tiistai 12. elokuuta 2014

Sairaskertomukseni osa 1: Vain itselleni en kelvannut

Tämä teksti aloittaa näillä näkyminn kymmenen osaisen sarjan: sairaskertomukseni, jonka päätin nyt teidänkin mielipidettä kysyttyäni kirjoittaa ja julkaista aina muiden tekstien välissä pikkuhiljaa. Itselläni näiden menneiden aikojen muistelu toi pintaan vahvimmin ajatuksen siitä, kuinka en missään tapauksessa enää vanhaan halua palata. Sairauden romantisointia tai toisaalta esimerkiksi tarkkoja painolukemia ei ole siis luvassa. Jos kuitenkin koet, että sairastamisesta lukeminen ahdistaa Sinua, tai voi olla Sinulle haitallinen, suosittelen ohittamaan nämä tekstit. Muuten toivon tekstieni tuovan esille sen tärkeimmän: kuinka todella syvästä suostakin voi nousta. Tässä minun tarinani, olkaa hyvät!

Minun on vaikea, jollei mahdotonta määritellä tarkasti sairauteni syitä. Uskon, että se omalla kohdallani, kuten nähdäskeni yleenäkin, on ollut useiden tekijöiden summa. Tässä tekstissäni käsittelen niitä tekijöitä, jotka näin jälkikäteen ajatellen saattoivat ajaa minut sairauden partaalle.

Ihan ensiksi haluan kuitenkin tehdä selväksi, että olen aina ollut aivan erityisen rakastettu lapsi. Olen saanut aina tuntea olevani vanhemmilleni tärkeä jollakin tavalla erityinen, suorastaan ainutlaatuinen. Perheemme on ollut tiivis ja vanhempieni rakkaus ja kasvatus ovat luoneet hyvän pohjan terveelle itsetunnolle ja tasapainosielle kehityksilleni.Olen elänyt turvallisen, hyvän lapsuuden, johon kuului paljon yhteistä aikaa vanhempieni ja siskoni kanssa, ja mikä tärkeintä aina tunne, että olen rakastettu ja minusta pidetään huolta. Juuri luin opiskeluihin liittyvästä kirjasta, kuinka erään teoreetikon mukaan jokaisella lapsella pitäisi olla yksi aikuinen, joka on hulluna häneen. Minulla niitä on aina ollut kaksi.

Minussa on kuitenkin ollut monia tyypillisiä piirteitä, jotka varmasti edesauttoivat sairastumistani. Olen aina ollut hyvin vaativa itseäni kohtaan. En ole koskaan niin sanotusti päästänyt iteäni siitä, mistä aita on matalin. Jokainen koe, harrastus, jopa jokainen ala-asteen koulun kirjoitelma tai tarina, oli minulle mahdollisuus haastaa itseni. Yrittää vielä kerran päästä edes himpun verran korkeammalle. Osoittaa itselleni olevani edes jossakin hyvä, itselleni riittävä.

Tämä korkealle kurottaminen yhdistettynä kovaan määrätietoisuuteen ja päättäväisyyteen, suoranaiseen lujuuteen itseäni kohtaan, sai minut usein menestymään esimerkiksi koulussa. Olen aina tiennyt, että kun vain päätän onnistua jossakin, minä myös onnistun. Joskus kuitenkin kadehdin ystäviäni, jotka aloittivat kokeisiin lukemisen vasta edellisenä päivänä jos silloinkaan, kun minä olin tehnyt minuuttiaikataulun valmiiksi itselleni jo viikkoja aikaisemmin, tai siskolleni, joka lähti kavereiden kanssa leikkimään sen sijaan, että olisi tehnyt kotona läksyjä.

