torstai 12. kesäkuuta 2014

Pieni hymynhetki

Puolitoista viikkoa sitten oli ehkä siihen astisen kesäni onnellisin päivä. Se päivä oli hyvin tavallinen lauantaipäivä, eikä mitään oikeasti ihmeellistä tapahtunut. Olin vain äitini kanssa shoppailemassa Jumbon kauppakeskuksessa. Ja samaan aikaan, kivuistani huolimatta, minä tunsin eläväni enemmän kuin ehkä koskaan ennen. Tuona päivänä hymyilin ja innostuin varmaan enemmän kuin ikinä.

Ihan ihmeellistä oli huomata, kuinka tuntien ja tuntien shoppailureissu oli minulle nyt täysin mahdollinen. Sellainen, joka ennen olisi ollut korkeintaan hammasta purren viimeisillä voimilla vedetty suoritus olikin nyt hymyä alusta loppuun. Vapaana sairaista ajatuksista, vapaana ahdistuksesta, vapaana säännöistä ja rutiineista. Täynnä pelkkää elämän kokeilemista ja kokemista.



Mutta tämä jaksaminen ei estänyt minua levähtämäsä myös kesken shoppailureissun yhdessä äitini kanssa sopivan paikan tullen. Kesän, ja samalla minulle vuosien, ensimmäinen jäätelökiskan jäätelö maistui kesken reissun ostoksia ihastellen ja tulevia suunnitellen. Oma valintani päärynäjäätelö mansikkakastikkeella oli juuri niin Ihanan äitelän makea kuin koko huippupäivänikin. Ja mikä parasta, sen syöminen sai sisälläni vain ilon kuplimaan, ei syyllisyyttä, vaan puhdasta onnea ja ylpeyttä siitä, mihin olen päässyt, ja että olen tässä. Jäätelöä suussa. Yhden minulle kaikista rakkaimman ihmisen seurassa. Arjen huippuhetkessä. Ja jaloissani monta pussukkaa uutta kaunista minää täynnä.



Vaatekaappikin saikin taas reissulla mukavasti täytettä. Se pullistelee nyt uuden Idan kevätmallistoa, tyylikästä, aikuisen naisen vaatetta ripauksella omaa pientä romanttisen tyttömäistä prinsessaani ja valkoista pitsiä. Se viestii omaa kieltään siitä, miltä minä haluan näyttää. Se viestii sitä kasvu tarinaa, jonka minä olen viimeisen parin vuoden aikana kokenut. Enkä nyt tarkoita vain kasvavia kokonumeroita, vaan ennen kaikkea sitä henkistä kypsymistä rohkeutta, itsevarmuutta, sitä vastuullista ja naisellista Idaa, joka on vihdoin päässyt esiin. Sitä kaunista Idaa, joka on vihdoin oman kauneutensa ymmärtänyt.




Ostoksia tärkeämpää oli kuitenkin yhdessä vietetty aika, yhdesä äitini kanssa jaettu kokemus. Tuolla shoppailureissulla nimittäin muistin taas sen, mikä minun elämässäni on kaikkein parasta. Se on lähimmäisten kanssa jaetut pienet hymynhetket. Niinä hetkinä minä olen kaikkein onnellisin, suorastaan "onneni kukkuloilla".



Tuota lauantaita seuraavana yönä olisin voinut valvoa vaikka koko yön. En sen takia, että en olisi saanut unta, vaan sen takia, että olisin voinut vain nauraa, mutta sen sijaan nukuin hymyssä suin. Jäätelö ja Elämä maistui vieläkin hymyilevässä suussani. Ja se maistui paremmalta kuin koskaan.

