keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Kohti edessä olevia mahdollisuuksia

Kirjoitin jokin aikaa sitten kirjeen menneisyyteen, kirjeen, jonka olisin halunnut ohjata aikuistumisen kynnyksellä olleelle Idalle, kirjeen, jolla olisin toivonut voivani muuttaa mennyttä. Tällainen kirje ja menneen Elämän muuttaminen jälkikäteen ei kuitenkaan ole valitettavasti mahdollista, ja siksi onkin sen sijaan tärkeämpi pohtia, miten siihen, mitä on tapahtunut, mitä on kokenut, ja mitä on vielä edessä, siis Elämään ylipäätään, suhtautuu.

Viisaan isäni kanssa keskustelu jokin aikaa sitten herättikin minua ajattelemaan sairauden myötä tullutta suhtautumistani elämään, menneeseen ja ennen kaikkea tulevaan. Pitkä ja vaikea sairaus ja siitä toipuminen kun saa väistämättä myös pohtimaan omaa Elämään, ja pistää usein myös siihen liittyvän arvomaailman ja koko suhtautumistavan uuteen uskoon. Tässä siis ajatuksiani siitä, kuinka sairaus ja toipumiseni edistyminen on opettanut minua mitä tulee elämääni suhtautumiseen ja millaisen muutoksen tuo suhtautumistapa on kokenut.

Yleensä, kuten isäni osuvasti totesi, kun ihminen sairastuu vaikkapa syöpään tai johonkin muuhun somaattiseen sairauteen, ja toipuu siitä, hän ajattelee tulevaa, edessä olevaa elämää onnellisena. Hän näkee sen uutena avautuvana mahdollisuutena, toisena tilaisuutena, ja suhtautuu siihen kiitollisena. Sillä silloin todella osaa arvostaa kaikkea sitä hyvää, mikä on vielä edessä. Ehkäpä kaiken kokemansa vuoksi vielä enemmän ja paremmin kuin koskaan aikaisemmin.

Kun taas ihminen on sairastanut pitkään anoreksiaa, ja on toipumassa siitä, hän, minä usein myös mukaan lukien, helposti suree hukkaan heitettyjä vuosia. Ajatukset pyörivät sen ymäprillä, mitä on menettänyt sen sijaan, että iloitsisi siitä mitä on jäljellä, ja kysymykset koskevat sitä, miksi niin tapahtui sen sijaan, että pohtisi mitä haluaa tulevalta. Tällöin katse on siis menetetyssä mennessä sen sijaan, että nauttisi niistä mahdollisuuksista ja siitä kaikesta Elämästä mikä on vielä edessä. Ja jos sitten uskaltaakin katsoa kohti tulevaa, saattaa sekin piirtyä eteen uhkaavana, jopa pelottavana.

Minä olen toiminut juuri näin. Olen pelännyt tulevaa ja surrut mennyttä. Olen katunut niitä päästöksiä ja valintoja, jotka ovat mielestäni johtaneet sairastumiseeni. Olen itkenyt niitä nuoruuteen normaalisti kuuluvia kokemuksia, jotka ovat sairauteni vuoksi minulta menneet ohi. Olen pohtinut pääni puhki mitä olisin voinut tehdä toisiin. Olen jopa syyttänyt niin itseäni kuin Jumalaakin siitä, että minä ja läheiseni olemme joutuneet käymään läpi ja kestämään tämän Helvetin.

Voi kuinka olen toivonut, että minulla olisi Elämän peruutusnappula. Silloin puhuisin itselleni nuoruudessani lempeämmin, kertoisin itselleni kuinka arvokas olen, juuri tällaisena, kuten kirjeessäni totesin. Ja jos kuitenkin sairastuisin, ottaisin apua niin hoitotaholta kuin läheisiltänikin aiemmin vastaan, jotta saisin katkaistua sairauden kierteen heti alkuun. Ainakin yrittäisin tehdä niin kovin monta asiaa toisin. Sillä nyt todella näen, mitä sairauden vuoksi olen menettänyt. Minulla on niin sairauteeni liittyen paljon sellaisia kokemuksia, jotka tahtoisin jättää väliin. Sitä sanotaan, että päivääkään en vaihtaisi pois, mutta minä vaihtaisin monta.