Olen myös aina halunnut pitää langat käissäni, että ainakin tuntisin kontrolloivani omaa elämääni, ja nauttinut rutiineista, aikataulutuksista, ja arjesta, joka rullaa tuttuja latujaan. Ne ovat jo ennen sairauttani luoneet minulle turvaa, tuoneet tunnetta siitä, että olen oman Elämäni rouva. Yhdistettynä päättäväisyyteni on tämä piirre tuonut myös minulle  monia onnistumisen kokemuksia, jotka olen saanut tuntea olevan oman työni saavutuksia, ja olen saanut tuntea olevani ylpeä itsestäni, siit, mitä minä itse olen tehnyt. Kuitenkin pikkuhiljaa huomasin, että ailoin rakentaa omaa itsetuntoani näiden suoritusten ja saavutusten varaan. Olin hyvä vain menestyessäni, olin vain riittävä, jos sain kokeesta hyvän numeron tai sain parhaimman tuloksen koulun pitkänmatkan juoksussa.

Ja kovasta yrittämisestäni ja intohimostani huolimatta elämä kuitenkin tarjosi niin minulle kuin meille kaikille myös epäonnistumisia, jotka minä koin kovina kolauksina itsetunnolleni. En koskaan halunnut näyttää tunteitani, mutta alhainen numero todistuksessa englannista, mitätön sivurooli koulun näytelmässä ja kokemani alemmuuden tunne pianonsoittotaidoissani verrattuna musikaalisiin luokkatovereihini olivat minulle suuria pettymyksiä. Pettymyksiä itseeni. Suorastaan osoituksia siitä, kuinka olin paitsi huonompi kuin muut, myös tuottanut pettymyksen niin vanhemmilleni kuin ennen kaikkea itselleni.

Suurin todistus siitä, kuinka olin omissa silmissäni selvästi muita alempiarvoinen ihminen, oli kiusaaminen, jota koin koulussa. Nimittelynä ja haukkumisena alkanut ja lopulta ryhmän ulkopuolelle jääminen ja sen myötä kokemani syvä yksinäisyyden kokemus jättivät minuun syvät haavat. Käänsin kaiken itseeni, ja padoin kaiken minuun kohdistetun epäreilun kohtelun itseeni osoituksena omasta huonommuudestani ja kelvottomuudestani.

Sillä vaikka en koskaan juuri mitään sanonut, vaikka en edes omille vanhemmilleni halunnut kyyneleitäni näyttää, vaan pidin yllä vahvaa, kovaa kuortani, olin syvällä sisimmässäni hyvin herkkä ihminen. Lukuisat illat itkin pehmonalleani vasten suljettujen ovien takana toivoen, että olisin toisenlainen. Itseäni syyllistäen ja haukkuen. Toivoen, että olisin joku muu. Ja pikkuhiljaa tuo kuoreni uhkasi murtua.

Lopullinen isku yksinäisyyden ja torjutuksi tulemiselleni oli kuitenkin Parhaan Ystäväni muutto pois Suomesta. Olimme koko ala-asteen olleet kuin "paita ja peppu". Olimme aina kahdestaan, jaoimme aina kaiken, ja elimme toisiamme varten. Edes koulukiusaaminen ei tuntunut pahalta, en välittänyt suurista kaveriporukoista, sillä minulla oli jotakin paljon arvokkaampaa: Aito Paras Ystävä rinnalla, Ystävä, jonka kanssa olimme kaikki kaikessa toisillemme. Kun minun ollessani ikäni ja kehitysvaiheeni puolesta ehkä kaikkein herkimmässä vaiheessa, jäinkin yhtäkkiä ihan yksin. Minulla ei ollut enää ketään, jolle purkaa sydäntäni ketään jonka kanssa jakaa salaisuuteni. Ei ketään, jonka kanssa olisi tuntenut olevani täysin hyväsytty ja pidetty vain siksi, että olin minä.