<3: Ida

Ps. kuvituksena uutta vaatekaapin sisältöä!:)

12 kommenttia:

  1. Oon vaan niin onnellinen sun puolesta. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon. Niin olen minäkin, ja nyt entistä onnellisempi. :<3

      Poista
  2. Vautsi! Upeita vaatteita ja upea hymy Ida! :)

    Ja kaikista upeinta on tottakai suuri edistyminen parantumisen tiellä!!! Paljon haleja ja voimia tulevaan :)<3

    lindagrauh.blogspot.com

    -Linda

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Kiitos paljon Linda-Kaunotar, olipa taas ihanasti sanottu! Paljon tsemppiä ja haleja myös Sinulle! :)

      Poista
  3. Ihanaa luettavaa taasen kerran Ida! Olet kaunis ja kaunistut päivä päivältä, niin paljon olet työtä tehnyt, että ilon ja onnenhetksesi ovat enemmän kuin ansaittuja. Ja se, että niitä tulee yhä enemmän ja enemmän on merkki siitä, että elämä on viimein päässyt voitolle!
    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ihana Nell! Olen varma, että SInullekin on Elämällä vielä monta hyvää hetkeä varattuna. Ja Sinä, jos kuka, olet niistä ihna jokaikisen ansainnut ja enemmänkin.
      Paljon hymyä, iloa ja valoa, arjen pieniä Suuria hyviä hetkiä toivon Sinulle siis Ystävä Rakas! <3

      Poista
  4. Olen niin onnellinen puolestasi Ida, vaikka en sinua tunnekaan! Tästä kirjoituksesta tuli tosi hyvä mieli : ) Sinulla on aivan ihana tyyli, ja näytät kuvissa upealta, nuorelta naiselta! Tiedätkö, meillä on muuten aika samanlainen tyyli noista uusista vaatteistasi päätellen : ) Itselläni oli myös aikoinaan jonkinasteinen syömishäiriö, ja tuohon aikaan pukeuduin lähes aina vain tummiin vaatteisiin, enkä oikeastaan välittänyt paljoakaan ulkonäöstäni. Nyt kun olen päässyt tuon vaiheen yli, niin myös oma tyttömäinen tyyli on löytynyt, hih : ) Minusta on niin ihanaa, kun kerrankin uskallan pukeutua nätteihin hameisiin, käyttää korkoja, riippuvia korviksia ja vaaleanpunaisia paitoja. Ja kuten sinullakin, myös omalla kohdallani pukeutumisen muutos liittyy henkiseen kasvuun, itsevarmuuteen ja omien naisellisten piirteiden hyväksymiseen. Kaikkea hyvää jatkoon & ole rohkeasti oma itsesi, ja ylpeä siitä mitä olet!
    -Eevi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Paljon Eevi! Olipa mukavaa, kun tulit kommentoimaan! Ja kerrassaan Hienoa, että olet syömishäiriön selättänyt, onnittelut siitä ja kumarrus sinnepäin!
      Myös minut sairaus sai joskus pukeutumaan pelkkiin mustiin vaatteisiin, mutta onneksi nuo ajat ovat meillä molemmilla takanapäin, ja kauneutemme ja naiseutemme saa taas näkyä. Jokainen meistä haluaa joskus tuntea olevansa prinsessa, ja saamme myös näyttää sen ulospäin. Meillä on siis ihan täysi oikeus oikeus näyttää itseltämme ja hemmotellakin silloin tällöin itseämme.
      Ihanaa ja aurinkoista kesää Sinulle, Eevi! Ja nauti omasta prinsessastasi korkokenkineen kaikkineen ylpeänä itsestäsi :)

      Poista
  5. Hei Ida!

    Aivan mahtavaa, todellakin! Olet kyllä niin antanut anoreksialle kyytiä että! Enää et todellakaan kulje jalanjäljissäni vaan kanssani rinnallani! Todella, todella ihanaa!

    Iso, lämmin halaus <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katarina kauniista sanoistasi! Ne merkitsevät minulle PALJON. Enemmän kuin mielelläsi jatkan matkaani vierelläsi kulkien, käsi kädessä toisiamme tukien ja myös ne hymyn hetket yhdessä jakaen.
      Hyvää viikonlopun jatkoa, Ystävä Rakas! <3

      Poista