torstai 15. elokuuta 2013

Punaisten housujen tarina

Eilen aamulla tehdessäni lähtöä kaupungille parasta ystävääni tapaamaan mietin, olisiko nyt aika, uskaltaisinko jo. Monta kertaa olin jo aiemminkin noiden samojen kysymysten äärellä avannut vaatekaappini ja tuijottanut punaisen oransseja housujani silmästä silmään. Ja yhtä useasti olin kuitenkin lykännyt niiden kohtaamista ja sulkenut kaappini turvautuen varmempiin valintoihin. Mutta vihdoin koitti se päivä, kun uskalsin nämä väripilkut kaapista kaivaa sovitettavaksi.

Housut ovat alunperin vuosia sitten siskoni minulle ostamat aikaan, kun musta kauteni alkoi olla ohitse, ja aloin yhä enemmän ja enemmän kaivata värejä myös vaatetukseeni. Pienestä koostaan huolimatta ne kuitenkin huonoimpina aikoina roikkuivat inhottavasti päälläni, ja vain korostivat entisestään riutunutta olemustani. Ja tämän havainnon tehtyäni tunsin häpeää, jonka takia ovat nämä housut jääneet vuosiksi kaappiin odottamaan sitä oikeaa hetkeä.

Ja kun vihdoin nyt se hetki koitti, että uskalsin housujani sovittaa, sain havaita, että ne istuivat kuin istuivatkin päälleni, tuntuivat juuri sopivilta, eivät roikkuneet, mutta eivät puristaneetkaan. Ne myötäilivät takamukseni ja jalkojeni muotoja ja asettuivat päälleni kuin ne olisivat minulle tehdyt. Kerrankin sain tuntea, kuinka jokin vaate oikeasti sopi minulle! Ja tähän en osaa todeta muuta kuin: Voi sitä onnen määrää!

Kyyneleet melkein nousivat silmiini, kun katsoin itseäni peilistä. Ja ei, tämä tunne ei ollut ahdistusta, ei itkua Mörön syyllistämisen edessä, ei painonnousun aiheuttamaan epätoivoa tai tyytymättömyyttä muuttuvan kehooni. Se oli kaikkea muuta. Se oli puhdasta onnea.

Ensimmäistä kertaa tunsin todella onnea myös toipumiseni edistymisestä tällä saralla, siis painonnousemisen näkökulmasta katsottuna. Tunsin ylpeyttä itsestäni, siitä kuinka olen pystynyt taistelemaan itseäni tällä vaikealla tiellä määrätietoisesti eteenpäin Mörön vastustuksista huolimatta.

Minulla kesti nimittäin pitkään hyväksyä se tosiasia, että anoreksiasta ei voi parantua ilman painonnousua. Ajattelin jollakin tavalla pystyväni elämään normaalia elämää, ja pysymään silti vakavassa alipainossa. Tuo kaikki oli kuitenkin valhetta. Valhetta, jonka avulla yritin epätoivoisesti vältellä kohtaamasta suurinta pelkoani ja sitä ahdistusta, jonka painonnousu minulla aiheutti. Nyt olen ymmärtänyt, että kehon toimintojen kannalta, siis voidakseen hyvin ja pystyäkseen edes ajattelemaan kunnolla, on painon normalisoiduttava, ja juuri tuo pelon kohtaaminen olisi yksi tärkeimmistä avaimista Mörön voittamiseen.

Kun sitten katsoin housujeni korostavan pikkuhiljaa esiintyöntyviä takamukseni muotoja ja jalkoihini muodostuvia lihaksia tunsin itseni kauniiksi, ja jälleen astetta itsevarmemmaksi. Ja tämän ihanan tunteen myötä aloin hymyssä suin haaveilla shoppailureissuista, uusista ihanista vaatteista, siitä kuinka työntäisin lastenkokoiset vaatteeni pysyvästi jätesäkkiin ja kärräisin kierrätykseen ja ostaisin tilalle mitä ihanimpia nuoren aikuisen naisen vaatteita. Sillä vaikka, kuten olen kirjoittanut, on jaksamiseni ja kehoni normaali toimiminen minulle painoni nousemisessa tärkeintä, niin kyllä, olen nainen, eivätkä ulkonäkökysymyksetkään ole minulle täysin yhdentekeviä.

