lauantai 2. helmikuuta 2013

Elämänmakuisia edistysaskeleita

Viime viikolla minulla oli pelottava hoitokokous, joka kuitenkin meni lopulta hyvin. Olen tehnyt valtavasti töitä paranemiseni eteen, vaikka en kaikiin tavoitteisiin olekaan päässyt, ja olin tyytyväinen, kun muutkin olivat sen huomanneet.  Hoitokokouksen alussa nimittäin pohdimme edistymistäni. Toki olen edistynyt aliravitsemustilani korjaamisessa, mutta muussa elämässäni olen saavuttanut jotain vieläkin suurempaa. Seuraavassa kerron niistä elämäntäytteisistä muutoksista, joita olen jo sekä itseni ja vanhempieni että hoitohenkilökunnan mielestä saavuttanut.

Ensimmäisenä keskustelussamme hoitokokouksessa otin itse esille sen, kuinka olen pikkuhiljaa avannut elämänpiiriäni ja sosiaalistunut. Samalla olen saanut muuta sisältöä elämääni yksinäisen sairastmiseni tilalle. Joitakin viikkoja takaperin olin ystäväni häissä, ja parin viikon päästä on edessä toisen ystäväni tupaantulijaiset. Olen herätellyt henkiin kesästä alkaen suhdettani parhaaseen ystävääni ja todella nauttinut yhdessä jaetuista hetkistämme ja syvällisistä keskusteluista, joihin olen ajoittain pystynyt uppoutumaan ihan täysin, kun nälkä ja sairaat ajatukset eivät enää pyöri koko ajan mielessä. Olen myös jatkanut tuttua kitaraharrastusta, ja aloittanut yhden uuden. Kitaratunnilla en enää ole se takarivin hiljainen tyttö, vaan rohkeasti itseäni esille tuova nuori nainen ja innokas uuden oppija. Olen uskaltautunut ihmisten pariin ja huomannut, kuinka sosiaalisista suhteista saa virtaa. Ne antavat monikertaisesti sen, mitä niille annat.

Tämä itseni esille tuominen on näkynyt myös minussa ulkonäköni muutoksessa. En enää pukeudu mustiin tai sairauttani esiin tuoviin vaatteisiin, vaan yritän korostaa vaatteeni väreillä ja leikkauksilla parhaita puoliani. Uskallan lakata kynteni näyttävästi neonpinkillä värillä ja tuoda väriä kasvoilleni meikkaamalla. Pidän itsestäni ja ulkonäöstäni huolta ja olen alkanut korostaa minusta pikkuhiljaa esiintyöntyvää naiseuttani hiusten- ja ripsienpidennyksellä, ja saanut vihdoin tuntea jälleen itseni kauniiksi.

Ulkonäköni muuttuminen naiselliseksi on myös yksi merkki siitä muutoksesta, jonka äitini toi esille jo perhetapaamisessamme ennen hoitokokouksta. Olen nimittäin kasvanut henkisesti aimoharppauksin viimeisten kuukausien aikana. Kuten äitini totesi, jos viimeisen osastoreissuni jälkeen he saivat kotiinsa murrosikäisen tytön, on siitä nyt kuoriutumassa nuori aikuinen nainen. Ja perheterapeuttimme meni ajassa vielä kauemmas taaksepäin, ja kertoi, kuinka olen perhetapaamisissa muuttunut lähestulkoon isäni sylissä ja isäni kautta puhuvasta pikkutytöstä vanhempieni kanssa tasapuoliseksi keskustelukumppaniksi ja perheenjäseneksi. Aikuistumisen pelot ja uhkakuvat ovat pikkuhiljaa alkaneet hälvetä mielestäni, vaikka ne vaativatkin vielä työstämistä, ja tilalle ovat tulleet toiveet oman aikuisen elämän tuomasta vapaudesta, sekä voimia luottaa siihen, että siipeni vielä kantavat aikuisuuden haasteiden aallokosta. Pelko liiasta vastuusta alkaa pikkuhiljaa kääntyä oman määräysvallan ja omien rajojen asettamisen suuntaan.

