keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Minä ja kehoni: Kun huolenpitoa ansaitsevasta asiasta tulee taistelukenttä

Jokainen nainen varmasti tuskailee joskus peilin edessä tyytymättömänä. Ja vähintäänkin jokaisella naisella on kropassaan kohtia, joihin ei ole tyytyväinen. Syömishäiriön kohdalla kehonkuvan vääristyminen ja ajoittainen suoranainen inho omaa kehoaan kohtaan tai pelko sen kasvamisesta tai muuttumisesta on kuitenkin vielä aivan eri luokkaa verrattuna tähän naisten normaaliin tuskasteluun peilin edessä.

Viimeisissä hoitajan tapaamisessani ja perhetapaamisessamme ennen lomia käsittelimme minun suhtautumistani omaan kehooni. Kuvittelin pitkään, että syömishäiriöön kuuluva vääristynyt kehokuva ei koske minua eikä sairauteni ylipäätään liity mitenkään kehokuvaani. Enhän ollut koskaan nähnyt itseäni lihavana, olen kyllä ymmärtänyt olevani alipainoinen, eikä syömishäiriöni alun perin edes lähtenyt halustani olla laihempi. Viime aikoina asiaa pohdittuani ja ajatuksieni realisoitumisen myötä ovat mietteeni kuitenkin muuttuneet tämän osalta hieman. Seuraavassa pohdin sitä, millainen suhde minulla on ollut kehooni ennen sairastumista, miten sairaus on tähän suhteeseen vaikuttanut, ja millainen suhde minulla tällä hetkellä on omaa kroppaani ja painooni.

Olen aina ollut hyvin hoikka, siis jo ennen sairastumista. Ollessani terve söin vapaasti mitä halusin, myös herkkuja, en murehtinut kaloreista ja liikuin silloin kun huvitti ja tuntui hyvältä. Silti painoni pysyi alhaisena, mutta kuitenkin terveissä mitoissa.

Omasta hoikasta olemuksestani huolimatta en koskaan ihaillut alipainoisia tai laihoja ihmisiä, vaan pikemminkin olisin halunnut tartuttaa itseenikin hieman enemmän naisellisia muotoja, eikä minua olisi voinut vähempää kiinnostaa esimerkiksi mallimaailma tai siihen liittyvät televisiosarjat tai muotilehtien mallikuvat. Ihailin urheilullisten naisten lihaksia, ja olisin toivonut omassa kropassanikin olevan muuta kuin luuta ja nahkaa.

Pääosin olin kuitenkin tyytyväinen kehooni, enkä itseasiassa miettinyt sitä juurikaan. En ollut koskaan kovin kiinnostunut ulkonäöstäni. Aloitin meikkaamisen myöhään, ja silloinkin arkimeikkini oli hyvin kevyt. En käyttänyt juurikaan merkkivaatteita enkä kiinnittänyt juurikaan huomiota ulkonäkööni, sillä niin muissa ihmisissä kuin itsessäni pidin ulkokuorta arvokkaampana aina sitä mitä löytyy sisältä. Ainoa asia ulkoisessa olemuksessani, jota muistan joskus hävenneeni, olivat silmälasini, mikä johtui mitä todennäköisimmin siitä, että minua oli kiusattu ala-asteella niiden vuoksi.

Muut ihmiset kuitenkin kiinnittävät huomiota hoikkuuteeni, ja sain myös palautetta laihuudestani, toistuvasti. Usein sivuutin tämän olankohautuksella, mutta pikkuhiljaa toistuvat kommentit alkoivat minusta tuntua kiusallisiltakin. Pikkuhiljaa "aina hoikasta" Idasta alkoi muodostua osa identiteettiäni.
Tämä aiheutti pelkoa nuoruuteen kuuluvasta kehon muuttumisesta, ja kun kommentteja siitäkin alkoi tulla, iski minuun pelko, mitä jos menetän "laihan tytön" identiteettini. Samaan aikaan "Voi kun olet laiha!" kauhistelujen rinnalla aloin saada pikkuhiljaa myös kommentteja naisellisista muodoistani. Tämä pelästytti minua entisestään: mitä käy minulle ja identiteetilleni, jos en olekaan enää se laiha tyttö? Silti tämäkään asia, kuten edellä totesin, ei ollut se ratkaiseva asia sairastumiselleni.

Sillä kuten totesin, ei sairauteni siis kuitenkaan koskaan lähtenyt liikkeelle halusta ollut laihempi tai tyytymättömyydestä omaan kehooni, vaan ehkä ennemminkin siitä häpeästä, jota koin muuten itsestäni, sekä tarpeesta kontrolloida tai hallita elämääni. Sairauden astuessa kuvioihin alkoi suhteeni kehoonikin kuitenkin muuttua. Aloin löytää pikkuhiljaa ongelmakohtia kehostani ja tyytymättömyyteni siihen alkoi kasvaa.

