tiistai 16. lokakuuta 2012

Minä itse!

Olen tottunut siihen, että minua on patisteltava kaikkiin muutoksiin ylöspäin ruokavaliossa ja ainakin voimaakkaasti tuettava jokaiseen ylimääräiseen suupalaan. Kaikki muutokset ovatkin koko sairauteni ajan olleet minulle erityisen vaikeita, ja olen pyrkinyt kynsin ja hampain aina pitämään kiinni vanhasta. Voisin sanoa, että isäni on toiminut tässä suhteessa kotihoidossa muutosten moottorina, jotta olen päässyt eteenpäin.

Tänään aamupalapöydässä isäni kuitenkin kysyi minulta, otammeko käyttöön lisäyksen aamupalalle. Menin hetkeksi aikaa hämilleni. Minunko pitäisi tehdä tuo valinta, haluanko lisää ruokaa vai en? Eikö minun roolini ole vain alistua voimakkaamman tahdon alla, eli antaa joko periksi isälleni, joka kannattelee tervettä puolta, tai sairaudelleni?

Nyt kuitenkin jouduin tekemään valinnan itse. Jouduin siis itse neuvottelemaan sairauden kanssa, valitsemaan sairaan ja terveen puoleni väliltä. Ja miten minä valitsin? Minä valitsin sairauden vastustamisen, ja kiltisi lusikoin raejuustolisää puurooni.

Tajusin samalla hetkellä jotain tärkeää. Minun itseni on tehtävä valinnat omassa elämässäni. Kukaan muu ei voi syödä puolestani, kukaan muu ei voi parantua puolestani. Joka päivä joudun lukuisiin valintatilanteisiin, joissa minun on tehtävä tämä tärkeä päätös, jätänkö ruokaa lautaselle vai en, huijaanko syömisissä, teenkö pidemmän kävelylenkin ja niin edelleen. Edellä kuvailemani päätökset on minun itse tehtävä. Jokainen oikea valinta on tärkeä. Sillä lopulta myös parantumiseni tulee olla oma valintani, muuten se ei onnistu.

Olen nimittäin ollut myös tilanteessa, jossa minua on pakotettu eteenpäin eikä syöminen kirjaimellisesti ole ollut oma valintani. Tämä on johtanut siihen, että olen pitänyt yhä tiukemmin kiinni sairaudestani ja vastustanut hoitoa. Tässä piileekin nähdäkseni anoreksian hoitamisen vaikeus. Usein anoreksiaa sairastavan mielessä vallitsee nimittäin ristiriita, toisaalta kaipaa tervettä elämää, mutta tisaalta toipuminen pelottaa. Nähdäkseni hoito ei useinkaan tehoa siinä vaiheessa, kun sairaus vielä houkuttelee tuttuudellaan ja turvallisuudellaan enemmän kuin parantuminen.

Ymmärtäessäni oman vastuuni tärkeyden, tajusin myös, että vaikka muutosten tekeminen on sairastavalle aina vaikeaa, on muutosten tekeminen edellytys parantumiselle. Vain pysymällä vanhassa ei voi saavuttaa muutosta. Ja vain muutoksia tekemällä voin saavuttaa jotain erilaista, eli terveyden, jota tavoittelen. Parantuminen siis edellyttää oikeita tekoja, joita vain minä itse voin tehdä.

Päätökseni jälkeen oloni olikin onnistunut. Olin pystynyt itse vastustamaan sairautta. Sellaiset kokemukset antavat valtavasti voimia ja uskoa omaan itseen. Minä olen vahvempi kuin tämä sairaus. Jos jatkuvasti ulkoistaa vastuun, ulkoistaa samalla myös oman parantumisensa. Tällöin ei voikaan saada itse onnistumisen kokemuksia, jotka vahvistaisivat uskoa omiin kykyihin.

