keskiviikko 19. joulukuuta 2012

Voittajan on helppo hymyillä

Viime viikolla koin suurimman haasteeni pitkään aikaan. Olin valmistautunut haasteeseeni huolella. Olin tehnyt tarvittavat etukäteisvalmistelut, ja huolehtinut, että kaikki tarvittavat välineet olivat valmiina koitostani varten. Tiesin valmistautumisen olevan tärkeä osa suoritusta, enkä halunnut minkään menevän pieleen.

Hain tukea ja tsemppausta suoritukseeni minulle läheisiltä ihmisiltä, sekä isältäni että siskoltani. Heidän uskonsa minuun ja onnistumiseeni auttoi minua itseänikin uskomaan siihen. Saamani tuen vuoksi ja jaettuani yritykseni läheisteni kanssa tunsin myös olevani vastuussa suorituksestani itseni lisäksi myös muille. Se lisäsi haluani onnistua. Tunnollisen luonteeni vuoksi halusin olla minulle luodun luottamuksenosoituksen arvoinen. En halunnut tuottaa heille pettymystä.

Saamastani tuesta ja kannustuksesta huolimatta suurimman työni olin kuitenkin tehnyt pääni sisällä. Olin henkisesti psyykannut itseän, yrittänyt valaa itseeni ja omaan tekemiseeni uskoa muistellen jo saavuttamiani erävoittoja.  Toisaalta taas olin varautunut myös mahdollisiin negatiivisiin vaikutuksiin ja seurauksiin. Mikä tärkeintä, olin kuitenkin varma omasta motivaatiostani: halusin onnistua. Siitä ei ollut epäilystäkään. Ja tahdon voimalla olin päättänyt saavuttaa päämääräni, vaati se sitten mitä hyvänsä.

Vaikka motivaationi siis oli kunnossa, hiipi mieleeni silloin tällöin myös huoli. Pelkäsin tuottavani lähimmilleni, mutta ennen kaikkea itselleni hirvittävän pettymyksen, jos epäonnistuisin. Toisaalta myös onnistuminen pelotti minua, sillä se tarkoittaisi samalla myös uudenlaiseen ajattelutapaan sopeutumista, tapaan, joka edellyttäisi minulta entistä suurempaa vastuunottamista ja riskinsietokykyä.

Myös mennyt epäonnistuminen palasi mieleeni. Sen muisteleminen sai minut jopa pakokauhun valtaan, enhän ollut onnistunut ennenkään, mikä nyt olisi toisin? Se yritti musertaa itseluottamukseni, mutta tällä kertaa olin päättänyt olla antamatta periksi. Yritin vakuutella itseäni siitä, että se, että epäonnistuu kerran, ei tarkoita sitä, että tulisi epäonnistua aina. Päätin keskittyä nykyhetkeen ja tekemään siinä parhaani. Minä nousisin vielä, ja kerran kaatuneena se tuntuisi entistä paremmalta.

Suorituksen hetkellä olin kuitenkin yhä jännittynyt. Ensimmäiset askeleet tuntuivat kaikista raskaimmilta. Ne olivat haparoivia ja epävarmoja. Jouduin taistelemaan ja pistämään itseni äärirajoille. Epätoivo yritti vallata minut, mutta työnsin sen pois mielestäni. Tiesin, että perääntyminen ei ollut enää vaihtoehto. Tiesin nimittäin, että pakeneminen ei ollut mikään ratkaisu. Vain teoilla olisi enää merkitystä tässä taistelussa. Ja minä, ja vain minä, voisin nyt ottaa vastuun omasta voitostani, ei kukaan muu. Minun oli yksin käytävä tämä matka.

Oikeastaan lakkasin ajattelemasta mitään, keskityin vain ja ainoastaan suoritukseen, enkä enää suostunut kyseenalaistamaan onnistumistani tai neuvottelemaan itseni kanssa mistään vaihtoehdoista. Ja minähän olin päättänyt mennä läpi vaikkapa harmaan kiveen. Kuvittelin mielessäni vanhemmiltani ja siskoltani saaman tuen, ja se auttoi minua alkuvaikeuksien yli. Lisäksi kuvittelin jo mielessäni sen onnistumisen tunteen, jonka saavuttaisin selvittyäni tehtävästäni voittajana.

Ja onneksi en antanut ensimmäisten vaikeuksien tuhota minua ja mahdollisuuksiani onnistua, sillä ensimmäiset askeleet otettuani huomasin, että oloni alkoi tuntua yhä kevyemmältä ja kevyemmältä. Tiesin toimivani oikein. Edetessäni oloni muuttui yhä varmemmaksi ja varmemmaksi. Puolivälissä koitostani näin jo edessäni häämöttävän maalin. Siinä se oli, ihan käteni ulottuvilla. Viimemetreillä minut valtasi sanoin kuvaamaton onnistumisen tunne.