Ensimmäisen osastohoitoni aikana tyytymättömyyteni omaan kehooni kasvoi. Aloin tuntea huonommuutta niitä anoreksiaa sairastavia potilaita kohtaan, jotka olivat minua laihempia. Koin, että minun ongelmaani vähäteltiin, eikä minua otettu yhtä vakavasti kuin huonommassa kunnossa olleita potilaita. Tunsin, että minun velvollisuuteni oli huolehtia muista ja minun tuli selvitä esimerkiksi opiskeluista, ja jaksaa asioita terveellä tavalla, vaikka olin sairas, olinhan lähempänä normaalipainoa. Lisäksi tunsin olevani epäonnistunut anoreksiassa, epäonnistunut tavoitteessani viedä kerrankin jokin äärimmäisyyteen tai olla jossakin asiassa paras, olihan aina joku siinä minua vielä parempi. Sairaat ajatukseni viedä tämän osalta asia päätökseensä vahvistui minussa, vaikka terve järki käski lopettamaan ennen kuin asiat olisivat minullakin vain vielä huonommin.

Sairauden tiukentaessa otettaan minusta tämä kilpailu "parhaan anorektikon" -leimasta vahvistui myös minussa. Myöhemmin osastolle palatessani tunsin mielihyvää ollessani fyysisesti muita potilaita huonommassa kunnossa.

Pääosin sairaudessani ei kuitenkaan vielä tässäkään vaiheessa ollut kyse halusta olla laiha. Olin vain ajatunut liian syvälle sairauden syövereihin kyetäkseni muutokseen, kaikkein huonoimmassa kunnossa ollessani painoni ei enää edes edustanut minulle painoa. Se oli minulle vain pieneneviä lukemia, joiden laskemista myös minä pelkäsin pystymättä kuitenkaan tekemään mitään korjatakseni tilannetta. Ymmärsin olevani liian laiha, mutta pelkäsin kuollakseni muutosta. Kun tyydyin tähän pystymättömyyteni, rakensin suojakseni eräälaisen suojamuurin, jossa en enää välittänyt kehoni hyvinvoinnista tai terveydestä, vaan suhtautumiseni siihen muuttui täysin välinpitämättömäksi.

Suurimmasta kuopasta noustuani pakkohoidon turvin olin vihdoin lähellä normaalipainoa. Tuolloin vanhoja kuvia katsoessani kauhistuin: olinko todella näyttänyt noin laihalta? Muistutin jopa omasta mielestäni kävelevää ruumista, enkä ollut tilanteeseeni tyytyväinen, enkä toivonut koskaan vajoavani samaan tilaan uudestaan. Tajusin tuolloin myös, kuinka myös oma realisuudentajuni oli kadonnut vajotessani. Edes minä itse en ollut pysynyt mukana syöksylaskussani ja todellisuudentajuni oli selvästi myös oman kuvani osalta ollut hämärtynyt.

Pakkohoitoni, jota pyrin vastustamaan kaikin mahdollisin keinoin, ja jonka aikana painoani nostettiin kymmeniä kiloja väkisin ylöspäin, kuitenkin sai minut ensimmäistä kertaa sairauteni aikana todella tuntemaan sen, miltä tuntuu, kun oma kontrolli viedään käsistä. Pyrin pitämään myös hoidon aikana omasta kontrollistani kiinni pakkoliikkumalla huoneessani ja piilottelemalla ruokaa, mutta kun huomasin, etteivät mitkään keinot riittäneet, olin suunniltani kauhustani. Tunsin, ettei minulla ollut mitään sanavaltaa omaan elämääni, eikä edes ihmisarvoa. Laihduttamiseni oli lähtenyt suuresta tarpeestani kontrolloida, ja nyt tämä kontrolli oli otettu minulta pois. Tunsin, että oma elämäni ja elämänhallintani oli viety käsistäni.

Pakkohoitojakson päätyttyä nousikin mielessäni ensi kertaa suunnaton pelko painoni hallitsemattomasta noususta, mikä piinaa minua edelleen.  En muista koskaan tavoitelleeni uudestaan sitä riutunutta kehoa, tai toivonneeni laihtuvani, olin paljon tyytyväinen tähän normaalimpaan kehooni kuin siihen, jossa ei ollut paljon muuta kuin luuta ja nahkaa. Pelkäsin kuitenkin suunnattomasti sitä, että vielä kotiuduttuanikin painoni jatkaisi mielestäni hallitsematonta nousua.Tämän vuoksi tiukensin jälleen sairasta kontrolliani, ja pian olinkin taas jälleen lähes yhtä pohjalla kuin aiemminkin.