Menetettyäni usean vuoden ajaksi Parhaan, ja samalla lähes ainoan oikean Ystäväni, muodostui perheestäni minulle yhä tärkeämpi. Olimme perheeni kanssa olleet aina läheisiä ja tiivis yhteisö. Teimme paljon yhdessä koko lapsuuteni ajan: niin matkoja kuin yhteistiä harrastuksia ja ennen kaikkea niitä tärkeitä koti-iltojakin, ja tunsin aina olevani rakastettu. Siskoni olikin koko lapsuuteni ajan parhaita leikkikavereitani. Yhtäkkiä siskollani alkoi kuitenkin olla, kuten normaalilla nuorella, myös muita kavereita, joiden kanssa hän mieluummin vietti aikaa. Yhtäkkiä vuosien kuluessa Parhaan Ystäväni ja minun lähennyttyäni huomasin etääntyneeni vanhemmistani. Vanhemmillanikin oli omat, uudetkin, kuviot, ja he olettivat minun viettävän mieluummin aikaa ikätovereideni kanssa. Yhtäkkiä huomasin, että minun ei ollutkaan enää niin helppo purkaa sydäntäni vanhemmilleni, kun sitä olisin tarvinnut. Aina minulla oli tunne, että siihen minulla olisi ollut täysi lupa, mutta jokin oli kuitenkin muuttunut. Olin etääntynyt heistäkin, ja minusta tuntui, ettei. minulla ollut enää ketään. Olin täysin itseni, oman päättäväisyyteni, ja omien tekojeni varassa.

Koin jävänäni yhä enemmän yksin. Koin, että minun seuraani, eikä minua, ei enää aivannut kukaan. Koin erkanevani omasta perheestäni, joka oli minulle olllut aina kaikki kaikessa. Tunsin olevani todella ysksin. Ja tuon syvän yksinäisyyden minä liitin aikuistumiseen. Koin sen tarkoittavan, että minun tulisi selvitä ja pärjätä yksin, ja pelkäsin, miten ihmeessä tuosta haasteesta selviäisin. Olin yksin aikuistumisen paineiden edessä, paineiden, jotka koin liian rakskaiksi yksin kanttaa.

Kun siis sitten lukio alkoi, ja paras Ystäväni palasi Suomeen, oli minulla ulkoisesti kaikki hyvin, kaikki, mistä oli koskaan haaveillut. Unelmieni opiskelupaikka, Paras Ystävä rinnalla, rakastava perhe ja niin monta kivaa harrastusta kuin jopa oma asunto odottamassa minua, olin itseni kanssa enemmän hukassa kuin koskaan aikaisemmin. Vuosien kuluessa sisälle rakentamani yskinäisyys, tunteiden sekamelska, itseeni kohdistamat paineet ja häpeä itsestäni alkoivat pikkuhiljaa purkautua syömishäiriöoireiluna. Nämä sairauden ensioireet ja kertomus sairauteni ensivaiheista jatkuvat seuravassa sairaskertomustekstissäni.

<3: Ida

18 kommenttia:

  1. kiitos kun aloitat kirjoittamaan sairaskertomusta, mua ainakin kiinnostaa lukea vaihe vaiheelta koska tiedän siempien tekstien perusteella jo jotain siitä kuinka rankkaa sulla on ollut ja miten olet pikkuhiljaa oppinut elämään sitä oikeaa Elämää anoreksian sijasta. itsellä on se vielä hakusessa mutta olet kyllä yksi erityäin hyvä esimerkki siitä kuinka pohjalta voi oikeasti nousta! innolla odotan seuraavia osia :)
    ps. olet todella hyvä kirjoittamaan, pakko sanoa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sinulle lost girl! Kyllä: minä olen yksi esimerkki siitä, kuinka pohjalta voi nousta, ja Sinussa on vielä varmasti toinen. Tsemppiä! :)