Tämä nuori aikuinen nainen on vihdoin alkanut myös ottaa yhä enemmän vastuuta omasta elämästään, ja paranemisestaan. Tämä on näkynyt syömishäiriötä vastaan taistellessani siten, että olen alkanut ottaa vatuuta yhä enemmän ruokailuistani. Kertaluontoinen kokeilu jännittävästä itsesuoritettu välipalastani muuttui päivitäiseksi tavaksi, vaihtui kahdeksi välipalaksi, ja kasvaa koko ajan pikkuhiljaa. Myös muissa ruokailuissa olen alkanut yhä enemmän itse ottaa vastuuta.

Olen alkanut ottaa vastuuta myös laajemmin ravitsemustilani korjaantumisesta. Kun ennen lisäykset ateriasuunnitelmaani tein vain pakon tai vahvan painostuksen edessä, olen nyt jopa itse oma-aloitteisesti ehdottanut niitä. Lisäksi olen merkittävästi vähentänyt samalla liikkumistani ja rauhoittunut. Liikkumisestani, tai siitä, että se ei kasva liiallisiin mittasuhteisiin, olen oppinut pitämään jo aikaisemmin huolta. Lyhyesti sanottuna olen alkanut siis ottaa vastuuta omasta paranemisestani. Olen ymmärtänyt, että kukaan ei voi syödä tai parantua puolestani, vaikka ainakin isäni olisi sen varmasti jo tehnyt useampaan kertaan.

Tämä liikunnan vähentäminen ja syömisten lisääminen, ja niissä oman vastuun ottaminen viestivät myös toisesta asennemutoksesta. Nimittäin siitä, että asenteeni painonnousuun on muuttunut. Vaikka se aiheuttaa minussa edelleen ahdistusta, ja pelko painon hallitsemattomasta noususta on edelleen suuri, on painoni normalisoimisesta tullut oma todellinen tavoitteeni. Itse asiassa joka kerta vaa'alle noustessani rukoilen, että painoni olisi noussut hieman. Ymmärrän, että painoni nouseminen on edellytys terveelle elämälle, enkä halua jäädä loppuelämäkseni vangiksi silminnähden sairaaseen pikkulapsen kehooni.

Aliravitsemustilani korjaantuessa ja toipumiseni edistyessä myös tunteet ovat nousseet pintaan yhä enemmän ja enemmän. Kun aliravittuna elin jatkuvasti kuin sumussa, olen nyt tuntenut oikeasti. Olen tuntenut surua rakkaan koirani poismenon johdosta, ollut tavattoman iloinen siskoni päästyä opiskelemaan. Ennen kaikkea olen kuitenkin saanut tuntea suunnatonta ahdistusta, joka on ajoittain lamaannuttanut ja painanut minut konkreettisesti maahan. Tämä ahdistuskin kuitenkin on vain keino päästä eteenpäin. Ja ahdistuksen keskeltä sinne eteen on alkanut piirtyä haaveita, toiveita valoisemmasta tulevasta ja unelmia huomisesta, jotka kantavat kohti tavoitettani.

Tämän kaiken muutoksen on mielestäni mahdollistanut hyvin pitkälti se, että olen oppinut käsittelemään asioitani yhä paremmin, ja puhumaan niistä. Tämä on tärkeää, sillä itsen ja oman toiminnan muuttaminen edellyttää ensiksi sen ymmärtämistä. Tässä asiassa olenkin edistynyt ehkä kaikkein eniten. Ensiksi blogini kautta opin kirjoittamalla analysoimaan asioita, ja keskustelin isäni kanssa peloistani ja tunteistani. Pikkuhiljaa onnistuin siirtämään pohdiskelevan ja analysoivan blogipuoleni perhetapaamiseen ja sieltä kahdenkeskisiin keskusteluihin hoitajani kanssa. Hoitajani onkin  tapaamisessamme pohtinut ääneen viime aikoina useampaankin otteeseen sitä, millaisiin sfääreihin mahdankaan päästä, kun ravitsemustilani kunnolla paranee, kun jo nyt pystynyt näin hyviin keskusteluihin. Olemme nimittäin päässeet hoitajani kanssa yhä syvemmälle keskusteluissamme, ja kuten hoitajani hoitokokouksessa totesi, on meille syntynyt ihan oikea terapiasuhde. Ja sen suhteen tuoman avun sekä läheisieni tuen ja oman motivaationi avulla minä vielä teen lopullisen käänteeni, ja paranen.

