lauantai 23. elokuuta 2014

Uutisia Mörkö-rintamalta: Muutoksesta ja pystymisestä

Vaikka olenkin päättänyt jättää sairauskertomuksia lukuunottamatta syömishäiriöaiheen blogissani jatkossa vähemmälle, sillä aihe ei enää kosketa minua niin paljon ja ennen kaikkea kiinnostuksen kohteeni ovat ihan muualla kuin Mörössä, on minun kuitenkin jaettava ainakin vielä tämä yksi, kenties viimeinen (tai aianakin sen alku) ja ratkaiseva muutos kanssanne.

Nimittäin vaikka syömishäiriö onkin monelta osin kohdallani taaksejäänyttä, on minulla kuitenkin vielä yksi kompastuskiveni: painoni. Vaikka olen edistynyt tällä sektorillakin ylöspäin kaksinumeroisia lukemia, on painon nostaminen omaan biologiseen normaalipainooni tuntunut raskaalta. Ja niinpä, vaikka tämä onkin ollut koko ajan tavoitteenani, onkin painoni koko ajan tullut jälkijunassa muuta toipumistani ajatellen.

Suurin syy tähän ei ole ollut se, ettenkö tietäisi mitä painon nostaminen teknisesti vaatii tai osaisi lisätä päivittäistä energiamäärääni. Mutta käytännössä jokainen askel on tuntunut äärettömältä ponnistukselta, sellaiselta joka on tuntunut ajoittain minulle jopa  ylitsepääsemättömältä.. Olen kokenut jopa epätoivon hetkiä, ja matkani painon nostamisen suhteen on tuntunut ikuiselta. Ja usein muutoksen hetkellä ensimmäinen minut ahdistuksen keskellä vallannut ajatus jokaisen askelen edellä onikin ollut: en pysty.

Jonkinlaien rohkeus kuitenkin on kohdannut minut. Sellainen suuri halu ja samalla uskallus katsoa, mitä tämän kenties viimeisen kynnyksen takana odottaisi, ja millaisia uusia mahdollisuuksia se minulle toisi. Samalla kun minussa kasvanut aivan totaalinen kyllästyminen sairauteen, ja kaikkeen minussa ja elämässäni siitä muistuttavaan, kasvoi kasvamistaan sisälläni, ymmärsin: minulla ei olisi mitään menetettävää. En halua jäädä toipumisprojektissani puolitiehen, vaan hoitaa sen kokonaan loppuun viimeistä silausta myöten.

Niinpä tein vihdoin kaivatun hieman suuremman ruokalisäyksen, ja lisäsin toivoittavasti ehkä viimeistä kertaa päivittäistä energiamäärääni kerralla vähän enemmänki, ainakin minun omalla mittapuullani. Tähän asti olen nimittäin edennyt pienen pienin askelin tällä sektorilla, sillä olen ajatelllut, etten kestä enempää. Mutta viime aikaiset tapahtumat, itseluottamukseni kasvu ja näiden luoma  osoitus omasta vahvuudestani saivat minut miettimään: ehkä sittenkin olen pystyvä myös tällä sektorilla. Ehkä minä todella kestän. Ja niin oli halun lisäksi matkassa tällä kertaa jotakin muutakin: pystymistä.

Ja tiedättekö, vaikka vaaka ei ole vielä suinkaan räjähtänyt, vaikka en hypännyt kerralla normaaliin kehoon, ja vaikka matka painon osalta on vielä himpun verran kesken, hyppäsin minä eräällä tapaa kuitenkin. Ja, kenties tein sen viimeisen ratkaisevan askeleen, sain yhden asian päätökseen. Sillä vaikka en voikaan olla  varma siitä, että tämä energiamäärä riittäisi viemään minut maaliin saakka, tiedän minä yhden asian: olen valmis siihen, mitä se sitten vaatiikin.

En nimittäis suostu enää ajattelemaan tässäkään asiassa, etten pysty. En enää suostu epäilemään itseäni, omaa vahvuuttani, omia voimiani tai vähättele itseäni. Toki kuuntelen ja kunnioitan itseäni ja rajojani myös jatkossa, mutta joskus ehkä "en pysty" on vaihtunut ajatukseen "ehkä sittenkin". Sillä olen jo tässä elämässä niin monesti osoittanut olevani paljon rohkeampi, paljon vahvempi ja paljon kykenevämpi, kuin olisin itse voinut ikinä uskoa.

Ja niinpä minä jatkan. Maaliin saakka. Niin tällä sektorilla kuin muutenkin. Itseäni kunnioittaen ja itseeni uskoen. Sillä nyt minä pystyn.

