perjantai 14. helmikuuta 2014

Kaakaota

Nyt päätin jakaa kanssanne onnistumisen kokemuksen, joka edustaa minulle paljon ja on itselleni merkityksellinen, vaikka se monesta saattaa vaikuttaakin varsin pieneltä jutulta. Kuten tekstissäni "hyvää kuuluu :)" teille kirjoitinkin, lisäsin nimittäin viime viikolla ruokavaliooni kaakaovälipalan.

Vaikka tuo sulkainen mukillinen ei olekaan maailmaa mullistava, oli se minulle tärkeä askel, sillä kuten jokainen anoreksian kanssa kamppaillut varmasti tietää, on energiansaannin lisääminen Mörön kanssa kamppailevalle haastavaa, ja niin se on ollut myös minulle. Nyt kuitenkin halusin tähän haasteeseen tarttua, sillä halu päästä eteenpäin oli niin kova, että olen valmis tekemään sen eteen paljon, ja tunsin, että aika muutokselle oli oikea. Lähdin siis muutokseen rohkeasti ajatuksella, että tässä muutoksessa minulla oli siis vain voitettavaa!

Parasta lisäyksessä olikin se, että sen tekeminen lähti tällä kertaa tosiaan täysin minusta itsestäni. Usein aikaisemmin ovat lisäykset ruokavalioon tulleet kovan ulkoisen painostuksen tuotoksena, mutta tästä lisäyksestä saan kiittää vain ja ainoastaan itseäni. Puhuinkin isän kanssani, kuinka oma-aloitteinen lisäyksen tekeminen ruokavalioon sinetöi loistavasti ja vakuuttavasti sen, kuinka minulla todella menee nyt hyvin. Lisäyksien tekeminen ruokavaliooni kun on ollut se minulle kaikista haastavin asia taistelussani, ja usein jäänyt viimeiseksi kompastuskivekseni, ja monesti olenkin toivonut ja jopa rukoillut painon nousua lisäyksiltä välttyäkseni. Nyt kuitenkin itse rohkeasti päätin tämän askeleen ottaa. Oma-aloitteinen lisäys oli todistus, ennen kaikkea minulle itselleni, siitä, kuinka todella olen itse parantamassa itseäni, itseäni varten.



Kun halu muutokseen lähti omasta itsestäni, ja sain toteuttaa sen omaan tahtiini, jolloin olin siihen valmis ja sitoutunut, on myös ahdistu pysynyt poissa. Vaikka sairaus on yrittänyt välillä syyllisyyttä syöttää, on sen ääni ollut niin heikko sen varmuuden tunteen kanssa, että tiedän tämän olevan oikein ja minulle parasta, että se on tuo epäilyksen soraääni hiljentynyt jo ennen syntymistään. Ahdistuksen tilalle olen saanut aimo annoksen itseluottamusta, luottamusta omaan pystymiseeni ja omiin mahdollisuuksiin saada aikaan muutosta. Ja se jos mikä tuntuu hyvältä ja antaa sitä paljon kaipaamaani Toivoa!



Itse asiassa olen suorastaan nauttinut lämmitetyn maidon kermaisesta koostumuksesta kera ihanan suklaisen lisän. Kaakaohetkistäni on jo reilussa viikossa muodostunut minulle mukavia pieniä rentoutumishetkiä, jolloin samalla selailen esimerkiksi naistenlehtiä tai lueskelen lempiblogejani. Lämmitettynä kaakao lämmittää mukavasti pakkaspäivänä ja yhdessä keksin kanssa se muodostaa jo varsinaisen herkkuvälipalan.