Onnistumisen tunne yritti pian vaihtua syyllisyydeksi, jonka kuitenkin sysäsin mielestäni järkeistämällä ajatuksiani. Ja pikkuhiljaa mieleni valtasikin varovainen ylpeys itsestäni. Olin selviytynyt haasteesta, olin onnistunut lunastamaan lupaukseni ja ottamaan vastaan vastuun, joka minulle oli annettu.

Pian mielessäni alkoivatkin siintää jo tulevat entistä suuremmat suoritukset ja haasteet, jotka ottaisin vastaan nyt entistä vahvempana ja varmempana. Hetken aikaa tunsin, että pystyisin mihin vain. Tiesin, että tämä suoritus ei olisi minulle vielä riittävästi, vaan halusin pyrkiä entistä parempiin suorituksiin.

Vaikka tulevat haasteet pyörivätkin jo mielessä, sillä hetkellä halusin kuitenkin vain hetken nauttia olostani. Olinhan pystynyt tekemään jotain, mihin en olisi vielä hetki sitten voinut kuvitella ikinä kykeneväni. Olin voittanut ainakin tämän erän. Olin syönyt ensimmäisen yksin suoritettavan ja omalla vastuulla olevan ateriani vuosiin. Olin todellinen voittaja.



<3: Ida

11 kommenttia:

  1. Onnea ja tsemppiä Ida. Tosi hieno suoritus.
    Ole ylpeä itsestäsi niin kuin me blogisi lukijat olemme sinusta.
    Maija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tunsin ruokailusta yksin selvittyäni ylpeyttä ja onnistumisen tunnetta, ja siksi halusinkin jakaa tämän kokemuksen teidän lukijoideni kanssa. Tiedäthän, että teidän tukenne on ollut merkittävä tekijä siinä, että olen uksaltanut tällaisia edistyaskelia ottaa, kiitos siitä!
      Joulurauhaa ja parasta mahdollista joulun aikaa jo teille, vaikka varmasti olemmekin vielä yhteydessä!

      Poista
  2. HIENOA Ida!!

    Olet totisesti oikealla tielläsi! Hyvä, että otit haasteen vastaan ja sen myötä myös tulevat haasteet. Ymmärrän että tunteesi olivat ristiriitaiset, koska onnistuminen merkitsisi enemmän haasteita myös tulevaisuudessa. Mutta, koska olet matkalla ETEENPÄIN, etkä suinkaan pysähtymässä paikoillesi, oli tämä erävoitto suorastaan elintärkeä! Ja mitä riemua erävoittosi tuottikaan! Niin itsessäsi kuin meissä lukijoissa. Ja toden totta; se että on epäonnistunut kerran ei tarkoita että olisi tuomittu aina epäonnistumaan. Muutenhan täällä itse kukin olisi jo aikoja sitten voiniut lyödä hanskat tiskiin... Sinä kuitenkin esimerkillisesti osoitit että käänne voittajaksi on mahdollinen! Se vaatii välillä melkein yli-inhimillisiä ponnisteluja, mutta sen hienompi on tunne onnistuu. Eteenpäin, Ida, eteenpäin, kulkekaamme!

    Olet varsinainen Taistelija! Arvokas ja tärkeä! <3

    Varmuuden vuoksi toivottelen Sinulle, Ida, jo nyt mitä Ihaninta Joulua!

    Lämpimät halaukset! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustuksestasi jälleen Andrea! Kirjoitat niin osuvasti siitä, kuinka erävoitot sairautta vastaan aiheuttavat ristiriitaisia tuntemuksia. Uskon, että ymmärrät, mitä minäkin olet tuntenut. Ennen kaikkea mieleeni jäi kommentistasi kuitenkin jälleen mieleen se, kuinka olet ihana, kun jaksat aina tukea minua ja tsempata eteenpäin. Sen saman tsempin kun saat vain tekoihin oman hyvinvointisi puolesta, olet pian vapaa sairauden kahleista! Ja kyllähän Sinä saat, sillä kuten kommentoit, ei epäonnistumiset menneisyydessä sulje pois tulevia onnistumisia. Ja kuten kirjoitat minulle, myös Sinä olet todellinen taistelija.
      Jatketaan siis yhteistä taisteluamme, mutta ennen kaikkea annetaan nyt itsellemme lupa nauttia joulusta niin hyvin kuin se on mahdollista! Olet ansainnut sen IHANA Andrea. <3

      Poista
  3. Hei Ida!
    Olipa ihanaa lukea tästä voitostasi! Tämä kertoo taas niin hyvin miten oikeasti haluat ITSE toipua ja ITSE ottaa vastuuta itsestäsi! Koska sehän on kaiken toipumisen edellytys! Ja taas kerran voin samaistua tekstiisi kun kirjoitat miten vain teoilla on merkitystä, että miten perääntyminen ja pakeneminen eivät ole vaihtoehtoja. Juuri noin minäkin ajattelin kun kaksi vuotta sitten päätin että NYT.

