sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Ei niin pahaa ettei jotakin hyvääkin

Isäni kuvasi viime viikon perhetapaamisessamme sairastumistani halolla päähän lyömiseksi. Tällä hän tarkoitti käsittääkseni sitä, että sairastumiseni on avannut silmiä ja auttanut käsittämään monia asioita paremmin. Vaikka en missään tapauksessa ole voinut valita sairastumistani ja olen sairauteeni kaikkea muuta kuin tyytyväinen, on tämä kokemus kuitenkin opettanut myös minulle paljon. Pohjimmiltani uskonkin kai, että kaikella on jokin suurempi merkitys ja jokin suurempi voima ohjaa elämää. Tämän vuoksi haluan nähdä myös omilla kokemuksillani merkityksen. Tässä tekstissäni kerronkin hieman lisää siten, mitä hyvääkin tämän kokemani helvetin läpikäyminen on tähän asti minulle opettanut.

Ensinnäkin olen oppinut näyttämään tunteeni. Jo lapsesta asti olen yrittänyt patoa sisälleni ongelmiani ja murheitani kunnes ne ovat kasvaneet liian suuriksi yksin kannettaviksi. Olen pitänyt esimerkiksi itkua omalla kohdallani heikkouden merkkinä, ja jo lapsena itkin piilossa omassa huoneessani tai pöydän alla, koska en olisi uskaltanut näyttää heikkouttani edes omille vanhemmilleni. Kielsin myös esimerkiksi vihan tunteet itseltäni, ja tunsin niiden tuntemisesta syyllisyyttä. Nyt uskallan itkeä jo ainakin perheeni ja terapeuttini edessä. Uskallan myös suuttua, kun koen, että minua on kohdeltu väärin.

Tunteiden näyttämisen lisäksi olen oppinut myös puhumaan tunteistani ja muista minulle vaikeista asioista. Jo lapsuudesta äitini varmasti muistaa, kuinka joutui aina tivaamaan minulta, mikä on vinossa, kun hän näki, että minulla on paha olla. Ja usein tivaaminen sai minut vain täysin lukkoon. Säännöllisten keskustelujen ansiosta olen oppinut esimerkiksi hoitajani kanssa käsittelemään myös vaikeita asioita, kuten negatiivisia tunteita, kiusaamista lapsuudessa ja hylätyksi tulemisen kokemuksen tunnettani. Olen myös lähentynyt niin äitini, siskoni kuin parhaan ystäväni kanssa, kun olen oppinut avaamaan hieman sisintäni. Ja isäni tietää varmasti jo lähes kaiken minusta, ajatuksistani ja osaa lukea tunteitani lähes sanomattani. Yksi merkki avoimuudesta on ollut myös tämän blogin kirjoittamisen aloittaminen.

Avoimuuteni on siis lähentänyt minua ystävieni, perheenjäsenteni ja muiden minulle läheisten ihmisten kanssa entisestään. Erityisesti isäni kanssa olen lähentynyt valtavasti, mutta sama koskee myös äitiäni, siskoani, parasta ystävääni ja esimerkiksi isovanhempiani. Vaikealla hetkellä olen saanut huomata olevani kaikkea muuta kuin yksin maailmassa, olen saanut huomata olevani rakkaiden ihmisten ympäröimänä ja että minusta välitetään oikeasti. Toki olen tiennyt sen jollain tasolla aina, mutta sairauteni kanssa kamppailu ja läheisten ihmisten tuki on vahvistanut luottamustani siihen. Ja siitä, jos mistä voin olla kiitollinen.

Sen lisäksi, että olen lähentynyt jo minulle ennestään lähisten ihmisten kanssa entisestään, olen sairauteni vuoksi saanut tutustua esimerkiksi osastoilla moniin hienoihin ihmisiin, joihin esimerkiksi moni teistä lukijoistani kuuluu. Olen saanut korvaamatonta vertaistukea ja löytänyt aitoa lähimmäisen rakkautta ja auttamisen halua vierailtakin ihmisiltä. Olen saanut apua yllättäviltäkin tahoilta, kuten entiseltä opettajaltani, mistä olen hänelle ikuisesti kiitollinen. Se on paitsi näyttänyt minulle, etten ole ongelmieni kanssa yksin, myös vahvistanut uskoa ihmisen hyvyyteen.