Keskustelumme hoitokokouksessa avasi silmiäni konkreettisesti etenemiseni suhteen ja antoi siten myös voimia tulevaisuuteen, uskoa siihen, että minussa on se voima, jota tästä sairaudesta eroon pyristeleminen edellyttää. Samalla sain huomata, kuinka paljon hyvää sairaudesta luopuminen voi minulle tuoda, jos vain annan elämälle mahdollisuuden. Joskus onkin meidän jokaisen hyvä jatkuvan yrittämisen keskellä pysähtyä hetkeksi miettimään, mitä on jo saavuttanut. Ja silloin on aihetta onnitella itsestään, katsoa peiliin, ja tuntea ylpeyttä; hyvä minä!



<3: Ida

10 kommenttia:

  1. Olipas, Ida, positiivinen postaus! Ja niinhän ovat suurin osa postauksistasi olleet, vaikka usein vaikeista aiheista oletkin kirjoittanut.

    Onnea hienosti sujuneesta hoitokokouksesta!

    Olet todellakin edistynyt valtavasti, ja sen huomaa ihan silminnähden näiden postausten välityksellä. Olet toden totta sosiaalistunut, olet ottanut enemmän vastuuta fyysisestä toipumisestasi sekä ulkonäöstäsi, ja ennen kaikkea edennyt aikuistumisen polulla.

    Tuntuu kuin siitä olisi vain muutama hassu hetki, kun vielä rohkaisin Sinua näissä asioissa, ja nyt ne alkavat jo pikkuhiljaa olla todellisuutta:

    "Aikuistumisen pelot ja uhkakuvat ovat pikkuhiljaa alkaneet hälvetä mielestäni, vaikka ne vaativatkin vielä työstämistä, ja tilalle ovat tulleet toiveet oman aikuisen elämän tuomasta vapaudesta, sekä voimia luottaa siihen, että siipeni vielä kantavat aikuisuuden haasteiden aallokosta. Pelko liiasta vastuusta alkaa pikkuhiljaa kääntyä oman määräysvallan ja omien rajojen asettamisen suuntaan."

    Aika aikaansa kutakin... kuten Sinulle olen kirjoittanut... Kun sen aika, on aikuistuminen ei tunnukaan enää niin pelottavalta vaan on ihan luonnollinen osa kehityskulkua.

    "Aliravitsemustilani korjaantuessa ja toipumiseni edistyessä myös tunteet ovat nousseet pintaan yhä enemmän ja enemmän."

    Ne hormonit, ne hormonit, joista Sinulle aiemmin olen kirjoittanut.... :)

    Olen myös iloinen ettei painonnousu enää ole Sinulle niin suuri peikko kuin vielä jokin aika sitten. Ja eikö olekin totta, että niin kauan kuin paino junnaa paikoillaan (tai pahimmassa tapauksessa laskee) sitä tulee vain riippuvaiseksi siitä ettei se nousekaan. MUTTA, kun se kerran pikkuhiljaa lähtee nousemaan sitä tulee melkein pikkuisen riippuvaiseksi siitä että se todellakin nousee, koska sitä tietää että jokainen nousu on askel kohti terveyttä. Sitä kokee onnistuneensa joka kerta kun paino nouseekin! Ja sitä tosiaan melkein pettyy jos se ei nouse.

    "Itse asiassa joka kerta vaa'alle noustessani rukoilen, että painoni olisi noussut hieman."