Mutta kuten äitini usein toteaa, ei sitä kaivattua peruutusnappia tässä elämässä ole, ja siksi on turha liiaksi murehtia menneitä. Toki menneiden läpikäyminen ja sureminen voi auttaa pääsemään kokemuksista yli, ja on siksi usein välttämätöntä, jotta pääsee eteenpäin. Menneeseen ikävään ja itsesääliin kieriskelyyn jääminen ei kuitenkaan auta mitään, ja elämään katkeroituminen vain pahentaa tilannetta.

Ja vaikka pystyisinkin palaamaan menneessä taaksepäin, en oikeasti voi tietää, mitkä valinnat olisivat olleet juuri niitä oikeita. Olen oppinut nimittäin ajattelemaan, että toimin aikoinani, myös sairastuessani, silloisen parhaan tietoni, ymmärrykseni ja mahdollisuuksieni varassa. Anoreksia oli minulle aikoinaan ehkä vastaus tai ratkaisu johonkin, ehkä paras sellainen, tai ehkä jopa ainoa vaihtoehtoni. Olisinko voinut jotenkin välttyä kaikista kivuliaimmilta kokemuksiltani, sitä en saa koskaan tietää, mutta enää minun ei tarvitsekaan.

Sillä oli miten oli, on minun nyt aika suunnata jo katseeni tulevaan, toivottavasti valoisampaan sellaiseen. Menneitä vuosia en saa enää mitenkään takaisin, mutta paljon on vielä edessä. Ja tämän ymmärrettyäni olen oppinut näkemään siellä uusia mahdollisuuksia ja uudenlaista toivoa. Olen oppinut nauttimaan toipumisesta, kun olen oppinut huomaamaan, mitä kaikkea hyvää Elämä voi minulle vielä tarjota. Olen oppinut iloitsemaan niistä hyvistä asioita, joita minulla on nyt, ja suunnittelemaan itselleni mennyttä parempaa tulevaisuuttani. Olen oppinut nauttimaan Elämästä, ja janoamaan sitä yhä vain lisää.

Samalla, vaikka vaihtaisin päivistäni ja jopa vuosistani epäröimättä monet pois, olen myös jollakin tavalla kiitollinen myös niistä kokemuksista ja niistä opetuksistani, joita olen sairastaessani saanut. Se on opettanut minulle paljon uudenlaista Elämän arvostamisesta, opettanut kunnioittamaan itseäni, pistänyt asioita oikeisiin mittasuhteisiin ja tärkeysjärjestykseen, ja etenkin lähentänyt minua perheeni ja läheisteni kanssa, ja olenhan tutustunut moniin uusiinkin tuttavuuksiin. Ehkä en siis olisi pystynyt ilman sairauttani kirjoittamaan menneisyyteen tuollaista kirjettä. Ehkä minulla ei olisi ollut sen vaatimaa viisautta nähdä asioita siten. Sillä vaikka olen menettänyt sairauteni vuoksi paljon, on minulla toivuttuani myös paljon sellaisia henkisiä voimavaroja ja resursseja, joita monella ikäiselläni ei ole, ja joita minulla ei ainakaan olisi, jos en olisi koskaan sairastunut.

Nyt minulla on, noiden voimavarojen käyttöönkin vielä lähes koko Elämä edessä, kaikki sen mahdollisuudet, hienot kokemukset. Ja ennen kaikkea kaikki mahdollisuudet tehdä tulevaisuudesta parempi, ja nauttia siitä kääntäen kokemukseni siinä voimavarakseni. Olen ottanut jo ensiaskeleita, ensikosketusta tuohon Elämään, ja osaan arvostaa sitä, että se on edessäni varmasti paljon paremmin kuin moni helpomman tien kulkenut.