Myös käytännön tasolla lisäyksen ottaminen osaksi ruokavaliotani on siis sujunut todella hyvin. Mitään sairaita kompensaatio keinoja en ole niitäkään käyttänyt, ja kun terapeuttini kysyi, olenko nipistänyt lisäyksen tehtyäni energiaa muilta aterioilta, vastasin vilpittömän rehellisesti, että en tietenkään -silloinhan se johtaisi vain ojasta allikoon! Oikeastaan mitään tällaisaia ajatuksia ei ole tullut edes mieleeni, vaan vasta keskustelumme lomassa muistui mieleeni, kuinka tosiaan joskus huonoimpina aikoina olisi yhden lisäyksen tekeminen johtanut nipistämiseen jostakin muualta tai vaihtoehtoisesti kompensointiin liikuntaa lisäämällä. Onneksi nyt asia on toisin!



Kaiken helpoimman kautta en tässä lisäyksessäni suinkaan mennyt, sillä vaikka pystyn nykyään jo melko monipuolisesti ja riittävissä määrin kaikenlaista, myös herkkuja tai silloin tällöin esimerkiksi pikaruokaa, syömään, ja tarkka turvaruoka-ajattelu on jo taaksejäänyttä, ovat energiapitoiset juomat olleet minulla vielä se viimeinen kompastuskiveni. Nyt kuitenkin tunsin olevani tarpeeksi vahva myös tähän haasteeseen, ja onnistumisen myötä olen saanut taas aivan uudenlaista itseluottamusta nimenomaan tämän haasteen kinkkisyyden vuoksi! Olen jälleen pienellä askeleella ylittänyt itseni -ja se tuntuu hyvältä!



Tiedostan toki  ilman muuta, ettei yksi kaakaokupillinen vie minua maaliin saakka, eikä kanna edes kovin pitkälle. Ajattelenkin tätä tavallaan aloituksena, josta taas lähden pienin askelin energiansaantiani kasvattamaan. Mielessäni pyöriikin jo se, miten jatkan eteenpäin, ja itse asiassa jo seuraavasta lisäyksestä olen päättänytkin, ja seuraavaksi lähdenkin siinä toisen haasteeni, eli aamusyömiseni parantamisen kimppuun! Kaakao-onnistumiseni kohdalla kävi siis aivan samoin kuin yleensäkin toipumisessa: onnistumiset antavat lisää tarmoa tarttua uusiin haasteisiin ja näin ollen ruokkivat uusia onnistumisia.

Tämän positiivisen, eteenpäin vievän pyörän käynnistyttyä, aion siis jatkaa eteenpäin omaan varmaan tahtiini, ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että tästäkin eteenpäin aion tehdä aina uusia muutoksia, kun niille tulee tarvetta ja kun vain tunnen olevani siihen valmis. Aikoinaan tällaisia tilanteita ei olisi varmasti tullut eteeni, mutta nyt oma motivaationi muutokseen ja eteenpäin menoon on niin voimakas ja kykyni kuunnella omia voimavarojani niin vahvoilla kantimilla, että minä todella teen parhaani -ja se tuottaa myös tulosta! Ja tämän vuoksi olen voittanut puolelleni myös luottamuksen ja luvan omaan etenemistahtiini myös hoitohenkilökunnalta ja vanhemmiltani, mutta ennen kaikkea uskon itseeni ja omaan tapaani parantua.



Kaloreita suurempi merkitys kaakaon lisäämisellä olikin psyykkeelleni. Se toi minulle taas aimo annoksen itseluottamusta siihen, että todella pystyn muutokseen, myös ihan konkretian tasolla, mitä toipuminen myös vaatii. Ja nimenomaan minä pystyn siihen, sillä teen sen itseni vuoksi, ilman ulkopuolista painostusta.

Tuon suklaisen lapsuuden herkkuni merkitys edusti minulle nimittäin paljon enemmän kuin mitä saattaisi ulkopuolisesta vaikuttaa. Se oli todellinen viimeinen silaus ja osoitus siitä, kuinka minulla todella nyt menee hyvin. Minulla oli siis vain voitettavaa, ja minä voitin. Mutta kuten siskoni totesi: "hyvin menee, mutta menkööt."