Mutta kaikesta tästä huolimatta kaikkein tärkeintä minulle oli, että housuja sovittaessa tiesin toimineeni oikein. Ne olivat minulle konkreettinen merkki siitä, että olen kohdellut itseäni hyvin, olen pitänyt itsestäni huolta, ja olen joka päivä lähempänä terveyttä. Ja tuona päivänä peilin edessä sinetöin päätökseni: tätä kehoa ei riudutettaisi enää ikinä.



<3: Ida

Ps. Pahoittelut huonosta kuvasta ja teinipeili-posetuksesta, mutta pointtini kaiketi välittyy!

15 kommenttia:

  1. Hei Ida!

    Voi että tulin iloiseksi tästä tekstistä! Iloiseksi siitä miten hienosti jo osaat suhtautua painonnousuun ja siihen , että et oikeasti ole enää lapsi joka ostaa lasten vaatteita vaan kaunis nuori nainen, jonka kuuluu ostaa myös nuoren naisen vaatteita! Nuo punaiset housut näyttävät vallan ihanilta päälläsi! Todella, todella hienoa että olet vakaasti päättänyt olla riuduttamatta kehoasi enää! Olet niin määrätietoinen ja vahva että aivan varmasti päätöksesi myös pitää! Anoreksiasta ei todellakaan voi parantua ellei anna painon nousta normaaliin, niin se vain on.

    Taas kerran voin sanoa että kuljet jalanjäljissäni sillä myös minä kerran päätöksen tehtyäni olen siinä pysynyt, eli en riuduta omaa kehoani enää. Myös minä olen vaatekaapistani poistanut kaikki pienet vaatteet ja kärrännyt eteenpäin, en tee niillä koskaan enää mitään. Näin on myös yksi houkutus kaapista pois, ei ole enää vaatteita joihin olisi "pakko" mahtua!

    Ja KYLLÄ, olet toiminut todellakin oikein antaessasi kehollesi sekä ravintoa että lepoa! Jatkakaamme tällä tiellä niin vain taivas on rajanamme!

    Lämmin halaus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina ja kiitos kommentistasi! Juuri tuo määrätietoisuus, josta kommentissasi kirjoitat on mielestäni nimenomaan se tärkein asia, joka paistaa Sinun paranemiskertomuksesi läpi. Se, kuinka kerran päätöksen tehtyäsi vaikeuksista huolimatta olet siinä pysynyt ja jatkanut sinnikkäästi eteenpäin. Ja tiedätkö mitä, siitä minä niin kuin moni muukin tässä maailmassa voisi ottaa esimerkkiä. Ja sen vuoksi minä ihailen Sinua. Muistathan olla myös itse ylpeä itsestäsi? <3

      Poista
  2. Ihanaa, ihan kyyneleet kirvelivät silmissäni, kun luin postauksesi! Niin iloinen olen puolestasi!
    Minullakin on kaapissa odottamassa housut ja rakastamani hame, joista en ole tohtinut luopua, vaikka ne rumasti päälläni vielä roikkuvatkin. Mutta koska tiedän, että ne ovat oikeaa, tervettä kokoani, ovat ne yhä odottamassa sitä päivää, että vedän ne jalkaani ja ne oikeasti istuvat. Kutsun niitä "motivaatio-vaatteiksi". :)
    Uskon, kuinka iloinen olit, kun huomasit, että housut sopivat ja ymmärsit, kuinka vetävältä näytät. Ja se ilo pelkästään siitä, että astut uudelle aikakaudelle, pois lastenosaston vaate-ajasta, nuoren naisen kokoihin. Juuri tällaisista hetkistä huomaa edistymisensä.
    Ja on niin totta, että anoreksiasta ei voi parantua, ilman että paino normalisoituu. Pitkään minäkin uskottelin itselleni, että voin jatkaa normaalia elämää ja olla alipainoinen, mutta se on sitä kuuluisaa itsensä huijaamista. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista!
    Sinä olet oivaltanut tämän faktan ja jätit hyvästit anorektiselle elämälle toivottamalla terveyden tuulet tervetulleeksi. Kaunistut päivä päivältä, enkä yhtään ihmettelisi, jos alat saamaan perääsi ihailevia katseita ja vislauksia. ;)
    Haleja ihana! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Nell ja kiitos Sinullekin kommentistasi! Siis todella upeaa, että myös Sinä olet ymmärtänyt painonnousemisen olevan välttämätöntä toipumisen kannalta, me kun emme taida kummatkaan olla tässäkään asiassa mitään poikkeuksia... Mutta tämän asian tiedostaminen on jo ISO askel! Ja vielä suurempi askel on tuo, että Mörön valheista ja ahdisteluista huolimatta myös Sinä osaat suhtautua painonnousemiseen positiivisesti ja tavoitella sitä, mistä Sinulle oikeasti sopivien vaatteiden pitäminen komerossa on osoitus. Jatketaan "tavoitemittojemme" tavoittelemista ja saavuttamista! Onnistumme varmasti ja puhkeamme kukkaan meille sopivissa vaatteissa. Haleja toinen Ihana <3