Minun tulevaisuudessani näkyy muun muassa edessä aukeavat mahdollisuudet työskennellä unelma-alallani, uusien mielenkiintoisten ihmissuhteiden luominen ja rakkaiden seurasta täysin siemauksin nauttimista, uuden oppiminen ja itseenikin paremmin tutustuminen. Siellä näkyy Elämän koko kirjo, kaikkine yllätyksineen, ja mahdollisuuksineen, joiden osan eteen minun pitää tehdä töitä, ja joihin osaan voin vain tarttua. Siellä näkyy Elämä itse, ja siihen Elämään tahdon nyt suunnata katseeni.

<3:Ida

8 kommenttia:

  1. vakkarilukija menossa mukana16. huhtikuuta 2014 klo 7.59

    Oot ihanan filosofinen!:')

    VastaaPoista
  2. Kaunista luettavaa Ida, jälleen kerran se avasi oven pääsi sisään. Kiitos kun jaoit nämä tuntemukset ja pohdinnat kanssamme.

    Kuten kirjoitit esimerkin syöpäsairaasta ihmisestä, on tähän verrattuna anorektikon tilanne aikalailla erilainen. Sairauden syövereissä velloessa sitä todella suree menetettyä elämää ja nuoruutta. Samalla taas kamppailee sen hirveän pelon kanssa, joka koskee tulevaa ja tiedossa olevaa parantumista. Samaan syssyyn voi lisätä vielä kokonaisvaltaisen väsymyksen elämään.
    Mutta todellakin, vielä tulee se aika, kun osaa arvostaa sitä kaikkea, mitä on käynyt läpi. Tunnistaa itsessään sen sisun ja rohkeuden, millä on päässyt tähän pisteeseen, taltuttanut mörön. Niin sinullekin on käynyt.
    Kaiken kokemansa jälkeen pystyy tulevaisuudessa tunnistamaan ne vaaranpaikat, joissa asiat voivat mennä raiteiltaan ja näin vaikuttaa tulevaan elämäänsä. Ja tarvittaessa pyytää hyvissä ajoin apua.
    Nyt sinäkin olet yhtä kokemusta rikkaampi ja karaistuneempi. Olet käynyt läpi helvetin ja nuorena ihmisenä, sinulla on vielä elämä edessäsi.
    Ihanaa ja kaunista pääsiäistä sinulle ihana Ida! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kitos Nell viisaista sanoistasi! Kyllä, lopulta se tulee toipumisen myötä: arvostus kaikkea kokemaansa kohtaankin jollakin tapaa, mutta ennen kaikkea arvostus itseä kohtaan. Ei siis vain arvostus sitä kohtaan, mitä on kohdannut, vaan ennen kaikkea sitä, miten on siitä selvinnyt, päässyt yli ja eteenpäin. Ja miten on nyt tässä, kaikesta huolimatta tai juuri sen vuoksi, vahvempana kuin koskaan aikaisemmin. Ja tuolloin myös, kun arvostaa omaa itseään, hyväksyy myös oman rajallisuutensa, ja oman avun tarpeensa.
      Ja Sinäkin, Nell, olet melkein siinä. Osaat jo arvostaa niin paljon itseäsi, että osaat ottaa apua vastaan, ja pian osaat huolehtia itsestäsi ihan kokonaan itsekin. Voit todella olla ylpeä itsestäsi. Ja Sinä et saa koskaan, koskaan menettää sitä Suuren työn kautta tullutta arvostustasi itseäsi kohtaan. Sillä Sinä olet. Arvokas juuri tuollaisena. Ja olkoon tämä pääsiäinen arvoisesi, Ystävä. <3

      Poista
  3. Vaikka, Ida, sairautesi on ollut pitkä ja vaikea, olet kuitenkin vielä niiiiiin kovin nuori, että Sinulla toden totta on edelleen lähes koko elämä edessäsi! Ja ihan varmasti voit ja osaat kääntää sairautesi voitoksesi tässä uudessa orastavassa elämässäsi; olet vahvempi, viisaampi ja analyyttisempi kuin moni ikäisesi. Osaat arvostaa ja olla kiitollinen elämästäsi ja sen jokaisesta hetkestä ihan eri tavalla kuin moni tavallisempi taatelintallaaja... Ja oletkin jo osoittanut nämä taidot!