      Poista
  2. Hienosti kirjoitettu ja todella liikuttava teksti. Loppuen lopuksi tekstissä ei ollut mitään, mitä en olisi sinulta myöhemmin kuullut tai jälkikäteen itse päätellyt. Mutta silti, se herätti mussa niin suuren tunteen. Tekstisi oli niin hyvin kuvattu, että tunsin melkein itsekin riipaisevan yksinäisyyden tunteen rinnassa. Kyynel jos toinenkin vierähti poskelle. Kaikki varmasti tuntevat olonsa toisinaan yksinäiseksi, mutta sulla se kesti liian kauan ja oli liian kokonaisvaltaista. Voisin olla vihainen itselleni rumista arvosteluistani sinua kohtaan tai katketa ihmisille,jotka sua kiusasi ja jätti kylmästi ulkopuolelle oman onnensa nojaan. Ehkä kuitenkin, annan anteeksi itselleni ja muille. Niin kuin sä annoit siloin sille tytölle, joka oli sua pahiten kiusannut. Olen pitänyt sen aina mielessäni. Sillä en tahdo olla katkera. Olen pahoillani, että en ollut silloin niin paljon läsnä sinua varten. Mutta tiedän silti, että olen tehnyt eteesi paljon. Upeaa, että kirjoitat asioista. Voit palata siihen kipuun ja synkkyyteen, hetken surra kokemasi vuoksi ja sitten, pikkuhiljaa päästää irti. Toki nämä ovat kokemuksiasi, muistoja, jotka ovat osa historiaasi, eivätkä ne koskaan häviä. Mutta tietyllä tapaa on hyvä antaa anteeksi, hyväksyä ja jättää se nimenomaan menneisyydeksi mielessäsi. Tänä päivänä sulla on ystäviä, ehkä sairautesi on verottanut joitakin, mutta silti niin moni ihminen välittää sinusta. Olet ainutlaatuinen. Et sen vuoksi mitä olet saavuttanut tai mihin pyrit tai mitä teet, vaan koska olet sinä. Olet rakas. Odotan innolla jatoa sairaskertomuksellesi, sillä minä olen nähnyt sen yhdestä kulmasta, mutta vain sä todella tiedät, sillä koit sen kaiken.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan ihana kommentti siskoltasi! Ja hienoa, että pystyt Ida kirjoittamaan näistä asioista niin avoimesti :)

      Poista
    2. Komppaan täysin Sunnya, Fanny, olet mielettömän hyvä kirjoittamaan (kuten siskosikin!). Etenkin tämä kohta sykäytti minua "Olet ainutlaatuinen. Et sen vuoksi mitä olet saavuttanut tai mihin pyrit tai mitä teet, vaan koska olet sinä."

      - Kiitos Fanny <3

      Poista
    3. Kiitos molemmille kauniista sanoista :-)

      Poista
    4. Fanny Rakas, olemme aina olleet hyvin läheisiä, ja kuten viimeksi tavatessamme puhuimme, silloin tulee suhteessa myös vaikeita aikoja, sanottua toiselle pahasti ja tehtyä väärinkin. Mutta silti: olet aina tuonut elämääni niin paljon enemmän sitä hyvää. Sellaista täysin korvaamatonta hyvää, jota kukaan muu ei ole pystynyt eikä pysty tarjoamaan. Olet aina ollut rinnallani. Siskonani. Ja se, se on ollut minulle kaikkein tärkeintä. Ja siksi toivvonkin, että olet myös Sinä itse itsestäsi tavattoman ylpeä itsesi syyllistämisen sijaan. Sillä minä ainakin olen. <3
      Ps. Ja yhdyn tietysti edellisiin vastauksiinkin! ;)

