotaan aika ajoin ja myös harjoittelustani kertovia tekstejä on kaipailtu. Päätin siis nyt valottaa teille hieman erästä arkista työpäivääni päiväkodissa. Suortin viimeisen opiskeluihini liittyvän harjoittelun siis huhti-toukokuussa 1-3-vuotiaiden lasten ryhmässä. Valitettavasti kuvia en voinut työpaikalla ottaa, ja vaitiolovelvollisuuteni vuoksi minun oli jätetttävä joitakin asioita kertomatta, mutta yritin parhaani mukaan välittää teille kuvan työpäivästäni ja sen arjen iloista.

Saavun päiväkotiin aamupalalle. Ruokapöydässä lasten lempikeskustelunaiheita on se, kuka tulee heitä hakemaan päiväkodista. Jokainen kuusihnkisen pöytäni lapsi hihkaisee minulle, että äiti tulee hakemaan tänään. Kuuntelen jokaista ja vastaan tasapuolisesti jokaiselle. Tärkeänä näen, että jokainen lapsi saa osallistua ja oman vuoronsa. Kohtelias lisää pyytäminenkin onnistuu 2-3-vuotiailta pienellä ohjeistuksella. Pyrin tukemaan myös lasten oman hallinnan tunnetta tarjoamalla valinnan mahdollisuuksia: "näin ison" sanoo poika, ja harottaa sormiaan, kun kysyn, haluaako hän ison vai pienen näkkärin tänään. Ruokailun päätteeksi iloitsen yhden lapsen kanssa siitä, kun  hän saa puurolautasensa tyhjäksi, vaikka yleensä hänelle ei puuro maistu. Myös toinen puuroa rakastava  tyttö ja esittelee omaa tyhjää lautastaan minulle kolme vuotiaan ylpeydellä. Hymyilemme yhdessä.

Aamupalan jäljeen ohjeistan lastenhoitajat päivän kulusta; kuka hoitaa mitkäkin tehtävät ja lasten jakamisen ulko- ja sisäpuuhiin. Itse menen ensin valmistamaan keittiöön keksitaikinaa. Tarkoituksenani on nimittäin tänään leipoa lasten kanssa järjestämääni äitienpäivätilaisuutta varten.

Kun taikina on hetkisen ehtinyt jääkaapissa jähmettyä ja ensimmäinen ryhmä lapsia saatu puettua ulos, otan muutaman lapsen kerrallaan kanssani leipomaan. Lapset pukevat innoissaan pienet ruskeruudulliset esiliinat ja iskevät kätensä onnessaan taikinaan. Tuokion tavoitteenani on opettaa lapsille juhlan valmistelua, välittää ajatus toisten ilahduttamisesta ja tarjota onnistumisen kokemuksia itsetekemisestä. Kun pidän mielessä yleisen tavoitteeni opettaa pieniä pikkuhiljaa yhdessä tekemiseen, ilahdun erityisesti, kuinka eräs kaksivuotias poika jakaa kaikille diplomaattisesti muotteja toisten lasten toiveita kuunnelle. Itselle hänelle jää pieni piparkakkuakka, jonka hän nimeää laulamamme laulun mukaan "piippolan muoriksi". Taitaa myös ilahduttamisen idea välittyä, kun lapset puhuvat, miten äiti ilahtuu. Niille lapsille, jotka ovat arempia tai eivät meinaa uskaltaa mukaan, ohjaan kädestä seuraamaan, ja vakuutan ettei mitään tarvitse tehdä. No, kauan nämäkään lapset eivät jaksa sivusta seurata, ennen kui kädet ovat jo taikinassa. Lopulta kaikki lapset innsotuvat leipomisesta eivätkä meinaa millään haluta lopettaa. Avittaessani toisia lapsia, pöydän toisella puolella myös taikinaa katoaa suuhun ihan kiitettävässä tahdissa...

Leipomisryhmien välillä autan lapsia pesulla ja pukemisessa. Pyrin tukemaan lasten omatoimisuutta, mutta olen myös valmiina auttamaan. Kyse on pienistä lapsista, ja haluan vahvistaa lasten turvallisuuden tunnetta välittämällä lapsille, että aikuinen on päiväkodissa lapsia varten. Kun leipomukset on leivottu ja kaikki lapset ovat hoitajien kanssa ulkona, valmistelen sängyt ja katan ruokapöydät.