    Pääsiäinen ja keväthän ovat uudesti syntymisen ja uuden alun juhlaa. Tee tästä pääsiäisestä ja keväästä oman uudesti syntymisesi ja oman uuden Elämäsi alun juhlaa!

    Kaunista Pääsiäistä Sinulle, Ida!

    Ja kovasti paljon kiitoksia herkästä, hienosta pääsiäiskortista, jonka postiljooni juurikin tänään kantoi kotiini!

    <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sinullekin Andrea niin kovin kauniista ja kannustavista sanoistasi! Kyllä on totta, että olen vielä nuori, ja siksi minulla on todennäköisesti vielä enemmän edessä kuin takana. Mutta on sitten vanha tai nuori, minkäikäinenn tahansa, kukaan meistä ei voi tietää, paljon ja millaista Elämää on edessä. Mutta siitäkin huolimatta ja juuri siksi kannattaa suunnata katseensa menneen sijasta tulevaan. Mennyt on mennyttä, mutta tulevaan voimme vielä vaikuttaa, se meille on tajottu vielä kohdattavaksi ja koettavaksi. Ja olen varma, että Sinullakin, Ystävä, on siellä tulevassa vielä paljon hyvää edessäsi. Tarjotkoon juurin tämä pääsiäinen Sinulle sellaisesta Toivon. Hyvää pääsiäistä Ystävä Rakas! <3

      Poista
  4. Hei Ida!

    Ihan varmasti menneissä vuosissa on paljonkin hetkiä mitä mielellään vaihatisi pois jos suinkin olisi mahdollista. Mutta koska se ei ole mahdollista täytyy asia kääntää mahdollisimman hyväksi. Ja kuten sanot, olen samaa mieltä että ilman tätä sairautta meillä ei olisi samoja henkisiä voimavaroja ja resursseja kuin mitä meillä nyt on!

    Ei myöskään mielestäni ole väliä minkä ikäinen on jos asenne on kohdillaan. Ihan kaiken ikäisenä sitä on elämä edessä, tulevaisuudella on paljon tarjottavaa! Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta, luoda uusia ihmissuhteita tai muuten vain antaa elämän viedä! Minä jos kukaan sen tiedän kun olen jo tämän ikäinen ja vasta toipumassa! Juuri nyt on oikea aika elää hetkessä eikä surra menneitä tai vaipua itsesääliin menetettyjen vuosien takia. Se ei johda mihinkään muuhun kuin just siihen katkeruuten mistä kirjoitat ja joka ei johda mihinkään kuin pahaan kierteeseen. Kukaan ei voi elää toisen puolesta vaan se pitää tehdä ihan itse, valitsee sitten katkeruuden tai katseen kohti uusia tuulia!

    Olet todellakin nostanut katseen tulevaan ja osaat kääntä kaikki kokemasi voimavaraksi! Olen ylpeä sinusta Ida!

    Lämmin halaus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Kiitos taas Hienosta kommentistasi! :)
      Tuo on niin totta, mitä kirjoitat siitä, että sillä ei ole väliä, missä iässä saa Elämänsä takaisin, pääasia on, että saa! Eihän kukaan meistä voi tietää, kuinka monta päivää on edessä, eikä meidän tarvitssekaan, sillä jokaisella on mahdollisuus tulevaisuuteen ja hyviin hetkiin siinä.
      Sinä jos kuka totisesti olet hyvä, ei vaan UPEA, esimerkki siitä, että pitkienkin vaikeuksien jälkeen, voi vielä muuttaa Elämän suunnan. Olet nähnyt sen eteen paljon vaivaa, tehnyt paljon töitä ja taistellut ihan itse tiesi siihen pisteeseen, missä olet nyt, mutta nyt voit nauttia työsi tuloksista. Olet saanut ihan uudenlaista positiivista energiaa ja kääntänyt koettelemuksesi voitoksi, ja osaat varmasti nauttia Elämästä myös "menetettyjen" vuosien edestä. Siis Ystävä: Elä, Nauti ja ole Ylpeä itsestäsi. Olet sen kaiken hyvän ansainnut. Minä ainakin Ihailen Sinua. Lämmin halaus <3

      Poista