Tällä hetkellä, näistä liian monista kuopista noustuani suhteeni omaan kehooni on ristiriitainen, mutta uskoakseni kuitenkin realistisempi kuin moniin vuosiin siitäkin huolimatta, että yhä joskus sovituskoppien peilien edessä ja valokuvia katsellessani hätkähdän omaa laihuuttani.

Tervellä järjellä ymmärrän nimittäin olevani liian alipainoinen, ja todella toivon saavani hieman muotoja, ja yhä useammin ja useammin tämä puoli onkin minussa vahvoilla. Koska en edelleenkään pidä itseäni kovin ulkonäkökeskeisenä, vaikka ei asia toki minullekaan ole täysin yhdentekevä, kannustaa minua eniten eteenpäin painonnormalisoimisessa nimenomaan lisääntyvät voimat ja jaksaminen ja sen mukanaan tuoma vapaus. Mutta toki uskon myös näyttäväni paremmalta normaalipainoisena.

Kaikesta tästä huolimatta menneisyyteni haamut kummittelevat kuitenkin edelleen, ja painonnousu ahdistaa minua yhä, ja pelko sen hallitsemattomasta liian nopeasta noususta ja tuon nousun jatkumisesta on nähdäkseni tällä hetkellä paitsi suurin pelkoni myös suurimpia esteitä paranemiselleni.

Sillä vaikka muuttuva kehoni ei minua enää juurikaan ahdista, vaan pikemminkin päinvastoin olen ihaillut esimerkiksi kasvavia lihaksiani, on ahdistus siirtynyt kasvaviin vaa'an numeroihin. Tämä johtuu käsittääkseni juurikin siitä, ettei sairauteni ole minun tapauksessani liittynyt enimmäkseen laihuuteen, vaan pikemminkin siihen, mitä painonnousu minulle edustaa, ja kuten kirjoitin, pakkohoitoni aikainen painon nostaminen, jossa en ollut ollenkaan itse mukana, sai minut kauhistumaan painoni omasta mielestäni hallitsematonta nousua ja tunnetta, joka siitä seurasi. Tällä hetkellä suojelenkin itseäni suurenevien lukemien aiheuttamalta ahdistukselta siten, etten itse katso painolukemaani.

Ahdistukseni liittyy siis nimenomaan minulla näihin numeroiden muuttumiseen, ei niinkään painooni tai kehoni muuttumiseen. Tarkoitan tällä sitä, että painaisin kymmenen kiloa enemmän kuin nyt tai kymmenen kiloa vähemmän kuin nyt, uskon, että jokainen lisäkilo tuntuisi minusta ainakin lähes yhtä ahdistavalta.

Silti menneisyyteni haamut kummittelevat myös siten, että ajatus normaalipainosta ja normaalikokoisesta kehosta pelottaa minua yhä jollakin tasolla. Tässä kyse on enimmäkseen siitä, mitä se minulle edustaa, eli niitä odotuksia ja vaatimuksia muilta ihmisiltä ja ennen kaikkea itseltäni, jotka minun tulisi mielestäni saavuttaa ollessani normaalipainoisen näköinen. Tämä juontaa käsittääkseni juurensa aikaan, jolloin lähes normaalipainoisena elin lähes täysin eristyksissä, ja yritin selvitä kaikesta itse, vaikka en siihen ollut valmis, ja ensimmäisen osastojaksoni aikaiseen aikaan, jolloin, koska painoni oli lähellä normaalia, koin velvollisuuteni opiskella lähes täysipäiväisesti ja huolehtia muista potilaista, vaikka oikeasti olin itsekin sisältä aivan rikki.

Ongelmani tällä hetkellä lienee myös paitsi tämä pelko painon noususta ja kaikesta siitä mitä liitän siihen ja normaalipainoon, myös se, että että olen jo liiaksi tottunut vuosia elämään vakavasti alipainoisessa kehossani, ja kaikki muutos tuntuu minusta aina vaikealta. Tästä muutoksesta muistuttavat pieneksi jäävät vaatteet ahdistavat myös minua. Tätä lisää se, että jollakin tasolla liitän oman kehonkuvani myös omaan identiteettiini, kuten edellä totesin. Olen jo liian pitkään määritellyt itseni painoni ja laihan olemukseni myötä, ja vaikka järki ymmärtää, ettei niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa, ei tunnepuoli ole vielä päässyt mukaan.