<3: Ida 

Ps. Ihanaa Ystävänpäivää kaikille Rakkaille Ystävilleni siellä ruudun toisella puolen! :)

Pps. Kuvat: weheartit.com

12 kommenttia:

  1. O'boy! Hyvin pyyhkii! Mainio lisäys ja mainot suunnitelmat lähitulevaisuudelle!

    Onnenpotkuja muutoksien tuuliisi!

    <3<3<3 Oikein Ihanaa Ystävänpäivää Sinullekin, Ida-Aarteeni!!! <3<3<3

    Nimim. Suklaatia joka ilta... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi KIITOS Andrea jälleen kannustavasta kommentistasi! Sinä se vasta olet todellinen Aarre. Arvostan tukeasi niin paljon, ettei se mahdu tähän viestiin. Mutta sitäkin enemmän arvostan Ystävyyttäsi. Ja siksi haluan Sinut Ystäväkseni ihan kokonaan, ilman Mörköä olkapäällä. Ja senhän minä vielä saan. Ystävän halaus Ystävä Rakas <3
      Ps. Kiitos muistamisestasi Ihanalla kortillasi!

      Poista
    2. <3 Voi kiitos, Ida - ja kiitos itsellesi aivan suunnattoman suloisesta ja ihanasta kortista!! <3

      Poista
  2. Voi että, olen niin onnellinen puolestasi! : ) Sinusta selvästi hehkuu halu parantua, ja varmasti parannutkin tuolla asenteella. Tästä kirjoituksesta tuli taas niin hyvä mieli! Olen itsekin paininut syömisongelmien kanssa, ja ymmärrän hyvin minkälaista kamppailua syömisen kanssa voi välillä olla!

    Mukavaa viikonloppua ja kaikkea hyvää jatkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, nyt minä vasta olenkin onnellinen! :) Kiitos, että kommentoit! Kommenttisi oli nimittäin ehdottomasti päiväni piristys ja ymmärryksesi merkitsee minulle paljon. KIITOS.
      Hyvää viikonlopun jatkoa Sinullekin ja sitäkin Parempaa jatkoa! :)

      Poista
  3. Mahtavaa Ida!
    Tuo lisäys kertoo tosiaan siitä, että haluat helliä kehoasi ja vaalia terveyttä. Lisäysten tekeminen, kun ei anoreksiaa sairastavalle ole helppo juttu, kuten siitä kerroitkin. Nyt kun tuo kaakaokupin lisääminen ruokavalioon lähti omasta itsestäsi, on se hatunnoston arvoinen suoristus!
    Ja nyt uusimpien tutkimusten valossa, päivittäinen kaakao/suklaa-annos on oikein terveellistä. ;)
    Olet mennyt taas hienosti eteenpäin ja todistanut, että olet vahva ihminen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Sinä vahva Ihana nuori nainen ja sitäkin tärkeämpi Ystäväni siellä!
      Olet oikeassa siinä, että muutokset ovat aina vaikeita. Kai se kuuluu jotenkin ihmisen perusluonteeseen. Ja syömishäiriöön sairastuneella tuo vaikeus kulminoituu syömiseen ja painoon. Vaikka kaakaokupillinen ei olekaan mikään maailmaa mullistava, oli se alku. Ja tärkeä sellainen.
      Ehkä yksi tämän postaukseni idea olikin osoittaa, että jokainen muutos on tärkeä. Pienikin sellainen, kunhan se on oikeaan suuntaan. Sillä pienikin voi saada aikaan sisällä jotakin suurta. Tämän halusin kertoa juuri Sinulle. Sillä minä tiedän, että myös Sinä pystyt muutokseen omaan tahtiisi. Minä uskon Sinuun.
      Jatketaan siis yhdessä taivaltamme yhdessä pienin, ja välillä vähän Suuremminkin askelin Ystävinä toistemme rinnalla kuten tähänkin asti. Ja muistetaan siinä sivussa olla ylpeitä muutoksestamme! Sillä me olemme osoittaneet olevamme vahvoja, ja osoitamme sen vielä monta kertaa.
      Halaus Sinusta tavattoman Onnellinen ja Ylpeä <3

      Poista
  4. Hei Ida!