      Poista
  3. On varmasti ihan totta, että suurimmalla osalla syömishäiriön puhkeaminen on monen eri osatekijän surullinen summa. Kuin myös Sinulla. Mutta, näin simppelinä kotikutoisena keittiöpsykologina, näksin silti jotenkin, että Sinun tapauksessa tuo koulukiusaaminen on saattanut olla erityisen haastavassa roolissa laukaisevana tekijänä. Olen itse (kuten varmaan suurin osa suomalaisen koulusysteemin läpikahlannut) nähnyt läheltä muutaman kiusaamistapauksen, ja se on kyllä aika karmivaa, sanalla sanoen julmaa. Ei sitä silloin pienenä tajunnut kuinka kauheaa ja tulevaisuuden kannalta suorastaan fataalia kiusaaminen voi olla, mutta nyt jälkeenpäin sen ymmärtää. Kuinka haavat ja arvet voivat seurata pitkälle aikuisikään, ja heijastua koko persoonan kehitykseen ja loppuelämään. Itse en, luojan kiitos, ole koskaan ollut koulukiusattu, vaikka olisin saattanut olla aika otollinen uhri; kovin ujo ja aika hiljainenkin kuin olin. Koulukiusaaminenhan on ihan kestoteema näin syksyisin kun opinahjot taas kutsuvat, ja asiaan halutaan kerta toisensa jälkeen kiinnittää huomiota. Ja se on vain ja ainoastaan hyvä. Niin kauan kuin kiusaamista kouluissa (sekä myös työpaikoilla jne.) ilmenee siitä ei voi puhua liikaa. Siinä kun kärsii niin moni; ensi tilassa kiusatut, mutta myös kiusaajat, luokkahuoneet, työpaikat, perheet, läheiset...

    Ei yhtään ihme, että kaikki tämä johtaa syvään, raskaaseen ja kuristavaan yksinäisyyden tunteeseen. Yksinäisyys ja kiusaamiskaaos yhdistettynä vielä itseensä kohdistuvaan vaativaan persoonallisuuteen... siinähän se soppa sitten syntyykin... Olen todella onnellinen, että Sinulla, Ida, kuitenkin oli ja on olemassa se Paras Ystävä. Oli ehken Sinun kannalta kohtalokasta, että hän oli vuosia poissa, mutta nyt on kaikki niin toisin. Onneksi!

    Tällaisia ajatuksia tällä kertaa. Kiitos tästä tekstistä. Odotan mielenkiinnolla jatko-osia. Halaus Sinulle! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Andrea: Kiitos Andrea! Varsin osuvvaa keittiöpsykologisointia Sinulta! ;) Kiusaaminen on vaikea kokemus, joka jättää syvät haavat, jotka ovat varmasti minun kohdaltani olleet osasyynä sairastumisessani. Mutta itse koin pohjattoman yksinäisyyden vielä kiusaamistakin pahempana asiana. Mutta nämä ovat tietysti aina henkilökohtaisia kokemuksia.
      Toivottavasti Sinä et joudu näistä kummastakaan tulevaisuudessakaan kärsimään, sillä olet ansainnut ihan kaikkea muuta! Aurinkoisia loppukesän päiviä Sinulle! <3

      Poista
  4. Voi Ida... En oikein edes tiedä, mitä sanoisin. Niin tuttua, niin surullista, niin todellista. Meillä taitaa olla surullisen paljon näitä yhteisiä taustoja, mikä tosin kuten Andrea sanoi, on mahdollisesti monenkin taustalla. Olen miettinyt tätä sairaskertomusasiaa, ja aion myös lukea, vaikka aluksi mietin hieman toisin. Omaan alkuun en vielä uskalla palata, mutta lukemalla tätä, huomaan että hyvin samankaltaista alkua olisi itselläkin. Ajattelenkin nyt, että lukemalla näitä, pystyn käsittelemään myös omaa menneisyyttä ja siksi olen äärettömän kiitollinen, että tämän kirjoitat. Onhan näitä monia, mutta Sinun kohdalla tiedän, ettei tästä tule sairaushehkutusta tai muuten mitään, noh tiedät mitä tarkoitan.

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jen: Kiitos Jen! Mukavaa, että päädyit näitäkin tekstejäni lukemaan. Ja ainahan voit jättää ne kesken, jos tuntuu, että niistä on vahinkoa. Mutta kuten itse toteat, joskus vaikeidenkin asioiden käsittely on hyväksi, ja olen tavattoman onnellinen, jos sairaskertomukseni jakaminen voi olla omalta osaltani apuna siinä ja toipumisessasi, joka selvästi on nyt hyvällä mallilla! Paljon tsemppiä siis sinne suunnalle! :)