Muiden ihmisten lisäksi olen tutustunut paremmin myös siihen oman elämäni tärkeimpään ihmiseen, eli itseeni. Kaivaessani aitoa Idaa esiin sairauden valtaaman persoonallisuuden alta olen joutunut kyseenalaistamaan monia valintojani, pohtimaan, mitä minä oikeasti haluan ja mikä on osa minua ja mikä sairautta. Tässä prosessissa olen löytänyt itsestäni myös uusia puolia, jotka ovat ehkä vastasyntyneitä tai ehkä olleet koko ajan olemassa, mutta elämänkokemuskieni myötä joutuneet johonkin piiloon. Kuvasin esimerkiksi viimeksi hoitajalleni sitä, kuinka olen aina pitänyt itseäni ujona, sisäänpäinkääntyneenä ja jopa sulkeutuneena ihmisenä. Nyt toipumisen edetessä olen saanut kuitenkin huomata, että hakeudun omasta halustani muiden ihmisten pariin mielelläni esimerkiksi harrastusten myötä ja juttelen iloisesti kitarakurssilla muille kurssilaisille. Voisikin sanoa, että olen tutustunut paremmin itseeni, kun se on täytynyt kaivaa esiin sairauden alta.

Itseeni tutustumisen myötä olen pyrkinyt myös kuuntelemaan itseäni yhä paremmin. Tämä on auttanut itseäni myös hyväksymään itseni tällaisena kuin olen. Olen aina ollut suorituskeskeinen ja hyvin vaativa myös muita ihmisiä mutta etenkin itseäni kohtaan. Sairauden myötä olen opetellut hyväksymään pikkuhiljaa myös heikkouksiani ja sitä, että kaikessa ei tarvitse olla paras, eikä edes hyvä, vaikka prosessi tältä osin onkin minulla vielä kesken. Myös minulle läheiset ihmiset ovat auttaneet minua tässä asiassa. Kuten viime perhetapaamisessamme totesin, olen aina tiennyt olevani hyvä isälleni monessa asiassa, mutta nyt olen ymmärtänyt olevani kokonaisuudessaan hyvä, ilman että olen hyvä oikeastaan missään.

Itseni kuunteleminen ja itsensä arvostamisen opettelu on vaatinut minulta myös taitoa, jonka olen aina tärkeissä asioissa osannut, mutta joka toipumiseni edetessä vahvistunut minussa entisestään. Vastustamalla sairautta ja kieltäytymällä noudattamasta sen käskyjä olen nimittäin oppinut pitämään puoliani yhä paremmin. Olen luonteeltani kiltti, mitä pidän positiivisena asiana, mutta en anna enää kenenkään, tai minkään, kuten syömishäiriömörön, kohdella minua miten huvittaa.

Kuuntelemalla itseäni, olen myös joutunut pohtimaan paljon sitä, mikä minulle elämässä on tärkeintä. Olen käynyt tämän suuren asian kanssa jo nyt sellaisen prosessin, jota moni ihminen ei välttämättä käy edes koko elämänsä aikana. Kun sairaus on vienyt elämästä kaiken hyvän, olen joutunut miettimään, mitä oikeasti haluan ja rakentaessani elämääni pienin palasin takaisin, olen pohtinut, millaisista palasista sen haluan rakentaa. Olen syvällisesti ymmärtänyt läheisten ihmisten merkityksen elämässäni ja esimerkiksi ajatukseni siitä, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa on vain vahvistunut. Ja kuten sanotaan, terveyden merkityksen olen saanut ymmärtää vasta kun olen sen menettänyt.