Silti useimmiten tavoittelen tuota normaalipainoista kehoa ja odotan sitä, että vaatteet todella istuisivat minulle kauniisti. En enää koe minkäänlaista paremmuutta siitä, jos olen toista laihempi, vaan pikemminkin päinvastoin. En enää pyri korostamaan laihuuttani esimerkiksi mustilla vaatteilla, vaan pyrin valitsemaan vaatteeni pikemminkin juuri tuota sairautta korostavaa väriä karttaen.

Koska tiedostan oman laihuuteni, enkä halua sitä mainostaa, olenkin jo pitkään esimerkiksi kaupungilla kulkiessani hävenyt riutunutta kehoani ja pelännyt, miten muut siihen suhtautuvat. Enää en kuitenkaan edes suostu häpeämään itseäni, en sitten millään tasolla. Vaatteilla, koruilla ja meikillä pyrinkin vain korostamaan parhaita puoliani, joihin pikkuhiljaa esiin työntyvä naiseuteni ehdottomasti kuuluu.

Sillä omaa naiseuttani ja parhaita puoliani esiin tuomalla tunnen pääsääntöisesti itseni vihdoinkin kauniiksi, ehkä kauniimmaksi kuin koskaan ennen. Ennen sairauttani kun en ulkoista olemustani juurikaan arvostanut tai edes ajatellut, ja sairastuttuani siitä tuli minulle joko häpeilyn aihe tai taistelukenttä. Vihdoin olen kuitenkin suurimpana osana päivistä tyytyväinen siihen, mitä näen peilistä, vaikka toki huomaan myös alipainoni ja kohdat, joihin en ole tyytyväinen.

Ja miksi en tuntisi itseäni kauniiksi? Sillä jokainen meistä on kaunis omana itsenään, painosta riippumatta, niin olet myös Sinä. Sillä kauneus on niin paljon muuta kuin pelkkä painolukema. Ja jokainen keho taas on arvokas. Niin arvokas, että siitä kannattaa pitää hyvää huolta.




<3: Ida

Kuva: http://www.hercampus.com/sites/default/files/media_crop/2353/public/love%20your%20body.png

22 kommenttia:

  1. Nyt olet kotioloissa ja tilanne on ihan eri kuin silloin pakkohoidossa. Menneisyys jääköön taakse ja tilalle tämä uusi parantumisen kokemus! tsemppiä nyt Ida, sä pääset vielä maaliin ja saat kokea sen ihanan vapauden! sulla ei ole mitään hätää, koska myöhemmin kun sairaus on tarpeeksi hellittänyt otettaan ja opit kuuntelemaan sun kehon nälkäsingaaleja niin voit luottaa siihen että keho pitää kyllä huolen ihan itse omasta painostaan! olettaen että sen viestejä kuuntelee rehellisesti ja hyväksyy sen ehdoilla tulevan biologisen tilanteen.
    MÖRKÖÄ TURPIIN JA ASENTEELLA!!!!
    you go girl!!!! SAirautta on syytä pelätä koska se vie hengen, parantuminen sen sijaan on mitä turvallisin asia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi ja siitä järjen äänestä, joka sieltä suunnalta kuuluu! :) Kommenttisi oli kyllä niin täynnä asiaa, ja täyttä totta.
      Tiedostan nämä asiat kyllä itsekin. Tiedän, että tilanteeni on nyt aivan eri kuin pakkohoidossa, teidän, että ajan mittaa voi alkaa luottaa kehon omiin nälkäsignaaleehein jne....Mutta kun se tunnepuoli ei minulla aina pysy ihan tämän järjen perässä.
      Mutta yhä useammin silti onnistun tätä järkeä kuuntelemaan, ja siksi Mörkö on saanutkin turpiin, ja saa varmasti jatkossakin, siitä aion pitää huolta! Kiitos vielä, että muistutit minua näistä asioista. Ja ihanaa kesän jatkoa Sinulle!:)

      Poista
    2. Kiitos ystävällisestä vastauksestasi, paljon tsemppiä ja oikein hyvää kesää sinulle myöskin =) olet todella hieno ja herttainen ihminen!

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Iso kiitos myös Sinulle ja aurinkoisia kesäpäiviä sinne, missä ikinä lienetkin! :)

      Poista
  3. Voi Ida... Luetko ajatuksiani? :)

    Tai siis, tässä tekstissä oli kappale, joka tiivisti jotenkin KAIKEN, mitä tällä hetkellä ajattelen. Törkeästi sen heti kopioinkin päiväkirjaani ja jos annat luvan, näytän hoidossakin (toki sinua nimeämättä tms). Ja tuo "maaginen" kappale on siis tuosta sinun ensimmäisestä osastojaksosta. Voi ei, kuinka usein tämä sairaus lähtee käyntiin jostain tuollaisesta, tai oikeastaan jatkaa kulkuaan ja sitoo vain itseensä? Ja kuinka vaikea sitä on kertoa kenellekään.