      Poista
  3. <3 Hienoa Ida. Oot oppinut arvostamaan itseäs ja kehoas huomattavasti enemmän. Lupaan tukea sua päätöksessäsi: juuri näin se kuuluu olla. Oon TODELLA ylpeä susta. Oon niin onnellinen ja oot niiiiiin tärkeä, ettei sanat sitä riitä kertomaan. Jatketaan ETEENPÄIN <3<3

    P.S. Pitää päästä yhdessä syysvaateostoksille mahdollisimman pian! Multa uupuisi kaapista muutama ihana syysneule.

    :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rakas kommentistasi ja Ihanasta kannustuksestasi! Ihan samoin sanoin voisin sanoa Sinulle: sanat eivät riitä kertomaan kuinka tärkeä olet, ja kuinka tärkeää on tukesi.
      Ja kyllä, pitää päästä pian taas yhdessä shoppailemaan! Ihanat neuleet ja vaatekaapin uusiminen on niitä harvoja hyviä puolia syksyssä... ;)

      Poista
  4. Hei Ida! Päädyin sattumalta blogiisi nyt ensimmäistä kertaa. Olen itse parantunut vaikeasta anoreksiasta noin vuosi sitten lopullisesti, ja nyt haluaisin vain jakaa tätä ilosanomaa kaikille niille, jotka kamppailevat samojen ongelmien kanssa kuin minäkin joskus. Terveenä oleminen on nimittäin aivan mahtavaa :) Tie tasapainoon on ollut kivinen, mutta jokaisen kuopan arvoinen. Olen onnellisempi kuin koskaan aikaisemmin ja parantuminen on parasta, mitä minulle on elämäni aikana tapahtunut.

    Tunnen olevani vapaa ja itsenäinen. Minua ei enää määräile anoreksia vaan oman järki ja oman tahto. Niiden kuunteleminen on uskomattoman hieno kokemus. Keho on meidän jokaisen ikioma kallisarvoinen koti, josta pitää rakentaa itselle hyvä paikka elää kuuntelematta kenenkään tai minkään muun käskyjä.

    Hurjan paljon tsemppiä ja voimia sinulle Ida, kannustan sinua täällä ruudun takana :)

    Sofia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hups, siis oma järki ja oma tahto! Kiihdyin niin, että kirjaimetkin menivät sekaisin :)
      Sofia

      Poista
    2. Hei Sofia ja ISO kiitos kommentistasi! Ihanaa, että tulit jakamaan tarinasi ja samalla kannustit minua aimoharppauksin eteenpäin toipumisprosessissani. Juuri Sinun kaltaisesi hienot esimerkit antavat toivoa, uskoa itseen, ja luottamusta siihen, että tämän kaikki työ ja tuska on kaiken sen arvoista. Ja juuri tuo kuvailemasi itsenäistyminen on yksi niistä tärkeistä asioista, joita toipumisellani tavoittelen, ja jota olen pikkuhiljaa saavuttamassa lisääntyvän omanvastuuni kautta, jota edellisessä tekstissäni kuvasin. Liikutuinkin kommentistasi lähes kyyneliin saakka.
      Olet tullut pitkän ja vaikea matka, jonka päässä on odottanut vapaus ja elämä. Ihanaa, että osaat nauttia nyt niistä täysin siemauksin, ja muistathan samalla olla hyvin ylpeä itsestäsi. Olet upea nainen.
      Ihania loppukesän päiviä Sinulle ja kaikkea hyvää <3

      Poista
  5. Mä fanitan ja tuuletan sun postauksesi sisällön johdosta:D Itselläkin on hiljattain hankitut punaiset housut, ehkäpä törmäämme joskus kaupungilla molemmilla ne päällä ja uskallan tulla sanomaan moi...:) Keep going girl!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, sait hymyn huulilleni! :) Toivotan aurinkoisia loppukesän päiviä Sinullekin ja minua saa tulla nykäisemään hihasta, jos bongaat minut kaupungilla tai muualla! :)

      Poista
  6. Ihanat housut ja ihanaa, että uskaltauduit :)

    http://satumaailmasta.blogspot.fi

    VastaaPoista