Lasten tullessa sisälle pidän enne lounasta koko ryhmän 17 lapselle yhteisen laulupiirin. Yhdessä musisoimisen on todettu tukevan lasten pisitiivista kesinäistä vuorovaikutusta ja toisten auttamista. Ihailen jälleen, kuinka pienet lapset jaksavat odottaa omaa vuoroaan. Riemunkiljahdukset kaikuvat ja huulet nousevat hymyyn viieistään siinä vaiheesa, kun otan jäniskäsinuken esiin. Jokainen haluaa vuorollaan silittää ja suukotella jänistä. Leikimme muun muassa jänis istui maassa -leikkiä. Mutta voi, yksi tyttö jääkin "nukkumaan" keskelle, kun on aika pomppia omalle paikalle. Se vasta naurattaakin toisia, ja etenkin nukkuvaa pientä jänistä. Opastan toiset lapset herättelemään jänistä silittelemällä kaveria.

Lounaalla pyrin herättlemään yhteistä keskustelua johon myös ryhmän maahanmuuttajataustaiset tytöt pääsisvät mukaan. Sellainen löytyy jälleen muumi-eväsrasiastani. Joka päivä jokainen haluaa sitä vurollaan ihastella ja joka päivä nimeämme siitä lasten kanssa muumihahmoja ja saan selittää,mikä on majakka. Eväsrasiani on jo hajonnut liitoksistaan, mutta pidän sitä mukana, koska se on lapsista niin kiinnostava.

Lounaan jälkeen luen lapsille unisatua ja paijailen ja silittelen heidät uneen. Lasten nukkuessa on yleensä aikuisten kokouksia. Tällä kertaa en itse osallistu kokoukseen, vaan päästän sille muun henkilökunna, sillä niissä käsiteltävät asiat eivät koske minua. Jään vahtimaan lapsia ja päivystämää puhelinta. Muovailen tytön kanssa, joka on hereillä. Samalla valmistelen askartelutarvikkeita valmiiksi iltapäivän toimintaan.

Lasten herättyä askartelen yhden pojan kanssa äitienpäiväkorttia, joita olemme tehneet muiden lasten kanssa eellisellä viikolla. Ohjatessani pyrin positiivisella kannustuksella ja rohkaisevalla palautteella tukemaan lasten itsetunnon kehitystä. Tarjoan lapsille aikuisen aikaa ja onnistumisen kokemuksia itsetekemisestä. Kun sellainen lapsi, jolla on itsetunto-ongelmia ihailee työtään ja iloitsee onnistumisestaan,  muistan taas, miksi tätä työtä kannattaa tehdä.

Iltapäivällä valmistelen vielä välipalat ja syön sen lasten kanssa ja sitten onkin jo aika lähteä kotiin. Kotiin saavuttuani aurinko paistaa, enkä ehtinyt tänään koko päivänä lasten kanssa ulos. Ensin pikasiivous, ja sitten päätän lähteä pienelle kävelylle ennen paperihommin ryhtymistä.

Kotona täydennän yliopistolle lapsihavainnointitehtävääni lasten vertaissuhteista, arvioin päivän omaa toimintaani ja lasten oppimista. Illalla suunnittelen vielä seuraavan päivän ryhmät ja musikkipiirin valmiiksi. Ylihuomenna pidän lisäksi äitienpäivän yhteisen musiikkileikkiuokion äideille ja lapsille ja kahvittelutilaisuuden, joten suunnittelen sitä, ja mietin, mitä lauluja otan mukaan. Kutsut olen lähettänyt vanhemmille jo viikko sitten, ja ilokseni lähes kaikki vanhemmat ovatkin ilmoittautuneet tilaisuuteen. Ehdottomasti kiva päästä juttelemaan vanhempienkin kanssa pelkkiä tulo- ja hakutilanteita enemmän ja esittelemään, mitä olemme kuluneiden viikkojen aikana lasten kanssa laulaneet, askarrelleet ja leiponeet.

Yhdeksän maissa illalla suljen tietokoneen ja istahdan sohvalle jännittämään MM-lätkäottelua kera teekupposen ja suklaapullan. Olen tämän rentoutumishetkeni ansainnut!

<3: Ida

10 kommenttia:

  1. Lastentarhanopettajan vahvalla pedagogissella ammattitaidolla, suurella sydämellä pientä lasta kunnioittaen ja kuunnellen, niin vietit tämänkin päiväsi, joka on mittaamaton arvokas niin pienelle lapselle, kuin varmasti myös sinulle. Kuten ohjaajasi totesi, lapsen on hyvä olla ohjauksessasi. Sinua ihaillen ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Elluni mun! Olipa kauniisti sanottu, ihan tippa tuli linssiin... Matkani lastentarhanopettajana on vasta aluillaan, mutta uskon, että olen saanut hyvät eväät siihen, ja minulla on se tärkein. pyrkimys lapsen parhaaseen joka tulee lapsen arvostuksen kautta. Lastetarhanopettajana minulla on vielä paljon opittavaa, ja näen, että myös Sinulta voin oppia tässäkin asiassa paljon. Ihailen esimerkiksi kykyäsi kohdata erilaisuutta niin lapsissa kuin aikuisissa. Kiinnostus tätä alaa kohtaan on yksi niistä monista matkoista, jota olen saanut kanssasi kulkea. <3