    Juurikin näin, Idaseni! Vaikka ahdistus siitä varmasti onkin vielä ajoittain suuri ja epärealistiset pelot hallitsemattomasta noususta vaanivat pieninä mörköinä jossain aivojen sopukoissa...

    Juups, Ida. Olet todellakin edistynyt! Jatka viitoittamallasi polulla!

    And I think You do know where You're going: towards Health! You certainly are on Your way!!

    Lots of love, my Dear!

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Andrea! :) Kuten olen joskus aikaisemminkin kirjoittanut, ovat kommenttisi aina täynnä suurta viisautta. Ja jälleen voin todeta, kuten kirjoitat, että olet ollut oikeassa. Kaikki rohkaisun sanasi ovat käymässä yksitellen toteen... :)
      Kun näin viisaasti pystyt asiat näkemään ja niitä käsittelemään, ehkä voisit alkaa käyttää sitä apuna oman paranemisesi tukemiseen? Ja näin olet varmasti tehnytkin, Sinulla on siinä nimittäin arvokas voimavara tässä taistelussa.
      Esimerkiksi tuo osui ihan naulan kantaan, mitä kirjoitit painon nostamisesta ja siitä riippuvuudesta. Ehkäpä olisi aika kehittää Sinullekin tuota eteenpäin menemisen riippuvuutta....?
      Voimia taisteluusi! Lopuksi haluan vielä muistuttaa, että et ole yksin, ja voit ainakin minulle laittaa vaikkapa facebookissa yksityisviestiä aina, kun siltä tuntuu. Olisi kiva kuulla Sinunkin kuulumisistasi. Haluan olla tukenasi sen, minkä vain pystyn. <3

      Poista
  2. Ihanaa Ida ja onnittelut minunkin puolestani heinosti sujuneesta hoitokokouksesta!
    Mahtavaa, että itsesi lisäksi, sinussa tapahtuneet muutokset on huomioitu muuallakin. Hoitajasi ja läheisesi ovat alkaneet keskustella ja työskennellä ihan erilaisen ihmisen kanssa kuin alussa. Muutokset ja edistys ovat todella nousseet esiin. Niin hienosti kuvasit sosiaalisten suhteiden muutoksia ja astumista kohti aikuisuutta. Et todellakaan enää ole se ujo ja arka pikkutyttö vaan olet puhkeamassa kukkaan nuorena naisena.
    On upeaa, kuinka hienosti olet alkanut ottaa vastuuta hoidostasi, niin ateriasuunnitelman kuin liikuntasuunnitelmankin noudattamisessa. Se, että olet ottanut asiaksesi ravitsemustilan korjaamisen, kertoo tahdonvoimastiasi: sinä todellakin teet töitä oman itsesi takia, et ulkopuolisten painostuksesta, johon osastohoidossa vääjäämättä törmää. Koti- ja avohoito ovat todella sinulle sopivin hoitomuoto.
    Ja kuten Andrea edellä kirjoittikin, kun painon nousun makuun pääsee, tulee siitä melkein riippuvaiseksi, ihan kuin pahoina aikoina sen tippumisestakin. Nostaminen vaatii ajatustyötä, mutta ihminen kyllä tottuu yllättävän nopeasti.
    Ihanaa myös kuulla, että tunteita on alkanut nousta pintaan yhä enemmän ja että pystyt puhumaan niistä avoimesti, häpeilemättä ja arastelematta. Ja vaikka välillä pakostakin ahdistaa, niin asian esiin tuominen ihmeesti helpottaa. :)
    Minä olen ylpeä sinusta, samoin kuin hoitotiimisi ja läheisesi, ole sinäkin ylpeä itsestäsi! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos lämminhenkisestä ja kannustavasta kommentistasi Nell!
      Olet oikeassa siinä, että olen viimein alkanut ymmärtää, että teen töitä itseni ja oman paranemiseni eteen, en muiden takia. Tämä on mielestäni aivan oleellinen oivallus oikean paranemisen kannalta.
      Ja tiedätkö mitä, minusta tuntuu myös, että sen oivalluksen olet myös Sinä tehnyt. Ja se on todella hienoa. Muista siis olla ylpeä myös itsestäsi!
      Vaikka, kuten kirjoitat, painon nostaminen vaatii paljon ajatustyötä ja pakostakin ahdistaa, se on todellakin kaiken sen työn arvoista. Näin minä haluan uskoa, ja kaikki merkit oikeasta elämästäkin kyllä puhuvat sen puolesta ;) Ja eikö se olekin kaikista hienointa, kun tämä taistelu voitetaan ihan omasta itsestä lähtöisin, ei ulkopuolisesta pakosta? Silloin voi tuntea olevansa todellinen voittaja. Siksi toivotankin Sinulle paljon tsemppiä taisteluusi, olet ottanut ensimmäiset oikeat askeleet oikeaan suuntaa, älä enää anna periksi! Kuljen mielelläni kanssasi tämän tien ja jaan kaiken sen perillä odottavan hyvän <3