<3: Ida

14 kommenttia:

  1. Upeaa, Ida!
    Hienoa!
    Way to go!
    :) <3 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Andrea! Juuri nuo sanat tahdon Sinun voivan myös itsellesi sanoa. Olet sen ansainnut <3

      Poista
  2. Ehdottomuuden tilalle on noussut uskallus, ihan mahtavaa Ida! Me tiedämme, kuinka iso juttu energiamäärän lisääminen on ja olemme sinusta todella ylpeitä, sinä todellakin pystyt! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nell! Juuri Sinulle tahdon lainata idolini olympiatähden Cheekin sanoija: "ota, ota mallia, tee niin kuin mä! " Sinulle minä uskallan nämä sanat sanoa, sillä tiedän, että paitsi haluat, myös pystyt ne toteuttamaan. Tsemppiä, muru!! <3

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Sinä uskot minuun, ja olet uskonut kaikki nämä vuodet. Ja sen uskon voimalla minä pystyn. Kiitos! <3

      Poista
  4. Pystyt ja Onnistut!
    halein: marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on! Iso, lämmin kiitoshalaus Sinulle Marika! <3

      Poista
  5. Hei Ida!

    Aivan mahtavaa että olet uskaltanut ottaa näin ison askeleen eteenpäin! Olet todellakin rohkea, vahva ja kykenevä ja ihanaa että olet sen itsekin todennut! Näillä eväillä on hyvä jatkaa eteenpäin!

    Lämmin halaus <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Paljon rohkeutta muutos toki aina vaatii, mutta on askel on aina vähän keveämpi kulkea, kun vierellä kulkee noin rohkea, vahva ja kykenevä, Ihana Ystävä! Kiitos siis Sinulle! Jatketaan yhdessä eteenpäin! <3<3<3

      Poista
  6. Kuten Nell:lle jo vastauksessasi lainaat, pistänpä samaa suosikkia kehiin, joskin Jonnen versioimana:

    "Voitontahdon silmistä nään, tahdonvoimaa täynnä pää.
    Tää on rakkautta, hulluutta draivii, melkein kaiken ton se vaatii
    Myös kyyneleitä, verta ja hikee, joskus vannomista Herran nimeen.
    Tää on niille, jotka antaa kaiken, Rocky Balboa Eye of The Tiger
    Jotka tekee enemmän kuin lupaa, vaikka tulis välil lunta tupaan.
    Ei voi kelaa, et se tulee noin vaan, pitää olla valmis uhrautumaan
    -- Tulin voittamaan, en anna minkään seisoo tiellä"

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jen, meillä taitaa olla yhteinen idoli ;)
      Sinullakin kuulostaa olevan draivi päällä, joten jatketaan vain molemmat samaan malliin! :)
      Tsemppiä! <3

      Poista
  7. Upeaa upeaa upeaa!!!
    Minullakin on ollut kovin pala luopua kontrollista kehon ja painon suhteen. Mutta sitten tuli vaan se hetki, että tuntui et nyt mä haluun luovuttaa. Nyt en tahdo enää himmailla, haluan katkaista tämän sairauden kahleen. Eikä mitään hirveetä oo tapahtunut. Tää on ollut ihan paras askel!! :)
    Todellakin kannattaa jatkaa toipumisen tie aina loppuun saakka!
    Sulla on tieto ja tunto sisimmässä siitä, mitä juuri Sinä tarvitset, mikä on juuri Sinun tapasi. Upeaa että kuuntelet aitoa itseäsi!
    Ihailen sua suuresti ja kannustan täysillä :) Oot selvinnyt niiiiiin paljosta, että selviät tästäkin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sinulle Ihanainen, kuka lienetkään1 Ihan mahtavaa saada tällaista palautetta ja kannustusta! :)
      Ja vielä Mahtavampaa lukea, että sielläkin on eräs, joka on selvästi oikealla tiellä, ja uskaltanut tämän vaikean mutta sitäkin tärkeämmän askeleen ottaa! Ja mikä parasta: olemme saaneet molemmat huomata, ettei mitään pahaa tapahtunutkaan. Päin vastoin: uskon, että pian saamme huomata, ehkä aavistelemme sitä jo nyt, miten paljon hyvää tämä askel mukanaan tuo!
      Jatketaan siis eteenpäin! Tsemppiä IIIIISO sylillinen Sinulle, ja tulehan taas kertomaan, miten projektisi etenee, kun siltä tuntuu! Olen Sinusta mahdottoman ylpeä, vaikka emme tunnekaan, Sankari! :)

      Poista