Vaikka parantuminen on tehtävä itse, ei tämä kuitenkaan tarkoita sitä, että sairastava ei tarvitsisi siihen tukea. Minä tarvitsen vielä paljon tukea selvitäkseni ruokailista ja kyetäkseni syömään kaiken mikä minun kuuluukin. Ulkoistamalla hetkellisesti vastuuta esimerkiksi osastolla hoitajille, tai kuten minun tapauksessani, kotona vanhemmille, voi saada aikaa kerätä omia voimiaan kunnes on riittävän vahva vastustaakseen itse sairauttaan. Omaa vastuuta tulisikin mielestäni kasvattaa pikkuhiljaa voimien kertyessä, kunnes vastuu voidaan siirtää kokonaan itselle. Tärkeää on myös ymmärtää, milloin tarvitsee lisää ulkopuolista tukea. Se ei ole merkki heikkoudesta. Se on viisautta.

Tänään minä tunsin saavani sopivasti vastuuta syömisistäni. Tunsin olevani tarpeeksi vahva kyetäkseni ottamaan minun vastuulleni annetun päätöksen vastustaa sairautta. Oikean valinnan tehtyäni tunsin itseni voittajaksi. Ja näiden pienien erävoittojen kautta minä vielä ITSE voitan tämän sairauden, ja jokainen pienikin askel, jonka itse otan siihen suuntaan on merkityksellinen.




<3: Ida

10 kommenttia:

  1. Hei!!
    Nyt vain lyhyesti, että ´Hienoa Keiju!!!
    ps. raejuusto puurossa..muistaakseni olemme joskus puhuneet asiasta :-)
    t. marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei taas Marika! Ihanaa, että jaksat edelleen seurata kuulumisiani täältä blogistani... Kiitos tsemppauksesta! Raejuusto puurossa on muuten hyvää! :) Toivottavasti teillekin kuuluu hyvää! Mukavaa uutta viikkoa Sinulle!

      Poista
  2. Hei Ida!
    Todella tärkeän pointin toit esille! Nimittäin tuon, että pitää ITSE ottaa se vastuu, eikä vain sysätä sitä muille. Se on onnistuneen paranemisen edellytys, niin kuin kirjoititkin! Myös erittäin hyvin sanoit tuon, että HETKELLISESTI voi vastuun antaa toiselle, esim just syömistilanteessa, silloin kun omat voimat eivät vielä riitä kaikkeen.
    Jos vastuun aina antaa toiselle, on paraneminen näennäistä, ja sen ikävästi tulee huomaamaan kun joutuu tilanteisiin missä vastuu onkin itsellään. Näin on elämässä yleensäkin, vastuuta joutuu ottamaan myös ikävistä asioista. Todella hienoa Ida, että isäsi viisaasti antoi vastuun tästä lisäyksestä itsellesi, ja suoriuduit siitä loistavasti! Olen todella ylpeä sinusta Ida!
    Voimahali <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Kiitos taas kovasti kannustuksestasi. Olet täysin oikeassa siinä, että vastuun voi hetkellisesti antaa toiselle joissakin käytännön asioissa, mutta lopulta on itse vastuussa omasta paranemisestaan. Jos ei parantuminen lähde itsestä, se tuskin on edes mahdollista. Sinä olet varmasti onnistunut sen vuoksikin niin hienosti, että lähdit itse parantumaan omasta tahdostasi ja itseäsi varten. Siitä on syytä olla todella ylpeä...Muistathan aina aika ajoin muistuttaa siitä itseäsi? Halauksin <3

      Poista
  3. Hei Ida!

    Kiitos taas hienoista sanoistasi! Olet taas tehnyt oleellisen oivalluksen ja ottanut aimo harppauksen eteenpäin paranemisen polullasi. Et parane isäsi takia, tai hoitajien takia tai kenenkään muunkaan takia, vaan ihan ITSESI takia. Jotta Sinun olisi hyvä olla ja jotta Sinä saisit takaisin oman elämäsi ja jotta Sinä olisit itsesi kanssa sinut ja onnellinen. Tukea ja apua ihan varmasti tarvitset vielä paljon, mutta olen niin äärettömän onnellinen siitä että olet oivaltanut (jo kauan sitten) että teet tätä itsesi takia. Tänään vain otit sen konkreettisen askeleen tekemällä itse päätöksen terveyden puolesta. Osoitit että paraneminen ei ole, eikä saa olla, jonkun toisen edessä suorittamista vaan omasta sydämestä kumpuavaa HALUA muutokseen ja toisenlaiseen elämään. Jos paranemisesta tulee suorittamista toisten tyydyttämiseksi veikkaan ettei se ole kovin kestävällä pohjalla. Mutta kun paraneminen kasvaa ja kumpuaa jostain syvältä omasta sisimmästä se johtaa lopulliseen eheytymiseen. Aamen. ;)