    Tuo on kyllä NIIN suuri edistysaskel että oksat pois! Joku ei-syömishäiriötä sairastava voi ihmetellä että miten niin iso juttu mutta kyllä se vain on! Itselläkin oli just tämä sama suhtautuminen juomiin, pelkäsin niitä kaikkein eniten! Joten tiedän tasan miten suuri juttu tämä on kun olet kyennyt ottamaan kaakaon takaisin päivittäiseen energiasaantiisi! Ja vielä ihan oma-alotteisesti!

    Todella mahtavaa, olen NIIn ylpeäs sinusta Ida!

    Lämmin halaus <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Ja lämmin, lämmin KIITOS taas kommentistasi! Siitä tuli kyllä NIIN hyvä mieli, että oksat pois. Todella tuntuu, että juuri Sinä aina ymmärrät niin hyvin ajatuksiani, tuntojani ja edistysaskelia. Siksi saankin Sinulta aina vertaistukea parhaimmillaan, Ystävä. Ja se on jotakin niin korvaamatonta, etten osaa sitä edes sanoittaa.
      Lämmin, lämmin halaus. Ihanaa, että minulla on sinunlaisesi Ystävä <3

      Poista
  5. Onneksi olkoon sinulle kaikista saavutuksista ja varsinkin kaakokupista :)! Siinä vaiheessa, kun itse on valmis tekemään lisäyksiä ja uhmaamaan sairautta "vapaaehtoisesti" , niin jokainen pienikin askel kantaa todella pitkälle. Itse olen seurannut ja kommentoinutkin välillä blogiisi ja olen aivan suunnattoman onnellinen puolestasi vaikkae en sinua tunnekaan. Tiedän itsekin sairastavana, minkälaisen matkan olet kulkenut ja mitä vielä edessäsi on, mutta oma halu ja että on valmis tekemään konkreettisia asioita parantumisen eteen, paistaa teksteistäsi läpi! Se, on ihailtavaa ja suuren työn takana :)

    Itselläni tuo kaako on vielä edessä, mutta se ei haittaa, koska sen aika tulee vielä :) Olen juuri uskaltautunut siirtymään kevytmaitoon, joka itselleni merkitsi suurempaa askelta kuin mikään muu tähän mennessä. On se sairaus outo, kun suklaata olen pystynyt aina syömään, mutta kevytmaidosta tulee itkupotkuraivarit ;) Mutta eipäs enää!

    Kaikkea ihanaa sinulle ja nautihan jokaisesta hetkestä elämässäsi, kun sitä nautittavaa nyt on enemmän ja enemmän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso Kiitos Sinullekin kommentistasi, tulipa siitä hyvä mieli!
      Juuri tuo, eli halu parantua ja valmius ja kyky muutokseen myös konkretian tasolla, onkin se kaiken a ja o paranemisen kannalta. Ja paitsi minulla, kommettisi perusteella myös Sinulla tuntuu olevan nämä asiat kohdallaan! Juuri oikea asenne tuo, että vaikka kaakaon aika ei kohdallasi vielä ole, niin sekin aika tulee ja kuten sanot, jokainen pienikin askel kantaa pitkälle :) Ja voit uskoa, että aivan varmasti uskon ja tiedän, kuinka vaikea tuo askel kevytmaitoon siirtymiseen varmasti oli, mutta Sinä selvisit siitä! Ja se on kaikkein tärkeintä. Todella hatunnoston arvoinen suoritus! Muista nyt olla ylpeä itsestäsi ja kannustaa itseäsi yhtä Ihanasti kuin kannustat minuakin! Ja juuri tuollaisten pienin askelien ja erävoittojen kautta me molemmat sen maalin saavutamme. Tsemppiä siis seuraaviin askeliin! :) Ja kaikkea muutakin Ihanaa Sinulle Ihana! :)

      Poista
    2. Kiitos ihanista sanoistasi, tulin niin hyvälle mielelle:) jatketaan samaan malliin niin varmasti hyvä tulee:)!

      Poista