      Poista
  5. En voi muuta kuin kunniottaa päätösäsi kirjoittaa sairaskertomuksesi tänne kaikkien nähtäville. Tuo on todella rohkeaa. On varmasti vaikeaa muistella pahimpia aikojaan ja penkoa kipeää menneisyyttään, mutta sinä olet jo kyylin vahva ryhtyäksesi tähän toimeen.
    Niin paljon löysin tekstistäsi yhtymäkohtia omaan menneisyyteeni ja huomasin, että en olekaan ollut ainoa, jolla on ollut tiettyjä piirteitä ja ajatuksia.
    Kiitos tästä avautumisesta ja odotan innolla lisää.
    Parhainta vointia ja loppukesän jatkoa ihana Ida! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nell! Rohkeaa on ehkä jakaa kokemuksiani julkisesti, mutta paljon enemmän rohkeutta on edellyttänyt se itse työ tekstieni taustalla, jota Sinäkin nyt hyvää vauhtia teet: siis itse paraneminen. Tsemppiä ja mukavaa reissua Sinulle! <3

      Poista
  6. Hei Ida!
    Kuten Nell tuossa kirjoitti, on todella rohkeaa kirjoittaa kaikesta tästä! Rankkaa mutta ihan varmasti myös jollain tasolla puhdistavaa, jos nyt niin voi sanoa. Tarkoitan sillä että saat selkeyttä ja jäsenyyttä menneisyyteesi ja voit silloin myös paremmin työstää asioita, mitä varmaat oletkin eri tavalla paljon jo tehnyt. Paljoon pystyin myös samaistumaan, kuten tuohon yksinäisyyden tunteeseen ja ulkopuolisuuteen.
    Minäkin odotan kovasti jatkoa. Hassua sanoa näin kun kyseessä on toisen sairauskertomus mutta ymmärtänet mitä tarkoitan. Lämmin, lämmin halaus! <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Juuri niinhän me olemme tekemässä molemmat, kuten toteat: jättämässä menneisyyttä menneisyyteen. Se on ehkä kasvattanut meidät sellaiseksi ainutlaatuisiksi ihmisiksi, jotka nyt oleme. Mutta olemme saavvuttaneet sen kaikkein tärkeimmän: jatkaneet Elämäämme. Ja siinä musitaen yhdessä siitä huolehtiisen, ettei kumpikaan meistä enää ole milloinkaan yksinäinen, Ystävä! <3

      Poista
  7. Moi!
    Rohkea teko taas Sinulta, Kaunotar! Kiusaaminen monissa muodoissaan on minullekin tuttua, mutta selvisin siitä hyvin pienin "vaurioin" ja luulenkin sen olleen osa sitä, että nykyisin osaan katsoa monet asiat "positiivisin silmin". Minusta ainakin tuli vahvempi, herkempi ja suvaitsevaisempi omien kokemusten myötä. Mutta, tämä on sinun kertomuksesi..sinun ainutlaatuinen tarinasi, koskettava tosielämän kokemus/koettelemus, josta olet hyvää vauhtia toipumassa.
    Vahva, Rohkea ja Kaunis Ida!!!!!!
    lämpöisin ja pinkein halauksin: marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ..huonoa suomea minulta..piti olla ajatus, että kiusaamisen vuoksi osaan nykyisin katsoa tätä välillä kovin mustaa ja synkkää maailmaa positiivisin silmin..
      marika

      Poista
    2. Kiitos Marika, olipa hieno ja rohkea kommentti Sinulta! On tämä maailma välillä tosi epäreilu paikka, kun niin Upea ihminen kuin Sinäkin on joutunut kiusaamisesta kärsimään. Mutta vaikka niin kovin mielelläni olisin Sinulle jotakin paljon parempaa ansaitsemaasi kohtelua suonut, olen onnellinen siitä, että sain tutustua, ehkä vaikeuksien kasvattamana, siihen äärettömän syvälliseen, muita ihmisiä kunnioittavan, välittävään, herkkään ja empaattiseen ihmiseen, joka tänä päivänä olet. <3

      Poista