      Poista
  2. Hei Ida! En ole tainnut ennen kommentoida, mutta nyt uskaltauduin. Jos minulla joskus olisi lapsi (toivon, että syömishäiriöni ei ole pilannut mahdollisuutta saada) toivoisin, että hän saisi viettää hoitopäivät juuri kaltaisesi lastentarhanopettajan hoivassa. Voimia loppukevään rutistukseen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jellona! Ja Kiitos, Ihanaa, että uskaltauduit! Olen todella otettu sanoistasi. Toivon, että saat vielä lapsen tai useamman, ja uskon, että olisit omalle lapsellesi paras mahdollinen vanhempi ja ensisijainen kasvattaja. Mukavia kevätpäiviä Sinulle! :)

      Poista
  3. Kyllä Sinussa ihan selkeästi pedagogin ainesta on, Idaseni! :)
    Varsin paljon vastuutakin taisit sen myötä viikkojesi aikana saada. Enkä yhtään ihmettele, sillä loistavastihan Sinä tehtäväsi näytät hoitaneen. Ilmeisen tyytyväisiä olivat myös (Fannyn kommentin perusteella) ohjaajasi. Siispä kymmenen pistettä ja papukaijan merkki Sinulle! Yliopistollekin kulkeutuu varmaan hienot palautteet harjoittelustasi... Pian Sinulla on paprut kourassa - ja töitä saat taatusti!

    Ei muuta kuin tyytyväisin mielin kohti ihanaa, lämpenevää ja aurinkoista kesää! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Andrea, Ystäväiseni! Olisihan se kiva, jos noista vuosien pedagogisista opinnoista yliopistolla olisi jotakin mukaan tarttunut ;) Hyvä palaute niin yliopistolta kuin päiväkodista kieltämättä rohkaisi eteenpäin ja vahvistivat omaa ammatti-identiteettiä, varsinkin kun on kyse itselle tärkeästä asiasta... Mutta kyllä se kaikkein tärkein palaute tässä työssä tulee kuitenkin lapsitlta tai lasten kautta. Enkä tarkoita pelkästään niitä riemunkiljahduksia leikin lomassa, vaan sitä, kun huomaa saavuttaneensa jotakin Suurta pienen ihmisen kanssa, esimerkiksi lapsen luottamuksen rakentamisessa tai itsetunnon tukemisessa.
      Minä suuntaan katseni nyt hymyssä suin kohti kesää, toivottavasti Sinäkin! Aurinkoa, valoa ja lämpöä elämääsi, Ystävä! <3

      Poista
  4. Olet todellakin kutsumusammatissasi, sillä tuolla alalla työtä ei tehdä palkan takia. Sinulla on suuri sydän ja jaat pyyteettömästi rakkautta ja hoivaa pienille ihmisille sekä myös aikuisille ympärilläsi. Paljon onnea opintojesi loppuunsaattamiseen, niin pääset jatkamaan töelämään. Siunlaisiasi ammattilaisia kaivataan palvasti! Ihanaa viikonjatkoa ihana Ida! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nell! Vaikka olisi miten kyse kutsumusammatista, saisi kyllä tämän työn arvostus näkyä vähän enemmän palkassakin... Mutta oikeassa olet: kyllä se motivaatio tämän työn tekemiseen pitää löytää jostakin muualta kuin rahasta. Minulle päättöharjoittelu oli yksi iso muistutus näistä tekijöistä. Muisutus siitä, kuinka arvokasta työtä teen, ja totisesti kannan ammattini ylepydellä.
      Hyvää viikonjatkoa sinnekin, ja ollaan yhteydessä, olet ajatuksissani usein! <3

      Poista
  5. Taitaa olla ihan sinun ammattisi tuo lasten kanssa oleminen kun niin luontevalta se kuulostaa!
    Itse olen joskus tehnyt sijaisuuksia päiväkodeissa mutta jotenkin se ei ollut ihan niin kivaa kuin olin ehkä kuvitellut. Tykkään ehkä enemmän hoitaa lapsia kotona eikä ole niin tarkkoja aikoja milloin pitää ulkoilla ym.

    Mutta tekemäsi työ on todellakin arvokasta ja mahtavaa että olet sellaisen alan löytänyt joka tuntuu omalta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pinja! Itsekin pidän työtäni äärettömän arvokkaana, ja on aina mukava kuulla, että muutkin näkevät sen arvon :)
      Toivon, että Sinäkin olet löytänyt oman alasi, ja jos vielä et ole, kyllä sellainen vielä Sinullekin löytyy.
      Paljon tsemppiä ja mukavia kevätpäiviä! <3

      Poista