Näitä suuria kysymyksiä pothiessani olen huomannut turvautuvani johonkin suurempaan voimaan. Olen aina uskonut jollakin tavalla Jumalaan, mutta uskoni on huomattavasti vahvistunut sairauteni myötä. Olen lohdullista tietää, että aina on Jokin, johon voi hädän hetkellä turvautua eikä elämäni ole pelkästään omien voimieni varassa.

Pistämällä elämääni tärkeysjärjestykseen olen saanut samalla myös huomata, miten moni asia minulla on jo hyvin. Minulla on moniea rakkaita ihmisiä tukenani, kuten jo aiemmin kirjoitin. Lisäksi minulla on vahva perusterveys, joka on ehkä pitänyt minut hengissä ollessani kaikkein huonoimmillani. On myös lohdullista tietää, että kun luovun sairaudestani, en jää tyhjänpäälle. Minulla on hieno asunto ja unelmieni opiskelupaikka odottamassa.

Näiden elämän suurien onnenaiheiden lisäksi olen oppinut myös arvostamaan arjen pieniä iloja. Kun sairauden täysin mustasta maailmasta olen pikkuhiljaa uskaltanut varovaisesti kurkistaa oikeaa elämää, olen oppinut nauttimaan elämän pienistä positiivisista puolista. Nautin esimerkiksi auringon paisteesta, kävelyllä vastaan tulevan ihmisen hymystä ja hyvän kappaleen kuulemisesta radiossa aivan toisella tapaa kuin ennen sairastumistani.

Tähän loppuun on vielä todettava, että toivon, ettei kukaan ymmärrä tätä tekstiäni väärin. Haluan korostaa, että en valitsisi missään tapauksessa tätä sairautta enkä soisi tätä kokemusta kenellekään.  Antaisin mitä vain, että sairauteni saataisiin pyyhittyä pois elämästäni. Sairaudessa itsessään ei ole mitään hyvää, mutta sitä vastaan taistelu on opettanut jo nyt minulle paljon, vaikka prosessi on vielä kesken, ja sairauden voittaminen tekee minusta varmasti vahvemman.

"Etkö olisi voinut säästää minua siltä kokemukselta?, hän kysyi.
- En, tuuli vastasi. Jos olisin, et olisi nähnyt pyramideja, eivätkö ne olekin mahtavia?"
- Paulo Coelho, Alkemisti

<3: Ida

14 kommenttia:

  1. Olipa jotenkin hieno teksti. Tietenkään et ole tyytyväinen sairauteen vaikka olet saanut hyviäkin asioita.
    Onhan se surullista että vain sairauden kautta opit mm tuntee itseäsi, avoimuutta, läheisiltä rakkautta. Minulla on sama asia; en saanut rakkautta ja näyttää tunteita ennen kuin olin sairas. Mistä johtuu tämä? Olen sitä mieltä että valtiossamme ja kulttuurissa on osasyy. Ulkomailla tunteita näytetään paaljon enemmän kuin Suomessa, j tässä on tulos.
    Olen kateellinen ettö pystyt itkeö muiden nähden, itse en voi koska saan kuulla "aikuinen ihminen, lopeta itkeminen turhasta!!" .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Mukavaa, että jaksoit lukea tekstini ja kiitos kommentistasi! Kommentit ovat minulle tärkeitä.
      Olet varmasti oikeassa siinä, että tunteiden näyttämisen vaikeus on osittain kulttuurisidonnaista. Tähän ei kuitenkaan mielestäni pidä alistua, vaan muista, että Sinulla kuten kaikilla muillakin on oikeus tuntea ja näyttää tunteensa. Surullista, jos näin ei ole ollut, ja luonnolliseen tunteen purkaukseesi eli itkuun on suhtauduttu väheksyvästi. Et ole mitenkään sellaista kohtelua ansainnut.
      Hyvää syksyä Sinulle!

      Poista
  2. Hei Ida!