    Olet todellakin todellinen voittaja Ida! Ja tästä eteenpäin voittoja tulee yhä enemmän, usko pois, tiedän kokemuksesta!
    Lämmin halaus sinulle Ida <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Kiitos kommentistasi! Kirjoitat niin osuvasti siitä, kuinka oman vastuun ottaminen ja nimenomaan terveyttä tukevien TEKOJEN tekeminen on olennaista paranemista ajatellen. Niin ihanaa kuin se olisikin, eivät pelkät kauniit ajatukset tässä taistelussa riitä.
      Ja sinä jos kuka olet esimerkilläsi upeasti osoittanut, että kun oma motivaatio on kohdillaan, myös parantumismyönteisten ajatusten konkretisoituminen teoiksi on mahdollista.
      Voittokulkusi siis jatkukoon! Samalla tahdon kiittää Sinua mittaamattoman arvokkaasta tuestasi,jota olet viimeisien kuukausien aikana antanut minulle tämän blogini välityksellä ja toivottaa Sinulle mitä parhainta joulun aikaa kera lämpimin halauksin! <3

      Poista
  4. Aivan ihana postaus, jännitys piti otteessaan ihan viimeiseen lauseeseen saakka. Tekstisi voisi yhden aterian sijaan kuvata myös koko toipumisprosessiasi.
    Voit olla ylpeä itsestäsi, aivan mahtava saavutus ja vaati varmasti paljon tahdonvoimaa! Sinulla on vakaa aikomus parantua syömishäiriöhelvetistä ja juuri tällaisissa tilanteissa se varmuus ja tahto nostaa päätään. Sinä olet voittaja! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentistasi jälleen ihana Nell! Yhden aterian sijaan kyse olikin minulle henkisesti paljon suuremmasta asiasta. Kuten kirjoitat, tällaisissa tilanteissa se tahdonvoima todella punnitaan.
      On ollut upeaa seurata Sinunkin edistymistäsi ja saada todeta, kuinka myös Sinä olet saanut sen tahdonvoimasi kohdilleen ja löytänyt jälleen elämäkipinän, joka on konkretisoitunut tekoihin taistelussasi mörköä vastaan. Olen varma, että tämän tien päässä Sinuakin odottaa voitto.
      Tahdon samalla myös sanoa, että olet ollut minulle tavattoman tärkeä vertaistuki viime aikoina, varmasti tärkeämpi kuin kukaan muu. Lämmin KIITOS siitä! Olet todella ymmärtänyt, mitä käyn läpi ja osannut rohkaista minua eteenpäin samalla omalla esimerkilläsi näyttäen, kuinka se on mahdollista.
      Nyt haluan toivottaa Sinulle levollista, rauhallista, rentouttavaa ja ennen kaikkea NAUTINNOLLISTA joulun aikaa. Tee tästä joulusta unelmiesi joulu. Olet totisesti sen ansainnut. <3

      Poista
  5. Oon hyvin ylpeä susta ja otettu siitä, että mun rohkaisusta todella oli apua. Tärkeintä on kuitenkin, että olet itse ylpeä itsestäsi. En välttämättä kutsuisi tätä suoritukseksi, vaan edistymiseksi. Saa ja pitää välillä pysähtyä iloitsemaan ja ihmettelemään. Teksti on upeasti kirjotettu, mutta aihe vielä upeampi: Onnittelut ja voimia rakas sisko<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos taas kommentistasi ja kannustuksestasi rakas Fanny!
      Sinun tuestasi ja rohkaisustasi on minulle enemmän apua kuin uskotkaan. Epätoivon hetkinä olet aina jaksanut puhaltaa minuun toivoa, synkälläkin hetkellä olet näyttänyt valon. Ja ennen kaikkea onnen hetkinä olet ollut minun kanssani ne jakamassa. Ja se, jos mikä on ollut kaikkein arvokkaita. Tiedätkö, heti ensimmäisenä tämänkin onnistumisen hetkellä oli ensimmäinen ajatukseni, että haluan kertoa tästä Sinulle, jakaa tämän tärkeän tunteen minulle maailman tärkeimmän ihmisen kanssa.
      Pian saamme jakaa yhteisen kultaisen joulun ja liittää sen toivottavasti parhaimpien musitojemme joukkoon. IHANAA joulun odotusta Sinulle rakas!<3

      Poista
    2. <3 Näinhän se juuri on! <3

      Ihanaa, kun vastaat aina kaikkiin kommentteihin, ja vielä niin positiivisesti ja huolella. On kiva tulla tänne aina vastauksia lukemaan :) !

      Kohta nähdään! <3

      Poista