    Rakkaudella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Andrea! Kiitos taas viisaista sanoistasi. On täysin totta, että paraneminen ei saa olla suorittamista toisen vuoksi vaan tulee lähteä omasta itsestä. Ja kun tämä oma halu on kohdillaan, kaikki on mahdollista. Sinulla on se aito halu, olen siitä vilauksia useasti saanut todistaa. Kaiva se esiin, ja vain taivas on rajana! Pystyt kyllä! Tsemppiä ja voimia!

      Poista
  4. Mahtavaa muru! Sinulla todellakin on taistelutahtoa ja olet sen hienosti todistanut. Olisi varmasti ollut niin helppoa kuunnella sairauden ääntä ja valita olla tekemättä lisäyksiä. Olet antanut potkun anoreksia-mörön persauksille, ja mikä tärkeintä, teit sen aivan itse!
    On todellakin tärkeää, että päätökset ja teot lähtevät omasta itsestä. Itseään vartenhan paranemistyötä tekee, eikä ketään muuta. On rohkeutta antaa vastuu aluksi jonkun muun kannettavaksi ja vain orjallisesti noudattaa ulkoapäin tulevia kehoituksia ja komentoja. Vasta kun tuntee oikeasti olevansa vahvempi voi omaa vastuuta lisätä, mutta ulkopuolinen apu on joskus välttämätöntä. Kun aikanaan tekee itse päätökset toipumisensa edistymisestä, saa siitä aivan erilaisia onnistumisen kokemuksia. Tulee fiilis, että "vau, minä itse pistin sairaudelle kampoihin!".
    Onnittelut taas mahtavasta edistymisestä! Tulee niin hyvä mieli lukea onnistumisistasi. Täälläkin päässä mennään eteenpäin hitaasti mutta varmasti. ;) Halaus! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos taas niin kovin kannustavasta viestistäsi Nell! On totta, että on tärkeää pitää mielessä, miksi paranemistyötä tekee: itseään eikä ketään muuta varten. Muista, että Sinäkin olet sen kaiken työn arvoinen. Olet todella ansainnut paremman elämän.
      Kirjoitat myös viisaasti siitä, että joskus on rohkeutta antaa vastuu aluksi jonkun muun kannettavaksi joissakin asioissa, kunnes omat voimat ovat riittävät. Muistathan myös itse, että kaikkea ei tarvitse kantaa yksin ja joskus on parempi vain luottaa siihen, että ulkopuoliset tietävät paremmin, mikä Sinulle on nyt parasta? Uskalla ottaa ohjeet ja apu vastaan!
      Vaiennetaan yhdessä sairauden ääni, vielä me taistelemme pienien onnistumisten kautta lopulliseen voittoon. Ja mikä parasta, itse, ja itsemme vuoksi. Pystymme siihen kyllä! Halaus! <3

      Poista
  5. Loistavaa Ida. Ihana oli lukea tätä tekstiä. Itseäsi vartenhan taistelet, eikä KUKAAN muu voi muutoksia puolestasi tehdä. Näitä vain lisää, pystyt kyllä. Haleja lempparisiskollein!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustuksestasi taas Fanny-rakas! En osaa edes kuvailla, kuinka paljon se minulle merkitsee. Taistelen itseäni varten, kuten kirjoitat, mutta vain rakkaan perheeni tärkeällä tuella onnistun, ja saathan sinäkin siinä sivutuotteena isosiskosi takaisin, kuten olen luvannut. Haleja ja hyvää lomaviikkoa! <3

      Poista