    Olipa taas osuvaa tekstiä. Enkä usko että kukaan ymmärtää sen väärin. Mieleeni ei edes juolahtanut, että olisit valinnut sairauden elämääsi jos sellaisen valinnan joskus olisit voinut tehdä. Kuten olemme todenneet; tätä sairautta ei soisi edes pahimmalle vihamiehelleen. Koska tämä sairaus todellakin vie koko elämän. Mutta, kuten Sinä, minäkin tahdon uskoa että jos tästä sairaudesta mitään hyvää haluaa löytää, niin se on tehnyt meistä vahvempia, opettanut suvaitsevuutta, laittanut elämän arvot paikoilleen, syventänyt ajattelumaailmaa ja opettanut meille paljon omasta itsestämme.

    Tunnistin itseni niin monesta asiasta tekstissäsi. Minunkin heikko kohta on aina ollut se, että on aina ollut helpompi kätkeä kielteiset tunteet sisimpääni kuin näyttää mitä oikeasti tunnen. Ja jos olen uskaltanutkin näyttää tunteeni on reaktio saattanut olla torjuva, ja siten onkin ollut vain helpompi patoa tunteet sisäänsä. Olin pienenä erittäin ujo ja minun on kai aina ollut aika vaikea näyttää tunteitani. Loppujen lopuksi se ainoa keino hallita omaa sisäistä kaaosta ja surua onkin lopulta ollut syömishäiriö. Jos ei muuta ole oikein elämässään voinut hallita niin ainakin syömistä.

    Mutta tiedätkö mikä oli aivan ihana todeta! Se että tunteet ovat palanneet elämääsi! Tämähän osoittaa myös ihan biologista toipumista; hormonit ovat ihan selvästi alkaneet taas hyrrätä! Minusta on aivan sanoinkuvaamattoman valtava kokemus huomata kun tunteet palaavat ja hormonit heräävät horroksestaan!

    Halaus Sinulle Taistelija! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Andrea ihanainen ja kiitos taas kommentistasi!
      Varmasti jokainen tämän helvetin läpikäynyt on samaa mieltä siitä, että tätä sairautta ei soisi edes pahimmalle vihamiehelleen, kuten kirjoitit. Silti tämä kokemus opettaa paljon.
      Jälleen löydämme yhteisen piirteen meissä; nimittäin tuon tunteiden patomisen sisälleen. Itse olen kuitenkin saanut erityisesti viime aikoina huomata, että kun tunteen, esimerkiksi ahdistuksen, uskaltaa näyttää ja antaa sen tulla ulos, se löytää oikeat mittasuhteensa ja asettuu. Minulle esimerkiksi huutaminen ja itkeminen auttavat ahdistuksen lieventämiseen, samoin kuin se, että avoimesti kerron tunteestani. Suosittelen myös Sinua kokeilemaan sitä. Tämä taistelu kun sisältää paljon myös vaikeita tunteita matkan varrella. Muista, että kaikkea ei tarvitse kantaa yksin, ja Sinulla on ihan yhtälainen oikeus kuin kenellä tahansa muulla näyttää tunteesi. Ja kuten sanotaan, usein jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja jaettu suru enää puolikas suru... Ja ehkäpä tunteitaan ilmaisemalla voi löytää uusia, terveempiä tapoja hallita omaa sisäistä kaaostaan?
      Tuo, mitä kirjoitat tunteiden palaamisesta on myös totta. Pahimmassa sairauden vaiheessa katoavat oikeat tunteetkin, ja tilalle tulee vain käsittämätön sisäinen möykky pahaa oloa. Mutta tunteet kuuluvat elämään, ja niin niiden pitääkin.
      Tunteikasta viikonloppua siis Sinullekin! :)

      Poista
  3. Upea teksti kokonaisuudessa ja täynnä pieniä avartavia ja kauniita yksityiskohtia. On tärkeää huomata se, mikä on hyvin. Vaikka itse olen terve, huomaan usein haikailevani tai odottavani jotain muuta. Pitäisi osata iloita tästä hetkestä. Aina voisi tietenkin olla paremminkin, muttei koskaan ikinä täydellisesti. Elämään kun kuuluu niin monta tunnetta ja tapahtumaa. Kyllä mäkin olisin antanut mitä vain, että meidän perhe, ja erityisesti sä olisit säästynyt tältä helvetiltä. Ihanaa kuitenkin, millainen elämänjano ja positiivinen asenne tästä tekstistä huokuu! Ammenna siitä tsemppiä itsellesi. Muista, että kelpaat sellaisena kuin olet rakas sisko.