      Poista
  3. Hei Ida!

    Tiedätkös, tunnistan itseni NIIN tuosta kaikesta mitä kirjoitit! Sellaisena kuin itse olin reilut kaksi vuotta sitten kun aloin ottaa ensi askeleet kohti tervehtymistä!

    Aloin silloin ensimmäistä kertaa ottaa itse vastuuta paranemisestani sen sijaan että oletin muiden tekevän sen puolestani. Aloin itse ottaa vastuuta siitä, että oikeasti laitan sitä ruokaa suuhuni enkä vain puhu siitä. Aloin olla enemmän "läsnä" muiden kanssa enkä vain kuori ja nautin siitä. Leikkautin hiukseni ja aloin taas käyttää meikkiä. Aloin hyväksyä sen tosiasian, että painon ON PAKKO nousta jos haluan parantua, vaihtoehtoa ei ole. Terapiassakin aloin puhua ihan eri tavalla kun aivot toimivat paremmin. Aloin käyttää värejä mustaan sijaan.

    Tiedätkös, ihan sydäntäni lämmittää lukea tätä sinun tämänkertaista blogiasi aivan erityisesti, koska aistin siitä vielä enemmän sitä voimaa ja taisteluhalua mitä sinusta löytyy!

    Olen todella, todella ylpeä sinusta Ida! Sinussa todellakin on se voima mitä toipumiseen tarvitaan ja sinulla on koko ihana tulevaisuutesi edessä!

    Lämmin halaus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Kiitos taas kommentistasi! Se antoi minulle taas paljon paljon toivoa. On niin ihanan rohkaisevaa kuulla joltakin toiselta, kuinka tämä on käynyt läpi saman, ja ennen kaikkea selvinnyt voittajana. Olet todellinen elämän sankari ja Sinulla on voimia vaikka mihin, niin rohkaiseva on tarinasi. Älä siis koskaan enää epäile omia voimiasi tai kykyjäsi. Olet ne jo todellakin todistanut monen sankaritarinan edestä. Halaus <3

      Poista
  4. Ida upeeta. Tämä lämmitti mieltäni liikutukseen saakka. Olet saanut takaisin voimasi ja sitkeytesi.Olet tehnyt hienoa työtä.
    Olet sankari.

    Maija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tämä kommenttisi lämmitti puolestaan minun mieltäni liikutukseen saakka. Et varmaan aavistakaan, kuinka tärkeää tukenne minulle on. Olette niin ihania ja minulle niin rakkaita.

      Poista
  5. Hienoa Ida! Oot edistyny oikeesti tosi paljon ja se on huomattavaa. Ole ylpeä itestäs. Kevään aurinko tuo varmasti vielä lisäpotkua! <3 Jee, pian taas nähdään :) !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rakas kannustuksestasi taas! Kevät tulee ja tuo elämän valoa, ja se valo houkuttelee minua päivä päivältä enemmän. Kiitos, että näytät sen minulle silloinkin, kun on pilvistä. Odotan jo kovasti, että taas nähdään!<3

      Poista