    Mitä enemmän tutustun Sinuun näiden tekstien kautta, sitä enemmän ymmärrän, kuinka upea ja lahjakas ihminen olet ja kuinka paljon teet töitä sen eteen, että myös itse tämän sisäistät. On todella rohkeaa jakaa jotain näinkin henkilökohtaista, itse en välttämättä uskaltaisi, saati että osaisin sanoittaa asiat näin hyvin.

    Nyt hieman ajatus jumittaa,
    mutta KIITOS
    ja paljon ILOA ja VALOA päiviisi.

    Ja ennen kaikkea, rohkeutta olla KAUNIS, koska sitä Sinä olet, eikä sitä mitata vaa'alla <3



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämmin, lämmin KIITOS Sinulle Ihanasta kommentistasi, sait minut ihan herkistymään noilla kauniilla sanoillasi!
      Ja tottakai saat lainata tekstiäni ja näyttää sen kenelle tahdot. Olen ainoastaan otettu siitä! :) Sitähän se vertaistuki parhaimmillaan on: joku tavoittaa sen, mitä itse tuntee tai ajattelee. Ja sellaista vertaistukea juuri toivon tämän blogini tarjoavan, puolin ja toisin.... Ja ainakin omalta osaltani voin sanoa sen toimineen! :)
      Mutta sitten on tuo asian toinen puoli, jonka me olemme molemmat saaneet kokea hoidossa. Anoreksiaa sairastavien hoitaminen yhdessä on todella haastavaa, kun sairauteen kuuluu niin voimakkaasti tuo vertailu, jolloin hoito voi pahimmillaan kääntyä jopa itseään vastaan. Siihen ei taida auttaa muu kuin keskittyminen ainoastaan itseensä ja omaan hoitoonsa, itsensä hoitaminen itseään varten. Mutta, helpommin sanottu kuin tehty, tiedän.
      Ihailen Sinussa tuota piirrettä, että jaksat synkkääkin tekstiä lukiessa aina löytää sen valoisan puolen, sekä sitä empatiakykyä ja positiivisuutta, joka jokaisesta kommentistasi paistaa. Ainoa asia, mikä minua mietityttää on, muistatko kehua ja kannustaa itseäsi yhtä Ihanasti kuin muita? Sillä itse olet aivan yhtä UPEA.
      Aurinkoa kesääsi, rohkeutta taisteluusi ja valoa tunnelin päähän Sinulle Ihana Jen! <3

      Poista
  4. Kuinka pitkään pakkohoitosi kesti?

    Olet ihana ja kirjoitat osuvasti. Itsekin painin samojen asioiden kanssa, mutta onneksi suunta on ylöspäin (; Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, voi kuinka Ihanaa, että Sinäkin rohkaistuit kommentoimaan tekstiäni! :)
      Pakkohoitoni kesti aikoinaan pitkälle päälle yli puoli vuotta, eli aivan liian pitkään... Mutta onneksi ne ajat ovat tosiaan takanapäin ja suunta on noista ajoista ollut ainoastaan ylöspäin. Mahtavaa, että myös Sinulla on oikea suunta ja selvästi myös oikea asenne hallussa, jatka samaan malliin sinnikkäästi eteenpäin! :)

      Poista
  5. Toistan samaa mitä ennenkin, sun ei tarvitse terveenä pystyä mihinkään erikoiseen ja saat silloinkin olla heikko ja pitääkin olla kun siltä tuntuu. Oot tullut uskomattoman matkan. Voimia rakas♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rakas kommentistasi, ja kiitos että muistutit, taas. Joitakin asioita sitten ei voi vain toistella liikaa, jotta ne sisäistäisi kunnolla...
      Muistathan myös Sinä, että vaikka minä olen meistä se sairas, saat myös Sinä olla heikko ja se apua ja tukea tarvitseva osapuoli. Kuten kirjoitat, olen tullut pitkän matkan. Ja se tarkoittaa myös sitä, että olen jo siinä tilanteessa, että jaksan ja ennen kaikkea haluan myös puolestani tukea Sinua. Olen pahoillani, jos en ole osannut sitä aina riittävästi osoittaa... Kaikkea hyvää Sinulle ja Miksulle uuteen kotiin, ja huomenna nähdään! <3