    http://www.youtube.com/watch?v=cDXwxcPqBVM

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos taas kommentistasi Fanny ihanainen! Kuten kirjoitat, elämänjanoni on syttynyt ja positiivinen asenteeni palannut, eikä niitä enää sammuta mikään! Sinunkin tukesi turvin tsemppaan taas eteenpäin uutta oppineena ja vahvempana.
      Kiitos myös kauniista kappaleesta, tuli ihan tippa linssiin sitä kuunnellessa.
      Monta rakkauden täytteistä halausta <3

      Poista
  4. Kiitos Ida koskettavasta kirjoituksesta. Se antaa voimaa meille muillekin. Toivon sinulle itsellesi vahvaa uskoa luottaa itseesi ja parantumiseesi. Olet oikealla tiellä. Olemme tukenasi.
    Maija


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Sinullekin! Usko itseeni ja parantumiseeni on voimistunut, ja se jos mikä on tärkeää tavoitteen saavuttamisen vuoksi. Minäkin uskon, että olen vihdoin oikealla tiellä ja matkalla oikeaan suuntaan. Ja teidänkin tukenne avulla minä jaksan jatkaa eteenpäin.
      Hyvää viikonloppua!

      Poista
  5. Hei Ida!
    Löysin taas paljon meitä yhdistäviä tekijöitä, jotka ovat minullakin sairauden myötä saaneet uuden muodon. Tunteiden näyttäminen ja niistä puhuminen on ollut suorastaan kiellettyä meillä kotona, sairauden myötä olen oppinut molemmat, ja opin yhä edelleen aina vain enemmän. Mm itkemään.

    Olen oppinut sanomaan EI, eli pitämään puoliani, aiemmin en sitä osannut koska en edes tiennyt mitä halusin. Ystäväni ovat sanoneet että ihanaa, nyt he jopa uskaltavat pyytää minulta asioita koska tietävät että kieltäydyn jos siltä tuntuu.

    Olen oppinut olemaan armollisempi itselleni, varsinkin nyt töissä sen huomaan. En enää oleta, että osaan ja tiedän kaiken heti enkä tunne huonnommuutta siksi etten heti jotain osaa. Ja niin kuin tänään, satuin rikkomaan potilaan suojalasit niitä pestessäni, sanoin vain " hups, rikoin lasit" kun taas ennen olisin pyydellyt anteeksi oikealle ja vasemmalle.

    Samoin olen todennut miten moni asia minulla jo on hyvin, että voisi oikeasti olla paljon kurjemmin.

    Avoimuus on tunteiden näyttämisen ja niistä puhumisen myötä tullut myös minulle arkipäivään. Yksi ystävä sanoikin ihanasti, että hänen täytyy uudestaan tutustua minuun kun minussa on niin paljon "uutta".

    Joten Ida, niin kuin sanoit kerran, meillä on paljon enemmän yhteistä kuin koskaan ehdimme todetakaan siellä osastolla!

    Lämmin halaus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Kiitos taas kommentistasi! On todella ihanaa, että jaksat aina kommentoida tekstejäni, ja olet selvästi viitsinyt paneutua niihin kunnolla. Olen kovin otettu siitä. Ja juuri Sinun kommenttisi ovat minulle erityisen tärkeitä. Ensinnäkin juuri sen vuoksi, että meillä on niin paljon yhteistä, ja pystyn samaistumaan. Ja toisennakin, koska tiedän Sinun jo olevan pitkällä sillä oikealla tiellä, jolla minäkin haluan uskoa olevani.
      Hienoa, että olet pystynyt oppimaan tällä matkalla noin paljon. Yksi tärkeimmistä on mielestäni tuo armollisuus itseäsi kohtaan. Muista, että olet hyvä juuri tuollaisena kuin olet ilman mitään ehtoja tai vaatimuksia. Täydellinen juuri noin epätäydellisenä
      Halaus <3

      Poista
  6. Mahtava teksti taas Ida!
    Komppaan kaikkia muita kommentaattoreita sen suhteen, että et todellakaan ole valinnut sairautta vaan tämä katala kelmi valitsi kohteekseen sinut, ja minut ja niin monet muut. Sairaus kyllä opettaa asioita, tai sairauden takia joutuu opettelemaan elämään uudestaan. Kaikki pitää kokea uudelleen: miten syödään, miten liikutaan, miten ilmaistaan tunteita, kuinka itketään tai käyttyäydytään ihmisten keskuudessa. Vaikka toivoisi, ettei tätä rumbaa olisi ikinä joutunut kokemaankaan, niin täytyy tosiaan myöntää, että kyllä se on kasvattanut ihmisenä. Sinä olet hyvää vauhtia etenemässä tällä parantumisen aikajanalla ja minä tulen vauhdilla perässä. Olet varmasti löytänyt itsestäsi aivan uusia puolia, jotka vasta sairauden puhjetessa, ja sen pikkuhiljaa hiipuessa, ovat pullahtaneet esiin. Nämä tuovat oman tärkeän osan persoonaasi. Jatketaan taistelua! Sinä olet vahva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kehuistasi Nell! Menen niistä ihan hämilleni...:)
      Kuten kirjoitat, tämä toipumisprosessi on oikea opintomatka, ehkä suurempi ja tärkeämpi kuin mikään muu elämässämme. Halusimme tai emme, se on meidän läpikäytävä, joten miksi emme ottaisi siitä kaikkea irti? Onhan meidän mahdollista tutustua nyt yhä paremmin itseemme ja rakentaa elämästämme juuri sellaista kuin haluamme.
      Jatketaan yhdessä taistelua toisiamme tukien ja kannustaen! Vielä me voitamme tämän taistelun! TSEMPPIÄ! Olet tärkeä <3

      Poista
  7. Iltaa Keiju!!
    Olen lukenut blogiasi heti, kun kuulin sinun kirjoittavan sitä. Voin vain kerta kerran jälkeen hämmästellä rohkeuttasi, hyvällä tavalla siis tietenkin :-). Olen välillä ihan hämmentynyt, kun luen kirjoittamasi asiat Idasta, sinusta ihanasta Keijusta..olen hämmentynyt siksi, kun jollain ihmeen tavalla olen ne onnistunut Sinussa pian alkumetrien jälkeen näkemään :-). Olin ventovieras, mutta kuukausien aikana opin näkemään Sinut ja kuuntelemaan Sinua.

    On upeaa lukea tekstejäsi, ajatuksiasi, sairautta avaavia "tietoiskujasi". Saat hurjasti arvokasta vertaistukea, kannustusta ja voimaa paranemiseesi. Itse tyydyn vain joka kerta toteamaan samat asiat :-). Ida, olet hurjan ihana tyttö!!!!

    Toistan tämänkin taas kerran, että vaikka aikaa kuluisi ja et ole vielä valmis, niin mielelläni Sinut vielä tapaisin!!!

    Haleja ja Tsemppiä...

    t. Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Marika! Kiitos taas niin kovin ihanasta kommentistasi! Kuten olen aiemminkin todennut, olen tosiaan todella otettu siitä, että luet blogiani ja jaksat vieläpä kommentoidakin selvästi lämpimin ajatuksin.
      Kirjoitat, että teksteissäni on paljon Sinulle tuttua. Voin rehellisesti vain todeta, että se, että todella halusit tutustua Idaan sairauden alla ja kykenit sen näkemään auttoi minua ehkä enemmän kuin mikään muu tekemäsi.
      Olet myös oikeassa siinä, että saan paljon arvokasta vertaistukea, samoin kuin muutakin tukea kaltaisiltasi ihanilta ihmisitä. Arvostan sitä todella.
      Hyvää joulun odotusta Sinulle!

      Poista