      Poista
  6. Olen pahoillani ja samalla järkyttynyt mitä olet kokenut, olet meinannut menettää itseytesi. Olet kuitenkin taidollasi itsesi tuntien löytänyt oikean tien painon hallintaan. Noilla kokemuksilla rima on varmasti matalin tässä asiassa mörön vierailla. Olet nyt jo vahva, joten anna sille kerta kerran jälkeen ”turpiin”. Niin henkinen kuin fyysinenkin kuntoutumisesi näkyy meille vastaantulijoille nyt jo niin kauniina katsella, että mitä ihanaa saammekaan nähdä, kun tahdon voimallasi jatkat tätä hyvin alkanutta matkaa samaan malliin. Muistathan olla ylpeä itsestäsi joka päivä.
    Maija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, olipa kerrassaan niin niin niin kovin kannustava kommentti! Kuten totesit, on minulla takanani rankkoja aikoja, mutta onneksi ne ovat minulla jo tosiaan pitkälti takanapäin. Vaikka muistot kolkuttelevat ajoittain mielesä, nyt Mörkö saa totisesti turpiin päivittäin ja ihan varmasti saa siihen asti, kunnes ymmärtää painua sinne mihin kuuluukin!
      Toivon teille mitä mukavimpia ja aurinkoisia kesäpäiviä! :) Terveisiä myös sille "kaverillesi". Jatketaan yhdessä eteenpäin tätä elontietä, kuten tähänkin asti.

      Poista
  7. ♥Ida♥

    Tästä tekstistäsi löytyi taas niin paljon samaistumisen aiheita, että ihan tuli suru puseroon... Minäkin olen aina ollut hoikka; sairastumiseni ei lähtenyt laihduttamisesta; nykyinen painonnousun ahdistus liittyy enemmänkin numeroiden muuttumiseen, ei niinkään painoni tai kehoni muuttumiseen...

    Erittäin avoimesti ja rehellisesti kerrot, Ida, siitä miten olet suhtautunut ja suhtaudut omaan kehoosi ja painoosi. Kiitos siitä. Kuten yllä olevista kommenteista käy ilmi, koskettaa tämä teksti varmaan ihan jokaista joka sen lukee. Tulevaisuuttasi ajatellen, johon nyt kovasti suuntaat, haluaisin Fannyn tavoin korostaa, ettei Sinun terveenä tarvitse pystyä yhtään sen kummempiin ja ihmeellisempiin suorituksiin kuin nytkään ja, että Sinulla on silloinkin lupa olla heikko. Elämän tavoitteeksi riittää, että olet ihana itsesi. Ja tämä meidän kaikkien sairastavien on syytä muistaa. Kuin myös se, että psyykkinen toipuminen vie usein paljon pidempään kuin fyysinen toipuminen, ja voi viedä vielä vuosia ennen kuin on psyykkisesti terve vaikka paino olisikin jo kohdillaan.

    Ihan mielettömästi Voimia Taisteluusi, Ida!

    Ja sylintäydeltä Tsemppihaleja minulta Sinulle! ♥♥♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Andrea kulta Sinullekin taas niin kovin Ihanasta kommentistasi! Kieltämättä arkailin hieman tämän tekstin julkaisemista, sillä se sisältää melko henkilökohtaisia ja arkaluonteisia asioita, mutta koska olen oppinut luottamaan teihin lukijoihini ja koska tämä blogiini kirjoittelu on minulle luontevin tapa käsitellä asioita, päätin tämänkin postauksen julkaista. Ja kaikista saamistani Ihanista ja kannustavista kommenteista, joihin Sinun rohkaisun sanasi eturivissä kuuluu, tein oikean ratkaisun...:)
      Kuinka ollakaan me löydämme jälleen yhtäläisyyksiä sairaustarinastamme....Tehdään myös siihen samanlainen loppu, jookos? Tehdään molemmat tarinoistamme selviytymistarinat, ja itsestämme Mörön päihittäneet Sankarit! Ja kuten kirjoitat, annetaan itsellemme olla vain ihan oma itsemme, ja siinäkin on jo enemmän kuin riittävästi. Palan halusta tutustua siihen aitoon, Ihanaan Andreaan sairauden alta, sillä kaikki, mitä siitä olen nähnyt on ollut niin niin hyvää! :) Samanlainen Ystävän tsemppirutistus takaisin! <3

      Poista
  8. Hei Ida!

    Hyvin tutuista asioista taas kirjoitat! Itsekin olin niiiin monta vuotta reilusti alipainoinen että siitä tuli ikään kuin "minä". Kun sitten päätin lähteä toipumisen tielle olikin muuttunut keho ja paino todella vieraan tuntuiset! Siinä sainkin tehdä itseni kanssa reilusti töitä etten antanut anoreksialle periksi. Tässä asiassa minua auttoi se ajattelu, että en kykene palaamaan työelämään jos olen alipainoinen. Ja paluu työelämään on se suurin motivaattori tällä hetkellä.

    Voin kyllä sinua rauhoittaa kertomalla, että ei todellakaan tarvitse heti olla 100%:sti terve vaikka paino olisi normaali! Sen olen nyt itse saanut kokea. Olen ollut BMI 18:ta jo kaksi ja puoli vuotta eikä kukaan vieläkään edellytä että jaksaisin tehdä töitä kokopäiväisesti. Toki on ihmisiä jotka olettavat, että kun paino on ok niin kaikki muutkin asiat ovat ok. Mutta olen kyennyt ajattelemaan niin, etä ei kaikkien tarvitsekan tietää mitä pääni sisällä liikkuu. Minulle riittä kun saan terapeuttini kanssa jutella pahasta olostani.

    Tulee myöskin usein hetkiä kun tekisi kovasti mieli palata anoreksian pauloihin sen takia kun pään sisällä on paha olo mutta se ei näy ulospäin. Nämä ovat onneksi ohimeneviä ja tässäkin auttaa kun saan niistä terapeuttini kanssa jutella.

    Oma keho, siinä onkin sitten työsarkaa! Voin rehellisesti sanoa, että varsinkin tänä kesänä on ollut todella vaikeaa hyväksyä oma keho. Anoreksia vieläkin kuiskaa korvaan, että olen liian iso. Tässä onkin sitten tärkeää se, että ei kuuntele sitä ääntä. Taas kerran motivaattorina on työ plus rakas Lumi-koira. Tiedän, että en jaksa töitä tehdä enkä huolehtia pennusta jos painan liian vähän. Tällä nyt haluan kertoa, että vaikka paino on normaalissa ei välttämättä pää ole siinä mukana, mutta ratkaisevaa onkin miten sen tilanteen ratkaisee. Lähteekö anoreksian mukaan vai tappeleeko vastaan. Ja minähän tappelen, niin kuin sinäkin!

    Sinä Ida olet hyvällä mallilla! Todellakin, normaalipainossakin saa voida huonosti eikä tarvitse todistaa yhtään mitään! Jos joku väittää jotain muuta on se hänen ongelmansa!

    Lämmin halaus sinulle sinä kaunis nainen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Kiitos jälleen viisaasta kommentistasi! Se sisälsi jälleen niin paljon tärkeää asiaa, että luin sen monta kertaa, että varmasti sisäistäisin kaiken. :)
      Päällimmäisenä kommentistasi jäi mieleen se, kuinka Sinullakaan ei ole ollut helppoa, ja kuinka Sinäkin olet joutunut, ja joudut edelleenkin tekemään ihan valtavasti töitä paranemisen ja itsesi hyväksymisesi kanssa. MUTTA, mikä tärkeintä, olet näistä kaikista vaikeista tilanteistakin selvinnyt voittajana. Ja tämän kommentin luettuani olen yhä vakuuttuneempi siitä, että olet todellinen elämän Sankari. Sillä kuten kirjoitat, olennaista ei ole se, tuleeko eteen vaikeuksia, vaan miten toimii vaikeuden kohdatessa. Ja sinä olet taistellut.
      Hienoa, että olet löytänyt tähän taisteluusi tueksi asioita (työt, Lumi), jotka motivoivat Sinua eteenpäin ja auttavat jaksamaan!
      Ei anneta Mörön kuiskuttelun meitä kumpaakaan jatkossakaan lannistaa, eihän? Jatketaan sinnikkäästi eteenpäin, ja vielä se tajuaa hiljetä, näin uskon.
      Muista, että olet niin paljon enemmän kuin tämä sairaus ja sen luoma ulkomuoto. Olet ihana ja kaunis, etkä yhtään liian iso, sanon minä, ja Lumi on varmasti satavarma samasta asiasta. Halaus teille molemmille Ihanille Kaunottarille <3

      Poista
  9. Kiitos sinulle Ida, kun taas jaoit palasen menneisyyttäsi meidän lukijoiden kanssa, se oli rohkeasti tehty!
    Tunnistan itseäni monessa kohtaa sairauskeromuksessasi. Minäkin söin ja liikuin miten sattui ja olin silti aina hoikka, en välittänyt laihoista malleista ja näyttelijöistä vaan haukuin heitä kanoiksi. Ikinä en ollut tyytymätön kroppaani ja sairastumiseni ei lähtenytkään laihdutuksesta, vaan ajatuksesta elää terveellisemmin, vaan kuinkas sitten kävikään...
    Ikävä lukea, kuinka epävarmuus omaa kehoa kohtaan ja pakkohoitojakso raahautuvat yhä mielessäsi ja varjostavat paranemisprosessiasi. Sairaus tosiaan sumentaa aivot ja vaaan lukemat muutuvat elintärkeiksi. Omassa kropassaan painon heittelyitä ei huomaisi, mutta vaaka edustaa sitä äärimmäistä totuutta. Onkin hyvä, ettet katso lukemaa vaan luotat oman kehon tuntemuksiin. Normaali keho on tavoittelemisen arvoinen asia ja täysin saavutettavissa. Se vaan vaatii paljon työtä, niin sinulta kuin minultakin. Mieli tulee perässä, joskin pahasti viiveellä, siksi erityisen tiivis tukiverkosto on todella tärkeä. Sinä olet jo pitkällä oikealla tiellä ja saat tukea toipumiseesi. Ajatusmaailman selkiytymisestä kertoo jo sekin, että et piilottele itseäsi vaan rohkeasti korostat parhaita puoliasi ja itsevarmasti kannat kehosi, painossa kun painossa. Kotona ollessa myös osastolta tuttu vertailu jää pois, mikä osaltaan edesauttaa kuntoutumisessa. Kotona, terveiden, normaalipainoisten ihmisten ympäröimänä tuntuu turvalliselta. :)
    Voimaa ja onnenhenkäyksiä täältä ruudun toiselta puolen, sisukkaalle sissille, joka puskee eteenpäin säässä kuin säässä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämmin kiitos Sinullekin rohkaisevasta kommentistasi Nell!
      On hyvä että mielessäsi on vielä se muistikuva siitä, kuinka olit terveenä ollessasi hoikka, vaikka söit mitä vain sitä murehtimatta. Muista, että tuo tila on täysin saavutettavissa uudestaan! Koska olet aina ollut hoikka, ja saanut syödä paljon ja vapaasti, ei todellakaan ole mahdollista, että nyt lihoisit jostakin pienestä muodottomaksi tai lihavaksi. Tämä on meidän molempien syytä pitää mielessä, mörkö kun pyrkii usein vakuuttelemaan toista...
      Ihanaa, että myös Sinulla on hyvä tukiverkosto ympärilläsi, olet kaiken saamasi tuen ja avun ansainnut. Ja toivon, että myös minä saan olla pieneltä osaltani osa tuota tukiverkkoa. Sillä Sinuun (paremmin) tutustuminen on ollut Ihanimpia asioita viime vuoden aikana. Rohkeutta ja voimia taisteluun Ihanainen! <3

      Poista
  10. Hei Kaunotar!!
    Rohkea ja koskettava teksti. Vuorostani minä olin täällä kyynel silmäkulmassa ja vähän toisessakin. Olen jo aiemminkin ihaillut tuota "paranemistietäsi", arvostanut pyrkimyksiäsi ja ollut hengessä ihan täysillä mukana saavuttaessasi välietappeja toistensa jälkeen...mutta, nyt ihailen vielä pontevammin ponnisteluasi kohti terveempää tulevaisuutta.
    Olet kaunis ja uskomattoman rohkea nuori nainen, herkkä ja kuitenkin vahva. Kiitos ajatuksia herättävästä kirjoituksesta. Toivon sinulle niiiiiiiin paljon kaikkea hyvää!!!!!!
    sydämellisin terveisin, marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa toinen Kaunotar siellä ruudun toisella puolen! Nyt minulla on sitten taas tippa linssissä tuon kommenttisi luettuani! Olen sanoin kuvaamattoman otettu siitä, kuinka yhä jaksat seurata taivaltani... Ja tiedätkö mitä, juuri noilla sanoilla, joita käytit minuun, kuvailisin minä puolestani Sinua: "herkkä ja kuitenkin vahva". Olet nimittäin empaattisimpia ihmisiä, joita olen koskaan tavannut. Muista välittämisesi ja myötäelämisen taitosi on jotain aivan omaa luokkaansa. Ja silti: suuri vahvuutesi auttaa Sinua kestämään elämää ja sen kohtaloita näiden piirteiden kanssa ja vielä tukemaan muita koko sydämestäsi. Ja siksi on ollut etuoikeus saada tutustua Sinuun. Nyt toivotan koko sydämestäni Sinulle ja perheellesi aurinkoa, lämpöä ja kaikkea hyvää!!!! <3

      Poista
  11. Kiitos Ida <3. t. marika

    VastaaPoista